• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke shampoo met wax geeft geen witte waas

Roel15

Detailing rookie
16 dec 2020
2
2
Hallo iedereen

In juli kochten wij een nieuwe Seat Ateca en sindsdien ben ik me gaan verdiepen in het reinigen van de wagen. Ik ben een echte beginner en ben helemaal nog niet toe aan alle detailtechnieken die ik met heel veel interesse op dit forum volg.
De waxlaag die bij levering op de wagen zat is er ondertussen (lang) af, en ik heb heel veel zin om de wagen van een nieuwe laag te voorzien. Echter ben ik hier bewust afgebleven, aangezien ik niet goed weet met welk product te beginnen en ik een witte waas op het plastic echt wel wil vermijden. De Ateca bevat immers heel wat plastic aan de bumpers, wielkasten en onderaan.
seat-ateca-se-technology-lava-blue.png


Persoonlijk zou ik een spraywax of een shampoo op basis van wax willen proberen. Simpelweg omdat dit me het eenvoudigste & snelste lijkt, ook al ben ik me ervan bewust dat dit niet de beste bescherming biedt.

Mijn vraag concreet:
zorgen shampoos op basis van wax ook voor deze witte waas? En welke zouden jullie me dan aanraden (Ter info: ik spuit de wagen altijd af met de tuinslang, hogedruk heb ik niet). Anders opteer ik voor het voorzichtig aanbrengen van een spraywax.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RoyR
Welkom op het forum, Roel. :D

Gefeliciteerd met de 'nieuwe' aanwinst. Veel fijne en veilige km's gewenst.

Een shampoo met toevoegingen heb ik ook nog geen witte vlekken zien geven op ongelakt kunststof. Je kan de vele shampoos met toevoegingen in de shop dus prima gebruiken.

De tip van Ric325i over een kunststof-dressing is een goede. Men denkt vaak dat als het kunststof nog goed is, dat je dan geen ''zwart-maak-spul'' nodig hebt, maar een dressing geeft ook bescherming en dat is belangrijk om je ongelakte kunststof en rubbers netjes te houden.

Als bescherming kan je inderdaad een shampoo met wax o.i.d. erin nemen, als je snel wilt wassen en beschermen. Maar zoals je zelf al aangaf, dit is niet heel duurzaam. Persoonlijk zie ik een shampoo met wax als alleen een bescherming en niet als een reinigende stap. De reinigende werking moet veelal toch inleveren om ook een beschermende werking te hebben en dus is je reiniging minder goed.

Zelf een goede waxlaag aanbrengen is niet moeilijk, kost alleen wat tijd en materiaal. (En wat verdiepen in de stof)

Maar... Voordat je eigenlijk nog maar mets iets begint, is het verstandig om een goed was-arsenaal in huis te halen zodat je op een correcte manier veilig en goed kan wassen. Denk dan aan grote emmers met Grit Guard rooster(s), goede washandschoen(en), goede shampoo en een droogdoek. ;)
 
turtle wax ice is een van de waxen die geen witte waas geeft op kunststof en daar ook gewoon overheen gebruikt kan worden(wordt de kunststof mooi donker van), de poorboys superslick&sudds met wax geeft geen witte waas op kunststof
 
Hartelijk dank iedereen voor alle advies. Dat zijn alvast zeer bruikbare tips. @Quantoxx Dat basisarsenaal aan wasspullen is er ondertussen al. De eerste keer dat ik de wagen waste (op dezelfde wijze waarop ik m'n 11 jaar oude Ford Focus waste) was een pijnlijk leerproces. Sindsdien bezit ik verschillende washandschoenen, wasemmers, een foamer & ontelbaar veel microvezels :)

Wat betreft de kunststofdressing heb ik nog een vraag. Is het sowieso altijd verstandig om dit aan te brengen? Of een absolute vereiste om dit aan te brengen voor je de wagen met een wax shampoo gebruikt? Kwestie van de volgorde te bepalen hoe ik het aanpak.

@opelmark De producten van Poorboys triggeren me al langer, de aanbevolen shampoo probeer ik dus zeker uit. Bedoel je deze shampoo: Poorboys World Super Slick & Wax - 473ml | Carclean.com Dank voor de tip.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Een dressing beschermd, dus het is ook verstandig om dit op nieuw kunststof aan te brengen. ;) En dit doe je inderdaad het liefst op het ''kale'' kunststof/rubber en niet als er al een wax vanuit je shampoo op zit.
 
Hartelijk dank iedereen voor alle advies. Dat zijn alvast zeer bruikbare tips. @Quantoxx Dat basisarsenaal aan wasspullen is er ondertussen al. De eerste keer dat ik de wagen waste (op dezelfde wijze waarop ik m'n 11 jaar oude Ford Focus waste) was een pijnlijk leerproces. Sindsdien bezit ik verschillende washandschoenen, wasemmers, een foamer & ontelbaar veel microvezels :)

Wat betreft de kunststofdressing heb ik nog een vraag. Is het sowieso altijd verstandig om dit aan te brengen? Of een absolute vereiste om dit aan te brengen voor je de wagen met een wax shampoo gebruikt? Kwestie van de volgorde te bepalen hoe ik het aanpak.

@opelmark De producten van Poorboys triggeren me al langer, de aanbevolen shampoo probeer ik dus zeker uit. Bedoel je deze shampoo: Poorboys World Super Slick & Wax - 473ml | Carclean.com Dank voor de tip.
Ja die, ik heb in de loop van de jaren toch wel aardig wat verschillende shampoos geprobeerd maar ik kom iedere keer terug op de poorboys, in de zomer zonder wax en in de winter met wax, ik gebruik het ook als prewash in zo'n goedkoop china sproeier met bekertje eronder.
 
Sonax BSD(brilliant shine detailer) is ook een erg fijn product. Dit kun je zowel op de lak als op het kunststof gebruiken. Het voordeel daarvan is dat het erg makkelijk aan te brengen is - ook als je in dit weer het buiten moet doen - en het kan ook prima op kunststof gebruikt worden.
 
Laatst bewerkt: