• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

TopCraft PM-110 Polijstmachine

Stiggy

Detailing trainee
11 feb 2024
44
30
Ik ben een beetje huiverig voor zelf machinaal polijsten, nog nooit gedaan ook. Maar nu heb ik van iemand een TopCraft PM-110 polijstmachine gekregen. Lijkt me een Aldi dingetje. Ik weet niet echt wat ik er mee aan moet. Er zit een hoes om de 245mm schijf die niet helemaal fris meer is. Voordat ik dat ding op mijn auto ga gebruiken lijkt me dat ik eerst een nieuwe hoes moet hebben, en die vind ik zo nergens. Iemand tips?
IMG_6465.jpeg
 
Die machine is echt top....om de vuurkorf op te stoken :D

FB_IMG_1497630313613.jpg


Zo'n machine is echt prut. Bij de minste geringste druk staat 'ie stil. Daarbij is de machine gewoon te groot, te lomp en doet gewoon niets.
Mocht je in de buurt van Carclean wonen of er een keer in de buurt zijn, stap gewoon binnen en laat je voorlichten wat de mogelijkheden zijn. Je kunt zelfs een stukje polijsten op een demo paneel om te zien wat een polijstmachine doet.

Verder zijn er heel veel video's te vinden op het YT kanaal van Carclean die stap voor stap uitleggen wat polijsten is en wat het inhoudt.
 
Hehe, zo’n vermoeden had ik al. Maar iets met een gegeven paard en zo
Ik zal hem netjes op de plank zetten (en laten staan).

Eens kijken of ik in de toekomst een goede polijstmachine aan ga schaffen. Misschien wil ik de auto wel eerst laten spuiten. Hij is uit 2017 en in best goede staat, maar als ik er met mijn neus bovenop zit om de detailen erger ik me toch aan ieder krasje en steenslag putje dat ik zie.
 
Krasjes, steenslag, kleine deukjes.. je gaat dat met overspuiten ook niet tegenhouden.. die komen daarna vanzelf opnieuw.

Met een dual-action machine maak je -vrijwel risicoloos- 95% van je lak weer supermooi.
Daar moet je van genieten, die andere 5% imperfecties hebben veel andere auto´s ook hoor. Ook de mijne.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Rutger11
ik heb ooit een klant gehad die had ook zo'n ding gekocht, en was er mee aan de slag gegaan. De hele auto onder de hologrammen.

Gebruik hem aub niet!

Ik heb evt nog wel een DAP Evo te koop...
 
Bedankt voor de waarschuwing @GeBas !
Krasjes, steenslag, kleine deukjes.. je gaat dat met overspuiten ook niet tegenhouden.. die komen daarna vanzelf opnieuw.

Met een dual-action machine maak je -vrijwel risicoloos- 95% van je lak weer supermooi.
Daar moet je van genieten, die andere 5% imperfecties hebben veel andere auto´s ook hoor. Ook de mijne.
Ja, vuil komt ook ieder keer terug. Toch stop ik niet met wassen :)

Ik vind het een beetje zonde om zo veel tijd en liefde in het detailen te steken maar dan toch geen perfecte auto te hebben.
Een alternatief voor mij is overigens ook: niet al te veel geld steken in deze maar snel doorsparen. Er staat ook zowat exact hetzelfde exemplaar te koop, maar dan uit eind 2021. Logischerwijs ziet die er strakker uit. Die was €15k duurder dan de mijne en dat had ik er een paar maanden terug niet voor over.
 
Een auto blijft een gebruiksobject. Als je hem perfect wilt houden dan is de enige optie ergens binnen zetten en er nooit mee rijden.
Of er komt een steentje op je auto terwijl je op de snelweg rijdt, of iemand gooit een deur tegen je auto aan.
Enige wat je kunt doen is zo goed mogelijk onderhouden en bij houden. 100% perfect wordt heel lastig.
Gewoon lekker genieten hoe je auto erbij staat, mooi schoon en veel meer te glimmen dan de andere autos in de straat. Genieten van beading op de lak wanneer het regent enz.
 
Er staat ook zowat exact hetzelfde exemplaar te koop, maar dan uit eind 2021. Logischerwijs ziet die er strakker uit.
hm... Dit vind ik een erg leuk discussiepunt.
Ik wil mijn fiesta (2014) wel naast een zetten uit 2023 die elke maand netjes door de wasstraat is geweest. ik weet wel welke er strakker uit zal zien ;)
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Haha ja dat zal best @Nick Bakker . Maar deze 2 stonden bij dezelfde dealer en ik heb ze goed kunnen bekijken. Het 2021 model ziet er echt wel nieuwer uit. 76.000km tegen 26.000km maakt ook behoorlijk wat uit.

Ik geloof best dat je swirls e.d. kunt vermijden, maar steenslag is toch een ander verhaal. En andere gebruikssporen ook wel. "Fabrieksnieuw" (kuch) worden auto's niet van al ons goede onderhoud.
 
Ik heb mijn mazda bij de dealer opgehaald. ik denk dat de meeste auto's hier op het forum beter zijn dan "dealernieuw" ;)

Ook steenslag kan je een beetje verminderen door bijvoorbeeld voldoende afstand te houden. maar 100% voorkomen red je niet.
Achja, had het maar geen auto moeten worden :p