• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toch maar gekozen voor Cancoat Evo: paar vraagjes

Wide-O

Detailing guru
16 jun 2019
355
150
Hoi hoi. Kogel is door de kerk; het is Cancoat geworden (werd zonet geleverd)

Ik besef that het gemak van aanbrengen rechstreeks verband houdt met de te verwachten duurzaamheid. Ik hoop op een goede 12 maanden - de meeste bronnen spreken van 18 to 24 maanden - en dan elke lente polishen + nieuwe laag.

Ik heb echter nog een paar vraagjes:

1) gezien de auto 3 maand geleden uit de fabriek rolde, is het dan verstandig om toch een rondje decontamineren (Korrosol)/strippen/polishen te doen (zeg met Monello Raffini)? Of is good wassen + rondgaan met Prep voldoende? (de auto blinkt als een spiegel, denk persoonlijk niet dat polishen erg veel verschil zou maken op dit moment, ook totaal geen orange peel in de lak)
2) is het verstandig of juist niet om Cancoat te gebruiken op de voorruit?
3) ik zag nogal wat commentaren en videos ivm het gebruik van Cure voor of na de Cancoat: is dit een goed idee?
4) ik heb nog een vol flesje Cure, gekocht in 2021: is deze nog goed of voorbij houdbaarheidsdatum?

Dank bij voorbaat!
 
1) altijd grondig voorbereiden voor je een coating zet. Decon wash, klei en licht polijsten (gyeon primer is een prima optie die er ook nog voor zorgt dat de coating beter hecht). Mogelijks zit er fabrieksaf een wax op de wagen. Je wil de lak zo proper mogelijk voor je de coating er op zet
2) geen cancoat op voorruit. daarvoor bestaat View evo
3) geen cure VOOR cancoat. Eventueel kan het nadien
4) kan je gewoon gebruiken, schudden voor gebruik ;)
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Bedankt!

Ik kende the Gyeon primer niet - is dat een recent product? Zal zo meteen even kijken.

Dus toch maar een volledige behandeling - ik vermoedde het al maar ben een beetje lui. Het moet dan maar: check.
Geen Cancoat op voorruit: check. Ik had de View al wel gebruikt op de vorige auto, en dat werkte erg mooi, maar standtijd was een beetje te kort (of mijn verwachting te hoog). Voegt de Evo versie nog iets toe aan de vorige View?
Alleen Cure na de coating: check.
Schudden voor gebruik: check & gelukkig. ;)
 
Met schaamte moet ik toegeven dat ik... nog een flesje Primer heb.o_O :blush:

Senior moment... ik neem aan dat dit ook nog bruikbaar is? (2021 gekocht)
 
Ik besef that het gemak van aanbrengen rechstreeks verband houdt met de te verwachten duurzaamheid. Ik hoop op een goede 12 maanden - de meeste bronnen spreken van 18 to 24 maanden - en dan elke lente polishen + nieuwe laag.
Standtijd van 18-24jaar is wel knap als je elke lente een lichte polijstbeurt geeft...
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Geen probleem hoor, als ik het zelf herlees dan zie ik hoe het leek alsof ik op die 18 tot 24 maand hoopte - maar ik bedoelde dus inderdaad "dan zal 12 maanden toch realistisch zijn, dus een jaarlijks ritueeltje dan maar"

Vervolgens maakte ik er een soepje van door te vergeten wat Primer was - terwijl ik het zelf had gebruikt in 2021 en dus nog een driekwart fles had staan, ahem.
 
  • Grappig
Reactions: Zoranurai
Voor zover ik het me herinner gebruik je Primer als een soort "finishing cut" (Gyeon heeft er zelfs een specifieke pad voor) waarmee je heel lichte imperfecties machinaal (met een DAP bijvoorbeeld) weghaalt, terwijl er een beetje silica overblijft als basis voor de coating. Daarna toch nog best een rondje Prep alvorens met de Cancoat te beginnen.

Edit: meer informatie in deze video:
 
De Gyeon Primer kun je op 2 manieren verwerken.

Manier 1:
machinaal op laag toeren verwerken, afnemen met doeken en 15 minuten de lak met rust laten.
Daarna ontvetten en kun je beginnen met de coating.

Manier 2:
machinaal op laag toeren verwerken, residu afnemen, de lak 24 uur met rust laten.
Daarna kun je meteen de coating aanbrengen. Wel is het verstandig de lak even stofvrij te maken.
 
Heb je nog een voorkeur voor éen van die twee manieren?

Mijn plan van aanpak: (tot nu toe)

. decontamineren
. wassen met neutrale zeep
. droogblazen
. Primer machinaal op laag toerental verwerken met de daarvoor bedoelde Gyeon pad (Primer eerst schudden voor gebruik)
. half uurtje wachten
. afnemen met Prep
. Cancoat aanbrengen op doek - weg van de auto ivm mogelijke overspray/hot spots
. aanbrengen op paneel, laten “flashen”, en afnemen met schone doek(en)
. auto 24u drooghouden

Eventueel nog toppen met Cure (eerst weer stofvrij maken, ook weer schudden voor gebruik).

Vergeet ik nog iets? (vast wel ;))
 
Aangezien ik maar weinig tijd heb (1 weekend, +/- 20 uur) ga ik voor manier 1.

Ik zou het 'flashen' achterwege laten want dat heeft geen zin. Cancoat op een doek sprayen, over de lak halen en met een andere doek meteen nawrijven.

 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Nou ben ik eigenwijs maar ik vind het prettig om Cancoat gewoon met een Gyeon applicator aan te brengen werkt imo net wat nauwkeuriger. Je kan het natuurlijk op beide manieren proberen om te zien wat je zelf fijner vind werken.
Je bedoelt die blauwe rechthoekige blok die bij veel Gyeon producten zit? Ik heb er nog wel (denk ik) maar ik ben niet zeker of ze allemaal ongebruikt zijn. Ik heb die applicator gebruikt in 2021 toen ik de meer "permanente" coating aanbracht, en dat viel erg goed mee moet ik zeggen.

Ik probeer even beide methodes, er zal inderdaad wel wat persoonlijke voorkeur bijzitten.

Bedankt allen!
 
Je bedoelt die blauwe rechthoekige blok die bij veel Gyeon producten zit? Ik heb er nog wel (denk ik) maar ik ben niet zeker of ze allemaal ongebruikt zijn. Ik heb die applicator gebruikt in 2021 toen ik de meer "permanente" coating aanbracht, en dat viel erg goed mee moet ik zeggen.

Ik probeer even beide methodes, er zal inderdaad wel wat persoonlijke voorkeur bijzitten.

Bedankt allen!
Klopt idd die rechthoekige applicator.