En vorige week nog een projectje onder handen gehad. Het lijdend voorwerp was deze keer een Toyota RAV4. Een kennis van mij had dezeRAV4 pas gekocht en wilde deze graag weer netjes hebben en vooral stankvrij.
De lak was voorzien van een ruime hoeveelheid swirls en had op diverse plaatsen vlekken als gevolg van zonnebrandcreme. Na meting van de lakdikte bleek de lak op diverse plaatsen zeer dun te zijn. Voorzichtigheid geboden dus.
Ook het interieur kon wel wat aandacht gebruiken. Naast dat diverse vlekken in het interieur zaten rook het ook als een bunzing. De vorige eigenaar had een halve trailer zware Van Nelle in het interieur leeg gepaft en regelmatig een hondenkennel in het laadruim vervoerd. De lucht was dan ook niet te harden.
De volgende werkzaamheden ziijn uitgevoerd:
Exterieur:
- Auto gefoamd met Monello Magico foam
- Auto voorgewassen met PoorBoys Bugsquash
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak en velgen ontdaan van vliegroest met Monello Non Ferro
- Lak ontdaan van hars en teer met Valet Pro Glue and Tarremover
- Motorruimte, wielkasten, trims, kieren, naden en banden gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Koplampen gewetsand met gritt 1000,1200,1500,2000,3000
- Koplampen gepolijst met DAP900 en Monello paarse wolpad, gele cuttingpad, oranje light cuttingpad, groene heavy polishingpad, witte polishingpad en Monello Veloce, Mezzo en Finale
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak gekleid met Monello klei en PoorBoys Claylube
- Lakdikte opgemeten. Op nagenoeg alle panelen bleek de lak op diverse plaatsen zeer dun te zijn. Er was duidelijk al een keer iemand met een rotary en zware combinatie aan het rossen geweest. Op veel panelen liep de dikte uiteen van ± 80mu tot 125 mu
- Testspot gemaakt. Gezien het feit dat de lak op diverse plaatsen zeer dun was, er voor gekozen de rotary niet te gebruiken en te kiezen voor de DAP900. Uiteindelijk gekozen voor de volgende polijststappen: Monello Raffini light cuttingpad en Monello Mezzo, Monello Raffini witte polishingpad en Monello Finale, Monello CCS zwarte finishingpad en Monello Finale. Uiteindelijk ± 70% correctie kunnen behalen. Voor een betere correctie was eigenlijk Monello gele cuttingpad en Veloce nodig geweest, maar gezien de dunne laklaag was het risico te groot om dan door de lak te gaan. "Better safe than sorry"
- Lak gevoed met PoorBoys Blackhole (Dit gaf in dit geval een iets beter resultaat dan de White Diamond)
- Lak beschermd met 2 lagen PoorBoys EX-P en afgetopt met Collinite 915
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Banden gevoed met Meguiars Endurance High Gloss Tiregel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
- Uitlaateindstuk gereinigd met Auto Finesse Metal Polish en staalwol grade 0000
- Trekhaak zwart gemaakt met autolak
- Koplampen voorzien van twee lagen Gyeon MOHS
Interieur:
- Gestofzuigd (Nooit geweten dat er zoveel hondenharen in een interieur passen...)
- Kunststof delen gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Stoelen, tapijt en dakhemel gereinigd met Extractor en PoorBoys APC 1:10 (3x)
- Honden en rooklucht verwijderd middels ozongenerator
- Interieur afgenomen met PoorBoys APC 1:20
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural Look
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
RAV4 bij aankomst:
Op diverse plaatsen zonnebrandcreme-vlekken:
De koplampen waren aardig verweerd:
En zijn weer netjes gemaakt:
De stoelen hadden aardig wat vlekken:
En weer een stuk netter gemaakt:
Het interieur in het geheel ook weer netjes:
Motorruimte vooraf:
Motorruimte schoon:
En het resultaat rondom:
De lak was voorzien van een ruime hoeveelheid swirls en had op diverse plaatsen vlekken als gevolg van zonnebrandcreme. Na meting van de lakdikte bleek de lak op diverse plaatsen zeer dun te zijn. Voorzichtigheid geboden dus.
Ook het interieur kon wel wat aandacht gebruiken. Naast dat diverse vlekken in het interieur zaten rook het ook als een bunzing. De vorige eigenaar had een halve trailer zware Van Nelle in het interieur leeg gepaft en regelmatig een hondenkennel in het laadruim vervoerd. De lucht was dan ook niet te harden.
De volgende werkzaamheden ziijn uitgevoerd:
Exterieur:
- Auto gefoamd met Monello Magico foam
- Auto voorgewassen met PoorBoys Bugsquash
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak en velgen ontdaan van vliegroest met Monello Non Ferro
- Lak ontdaan van hars en teer met Valet Pro Glue and Tarremover
- Motorruimte, wielkasten, trims, kieren, naden en banden gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Koplampen gewetsand met gritt 1000,1200,1500,2000,3000
- Koplampen gepolijst met DAP900 en Monello paarse wolpad, gele cuttingpad, oranje light cuttingpad, groene heavy polishingpad, witte polishingpad en Monello Veloce, Mezzo en Finale
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak gekleid met Monello klei en PoorBoys Claylube
- Lakdikte opgemeten. Op nagenoeg alle panelen bleek de lak op diverse plaatsen zeer dun te zijn. Er was duidelijk al een keer iemand met een rotary en zware combinatie aan het rossen geweest. Op veel panelen liep de dikte uiteen van ± 80mu tot 125 mu
- Testspot gemaakt. Gezien het feit dat de lak op diverse plaatsen zeer dun was, er voor gekozen de rotary niet te gebruiken en te kiezen voor de DAP900. Uiteindelijk gekozen voor de volgende polijststappen: Monello Raffini light cuttingpad en Monello Mezzo, Monello Raffini witte polishingpad en Monello Finale, Monello CCS zwarte finishingpad en Monello Finale. Uiteindelijk ± 70% correctie kunnen behalen. Voor een betere correctie was eigenlijk Monello gele cuttingpad en Veloce nodig geweest, maar gezien de dunne laklaag was het risico te groot om dan door de lak te gaan. "Better safe than sorry"
- Lak gevoed met PoorBoys Blackhole (Dit gaf in dit geval een iets beter resultaat dan de White Diamond)
- Lak beschermd met 2 lagen PoorBoys EX-P en afgetopt met Collinite 915
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Banden gevoed met Meguiars Endurance High Gloss Tiregel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
- Uitlaateindstuk gereinigd met Auto Finesse Metal Polish en staalwol grade 0000
- Trekhaak zwart gemaakt met autolak
- Koplampen voorzien van twee lagen Gyeon MOHS
Interieur:
- Gestofzuigd (Nooit geweten dat er zoveel hondenharen in een interieur passen...)
- Kunststof delen gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Stoelen, tapijt en dakhemel gereinigd met Extractor en PoorBoys APC 1:10 (3x)
- Honden en rooklucht verwijderd middels ozongenerator
- Interieur afgenomen met PoorBoys APC 1:20
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural Look
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
RAV4 bij aankomst:
Op diverse plaatsen zonnebrandcreme-vlekken:
De koplampen waren aardig verweerd:
En zijn weer netjes gemaakt:
De stoelen hadden aardig wat vlekken:
En weer een stuk netter gemaakt:
Het interieur in het geheel ook weer netjes:
Motorruimte vooraf:
Motorruimte schoon:
En het resultaat rondom: