• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Turtle Clearvue Rain Kleer geeft ook een witte waas bij het wissen.

cooter

Detailing addict
10 mei 2010
52
52
Over Rain X las ik wel eens verhalen over een witte waas na het wissen.
Dus heb ik de Clearvue geprobeerd met helaas toch een witte waas na het wissen.
De ruit was goed schoongemaakt met SSR1 en Glass Cleaner.
Misschien verdwijnt het nog. Ik wacht het wel af.

Denk dat je dat met elk rain repellent product wel hebt. Zelf gebruik ik de Pro Vision en op de 80 geeft hij bijna geen waas, en op de A2 gaf hij meer waas.

Dat denk ik inderdaad ook wel. Mijn vermoeden is ook dat de voorbereiding cruciaal is. Zeker omdat het glas betreft waar je continu doorheen kijkt, waardoor elke imperfectie opvalt.
Zelf heb ik vandaag weer de ProVision aangebracht (en op de andere helft van de ruit Dodo Juice Supernatural Glass Sealant). Voorbereiding was als volgt (mede zo uitgebreid omdat dat in de handleiding van de glass sealant stond):
- Afgenomen met super degreaser 1:10
- Afgenomen met Meguiar's Glass Cleaner Concentrate 1:10
- Gekleid met Autobrite fine clay en Dodo Juice Born Slippy
- Afgespoeld met water (om de Born Slippy te verdunnen en weg te spoelen)
- Gedroogd
- Behandeling met de Dodo Juice Supernatural Glass Polish
- Afgenomen met IPA 1:1 (om alle residu van de Glass Polish weg te nemen)
- Afgenomen met Dodo Juice Clearly Menthol (droogt mooier op dan IPA)
- Ruit goed nagedroogd
- Pro Vision Rain Clear opgebracht aan de bijrijderskant en Dodo Juice Supernatural Glass Sealant aan de bestuurderskant

En heb jij het nu niet Bartjebart?
Een goede voorbehandeling zal een betere hechting geven.
Ik denk gewoon dat het door het product zelf komt. Dat is bij mij nog duidelijk aanwezig als toplaag.
Of een nog aanwezige vervuiling moet de werking verstoren.

Inderdaad, voorbehandeling geeft een betere hechting. Dat staat wel vast.

De waas wordt sowieso niet puur en alleen veroorzaakt door het product, want het verschilt van auto tot auto. Paulus geeft al aan dat er bij hem tussen zijn twee auto's een verschil waarneembaar is. Het zal dus veroorzaakt worden door een combinatie van factoren, waarbij valt te denken aan:
- Voorbereiding
- Uiteraard het gebruikte product en de manier van aanbrengen
- Type ruitenwissers
- Leeftijd en vervuiling van ruitenwissers
- Leeftijd van de ruit (hoe ouder hoe meer verstorende microdefecten)
- Het type glas (en dan gaat het met name om de kristalgrootte en -ordening van het glas aan het oppervlak van de ruit)
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mijn stelling is in ieder geval dat het goed (of nóg beter) voorbehandelen van een ruit alleen maar een positief effect kan hebben op de sealant die op de ruit wordt opgebracht.
Voor de duidelijkheid: zeg ik dat je je ruit slecht hebt voorbehandeld? Zeker niet. Het kan aan een heleboel factoren liggen (zie boven), maar misschien is het de moeite waard om je voorbehandeling nog eens te herzien.

En of ik de waas nu wel of niet heb, dat weet ik nu nog niet. Maar gezien de weersvoorspellingen zal ik daar morgen vast wel achter komen. ;)

Mijn theorie is momenteel dat de waas veroorzaakt wordt door het vibreren van de ruitenwisser over de coating. Dat vibreren wordt volgens mij veroorzaakt door de waterafstotendheid van de coating en de relatieve stroefheid ervan t.o.v. het rubber van de ruitenwisser.

Dus een coating die èn goed waterafstotend is, en toch goed glad is voor de ruitenwisser zou dan het minste waas geven.

De ruitenwisser maakt ook uit. Als experiment heb ik de rechter ruitenwisser een maandje geleden ingesmeerd met siliconenspray (uit een bus van 12 jaar oud, weliswaar). Ik heb echter geen verschil kunnen waarnemen. Eerder zag ik wel een verschil met een oude handwisser (met vrij hard rubber), nadat ik die met siliconenspray ingesmeerd had.

Bartjebart zei:
Paulus geeft al aan dat er bij hem tussen zijn twee auto's een verschil waarneembaar is.
Ik had het wat te snel gelezen. Ik dacht dat hij bedoelde: 80 rijden en rijden op de A2 :lol

Bartjebart zei:
Voor de duidelijkheid: zeg ik dat je je ruit slecht hebt voorbehandeld?
Zo bedoelde ik het niet. Ik was gewoon benieuwd of het bij jou wel goed ging.

Uit ervaring weet ik dat QD+ de druppels net zo goed laat vliegen. Ik weet alleen niet meer of dat ook een waas gaf.

Update: een aantal dagen verder + het eerste serieuze buitje...geen waas meer aanwezig. De werking is nog wel goed.

De NXT versie of de Detailerlijn versie. De NXT bevat waterafstotende ingredienten. Die werkt niet lekker i.c.m. een anti regen product.

Gewoon na de SSR1 de boel goed afnemen en Clearvue aanbrengen, klaar. De ruit was al schoon, dus waarom nog de glasscleaner stap?