Inderdaad, voorbehandeling geeft een betere hechting. Dat staat wel vast.
De waas wordt sowieso niet puur en alleen veroorzaakt door het product, want het verschilt van auto tot auto. Paulus geeft al aan dat er bij hem tussen zijn twee auto's een verschil waarneembaar is. Het zal dus veroorzaakt worden door een combinatie van factoren, waarbij valt te denken aan:
- Voorbereiding
- Uiteraard het gebruikte product en de manier van aanbrengen
- Type ruitenwissers
- Leeftijd en vervuiling van ruitenwissers
- Leeftijd van de ruit (hoe ouder hoe meer verstorende microdefecten)
- Het type glas (en dan gaat het met name om de kristalgrootte en -ordening van het glas aan het oppervlak van de ruit)
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mijn stelling is in ieder geval dat het goed (of nóg beter) voorbehandelen van een ruit alleen maar een positief effect kan hebben op de sealant die op de ruit wordt opgebracht.
Voor de duidelijkheid: zeg ik dat je je ruit slecht hebt voorbehandeld? Zeker niet. Het kan aan een heleboel factoren liggen (zie boven), maar misschien is het de moeite waard om je voorbehandeling nog eens te herzien.
En of ik de waas nu wel of niet heb, dat weet ik nu nog niet. Maar gezien de weersvoorspellingen zal ik daar morgen vast wel achter komen.