Afgelopen weken bezig geweest met het (in delen) detailen van onze Citroen C1. De auto is inmiddels een jaar of 5 in ons bezit, en is in al die tijd eigenlijk enkel door de wasstraat gehaald en (wanneer ik de tijd/zin had) af en toe met de hand netjes gewassen. Nu mijn vriendin dichterbij gaat werken is de auto eigenlijk over en wordt hij amper gebruikt. Mooie kans om de auto dus in etappes aan te pakken en zo weer wat netter te maken.
Het was voor mij de eerste keer dat ik de auto in etappes volledig heb aangepakt, maar ook de eerste keer dat ik niet overdekt sta bij het polijsten. Even wennen dus!
Allereerst wat foto’s vooraf:
Hij ziet er zo op de foto’s best aardig uit. Later zal duidelijk worden dat dit enkel vanaf een afstandje is!
Begonnen met de auto te foamen (Monello Artico Magico). Vervolgens de auto wassen volgens de gebruikelijke methoden en alle naden en kieren gereinigd met APC1:10:

Was best nodig!
Na het wassen de onderzijde van de auto ingespoten met Gyeon Tar. Zaten erg veel teer vlekken op:
Ten slotte de auto gekleid (monello klei met PB’s S&W) en afgedroogd. Auto was heel ruw, dus er kwam veel vervuiling af (incl wat spuitnevel):
Hierna begonnen met het polijsten. De lak was niet enorm hard, maar ook niet zo zacht als ik van een dergelijke auto had verwacht. De eerste panelen twee maal met Scholl S17 op een blauwe Scholl pad op de Dap900 behandeld. Gaf nog niet het gewenste resultaat dus opgeschaald naar Scholl S3 op een paarse Scholl pad. Dit vervolgens afgeschaald met S17 op een blauwe pad. Onderstaand het resultaat:
Voor polijsten:
Na polijsten:
En nogmaals in het zonlicht:
Voor:
En na:
Na het polijsten de lak ontvet met Gyoen Prep en voorzien van een laagje Collinite 476s. De trims gereinigd met Gyeon Vinyl Cleaner, ontvet met Prep en voorzien van Gyeon Trim.
Onderstaand het resultaat:
Voor nu tevreden met het resultaat. Binnenkort de kleine details verder aanpakken, zoals
- wielen voorzien van een laagje Gyeon Rim, maar dat komt wel met de wielenwissel
- paravan en kleine grilletjes boven/onder de kentekenplaat in de voorbumper voorzien van Gyeon Trim
- na de winter opnieuw polijsten en voorzien van een coating wanneer ik weer overdekt kan detailen.
Het was voor mij de eerste keer dat ik de auto in etappes volledig heb aangepakt, maar ook de eerste keer dat ik niet overdekt sta bij het polijsten. Even wennen dus!
Allereerst wat foto’s vooraf:
Hij ziet er zo op de foto’s best aardig uit. Later zal duidelijk worden dat dit enkel vanaf een afstandje is!
Begonnen met de auto te foamen (Monello Artico Magico). Vervolgens de auto wassen volgens de gebruikelijke methoden en alle naden en kieren gereinigd met APC1:10:

Was best nodig!
Na het wassen de onderzijde van de auto ingespoten met Gyeon Tar. Zaten erg veel teer vlekken op:
Ten slotte de auto gekleid (monello klei met PB’s S&W) en afgedroogd. Auto was heel ruw, dus er kwam veel vervuiling af (incl wat spuitnevel):
Hierna begonnen met het polijsten. De lak was niet enorm hard, maar ook niet zo zacht als ik van een dergelijke auto had verwacht. De eerste panelen twee maal met Scholl S17 op een blauwe Scholl pad op de Dap900 behandeld. Gaf nog niet het gewenste resultaat dus opgeschaald naar Scholl S3 op een paarse Scholl pad. Dit vervolgens afgeschaald met S17 op een blauwe pad. Onderstaand het resultaat:
Voor polijsten:
Na polijsten:
En nogmaals in het zonlicht:
Voor:
En na:
Na het polijsten de lak ontvet met Gyoen Prep en voorzien van een laagje Collinite 476s. De trims gereinigd met Gyeon Vinyl Cleaner, ontvet met Prep en voorzien van Gyeon Trim.
Onderstaand het resultaat:
Voor nu tevreden met het resultaat. Binnenkort de kleine details verder aanpakken, zoals
- wielen voorzien van een laagje Gyeon Rim, maar dat komt wel met de wielenwissel
- paravan en kleine grilletjes boven/onder de kentekenplaat in de voorbumper voorzien van Gyeon Trim
- na de winter opnieuw polijsten en voorzien van een coating wanneer ik weer overdekt kan detailen.