• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tips ivm EX-P en black hole aanbrengen voor de eerste maal

DC 1991

Detailing chief
16 sep 2013
149
103
33
Zoals de titel aangeeft zou ik graag wat tips en ervaringen krijgen rond EX-P en black hole.

​Ik heb nu voor het eerst die 2 producten besteld en zou graag weten of er dingen zijn waar ik moet op letten of mee rekening houden.

Er zijn niet echt tips ofzo, gewoon de black hole invrijven tot het oppervlak gaat glimmen en daarna de exp niet te dik aanbrengen. Uiteraard de flesjes van te voren goed schudden. Ex-p breng ik altijd met een zwarte pad aan en de ex-p met een rode of een andere applicator.

De Ex-P inderdaad dun aanbrengen, anders heb je kans dat je na een dag weer residu op de wagen gaat zien. Is dan wel weer eenvoudig te verwijderen, maar beter voorkomen natuurlijk ;) .

Tomasvs;n387059 zei:
Er zijn niet echt tips ofzo, gewoon de black hole invrijven tot het oppervlak gaat glimmen en daarna de exp niet te dik aanbrengen. Uiteraard de flesjes van te voren goed schudden. Ex-p breng ik altijd met een zwarte pad aan en de ex-p met een rode of een andere applicator.

.....en de Ex-p?? :p . Ik doe het anders. Tot nu toe alleen nog handmatig gedaan met mf applicator. In mijn geval white diamond, maar dat moet niet uitmaken. Aanbrengen met draaiende beweging. Even wachten op de haze en dan buffen maar .

De exp kan je het beste minimaal een half uur laten curen dacht ik. Dan kan de sealant echt binden met de lak. Ik weet niet 100% zeker of ik het goed heb hoor! Blackhole is gewoon blijven doorgaan tot die bijna helemaal weg is.

Als je tijdens het aanbrengen van een glaze het product niet inwerkt tot het oppervlak gaat glimmen dan doe je echt iets verkeerd. Het is de bedoeling dat je het goed inwerkt op de lak totdat deze gaat glimmen, of je het dan een tijd laat zitten voordat je het residu uit buft maakt niet uit. Met andere woorden; je brengt het dus niet aan als een wax.
De EX-P breng je dus wel aan als een wax. Dus dun uitsmeren over de lak en dan even laten zitten (ik laat het meestal zo'n half uur tot een uur zitten) en dan uitbuffen.
Normaal doe je met een wax een "swipe test" (weet niet meer precies hoe het heet maar er is ergens een how to van), dat betekent dat je een schone vinger over het gewaxte oppervlak haalt om te kijken of er geen residu meer overblijft. Blijft er geen waas over dan kan je het residu er af halen.
Echter is de EX-P een sealent waar deze test niet bij werkt, dus laat ik die maar gewoon een tijd zitten voordat ik hem uitbuf.

Voor de EXP staat er op de fles hoelang je moet curen (minimaal)
De experts zeggen dat je minimaal 24 uur moet wachten eer je de wax kan opbrengen, zo krijgt EXP een goede standdtijd.