• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tips voor beginners door een beginner voor met name de wasbox

FatAndFurious

Detailing rookie
24 jan 2026
5
15
Ik zal direct gebruik maken om me voor te stellen. Sebastian, sinds ruim een half jaar een Kia Ceed 2022 en maak gebruik van de washers wasbox omdat carclean ;)

Des te meer je je verdiept des te meer vragen je hebt en door het alsmaar grotere bos de bomen niet meer kunt zien besloot ik dit te schrijven om wat zaken op een rij te zetten voormensen die net komen kijken en net als ik hun auto sowieso al redelijk netjes houden en hier de puntjes op de i willen zetten. Dit gaat dus niet om zware lak correcties of mensen die hun auto wekelijks off road gebruiken of schilderbusjes etc…
Hou het simpel en to the point zonder nutteloze overlappende aankopen.

Begint bij de basics. 2 emmers. Ik heb het lang met 1 gedaan maar 2 is om de overduidelijke reden om te spoelen de betere optie. Eén was mitt voor je auto en een voor de velgen. Daarbij ook een velgenborstel. Zelf een EX grote detail borstel ondanks de spetters past hij ook in de kleine openingen.
Als
Je velgen redelijk schoon zijn en goed onderhouden kom je prima weg met shampoo en een prewash. Als velgen reiniger gebruik ik De Bilt hamber auto wheel. Meurt niet en doet wat t moet doen zonder zuren. Je kan nog een bandendressing toevoegen maar dat vind ik niet in de categorie must haves vallen.

Prewash schuim in de wasbox is meh dus daar De Bilt hamber touchless die over de skirts en bumper en wielen gaat . Kan in een spuitfles of een handpomp. Even intrekken en afspuiten.
Als shampoo de monello zonder echte specifieke reden. Gebruik gewoon een lekkere milde shampoo. Kun je prima ook gebruiken als je wil gaan kleien dus je hoeft echt geen aparte clay lube te kopen. Als je dan toch besluit te kleien voor het eerst… een zachte klei. Ja weer Bilt hamber soft clay. Heb deze onlangs nog gebruikt rond t vriespunt met monello shampoo als lube en een emmer lauw water en het is makkelijk kneedbaar zelfs in die temperaturen.

Een algemene detailer moet je hebben of dit nu voor vogelpoep is of om je scherm mee af te nemen en dat is voor mij de spray & wipe van poor boys. Ligt altijd in m’n Dashboard kastje met een microfiber doekje. Kom je een eind mee om je interieur even snel af te nemen .
Ik had ook bijvoorbeeld een sonax slick detailer die soms nog eens gebruik maar daar kom ik zo op terug en die isook alleen voor exterieur.

Voor de binnenkant begon ik met de matte opaco maar 2 x extra afnemen is soms hinderlijk en kan jeniet op alles gebruiken. . Ja het is leuk op je matte kunststof en je kan je stoelen ermee doen maar Koch Polstar is voor het interieur zo’n beetje alles wat je maar nodig hoeft te hebben. Van 1 liter maak je 10-20 liter middel en daar doe je lang genoeg mee. 1 op 5 in een schuimflesje voor het zware werk en 1 op 20 in een spuitfles voor de rest. Stoffen stoelen, leer alcantara en de rest van je interieur. Maakt een hoop
Overbodig. Ja er kan nog een gyeon preserve overheen bijvoorbeeld om je kunststof wat nieuwer te laten lijken maar vond dat alleen toegevoegde waarde hebben op je deurpanelen waar je weleens tegen trapt om die vegen wat minder te laten lijken.

Dan na het wassen een droog doek. Monello en rush voor mij. Een grote en een kleine voor de deurposten en onderaan de auto.

Na het drogen deed ik voorheen een slick detailer voor de water afstoting en beading maar slechte standtijd. Leuk om mee te nemen op vakantie maar sinds ik m’n auto in de was heb gezet redelijk overbodig. .
Ja je kan afzonderlijke goedjes kopen om te gaan kleien reinigen polijsten fillen sealen en langdurig coaten maar voor mij was kleien , eenmalig autoglym SRP ( reinigt, minimale korrel en een filler in een) en vervolgens een collinite 476 eigenlijk alles wat ik nodig had. De wax ultra dun aangebracht zelfs rond het vriespunt . Kan je vervolgens ook nog op de velgen smeren . Uitboenen met een fluffy doek en klaar. 2 goedjes met een langdurige degelijke werking en bescherming. Je kan vervolgens de wax periodiek aftoppen met een 845 liquid quick wax bijvoorbeeld om bij te blijven houden. Ja natuurlijk zijn wat meer permanente coatings ‘beter’ maar wax ka je vrij eenvoudig buiten zelf aanbrengen en hoeft geen 24 droog te staan om te curen.

Voor de ramen aan de buitenkant is glaco compound heer en meester. Je kan ook Bilt hamber re-view voor zowel binnen als buiten gebruiken om al die vlekjes uit je raam te krijgen Als ramen spray gyeoen/ Bilt hamber en een wafeldoek.

Uiteraard vergeet de microvezels niet en de aanbreng sponsjes / pads/borstels/penselen maar kijk hier vooral wat je fijn vond werken in jouw auto. . Zelf vind ik iets als de groene van monello fijn vanwege kort VS lang haar zijde en wat kleinere doeken voor lichtere afnames en interieur. Tot slot doe jezelf een plezier en gebruik handschoenen . Het mag dan wel soms naar snoepgoed ruiken maar sommig spul wil je echt niet op je huid hebben.

Cheers!