• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

U_K's stappenplan (detaildays)

UnusualKid

Detailing addict
18 mrt 2013
157
65
Hierbij even jullie mening vragen i.v.m de stappen die ik zou willen doen bij een wasbeurt waarbij we de auto weer klaarzetten voor de zomer/winter en de gekozen producten.

STAP 1: voorwas
- AutoBrite Heavy Duty Foamlans i.c.m. Nilfisk hogedruk
- AF Avalanche 1:10 met lauw water
- afspoelen met tuinslang (geen hoge druk) na ongeveer 5min

Vraag: is het interessant om Iron-X foam te gebruiken met het oog op clayen?

STAP 2: wassen
- 2EM
- 2x Ultra-Plush Microfibre Wash Mitts (1 voor de bovenkant, 1 voor de onderkant)
- AF Lather 1 / 650

voor de velgen gebruik ik:
- EZ velgenborstel
- Four Finger Wool Wheel Mitt (velgenbed + achter de spaken)
- 1x Ultra-Plush Microfibre Wash Mitts (voorkant)
- AF Lather

STAP 3: Drogen
- AF Finale
- Deluxe Waffle Weave Drying Towel (deppen)
- Microfiber Madness Waverider (i.c.m. Finale)

STAP 4: Kleien
- AF Cay Bar
- AF Glide
- afnemen glijmiddel met Ultimate Buffing 600 Towel

Vraag: nog niet getest op mijn wagen (zwarte Audi A4 2007), maar lees veel over de hardheid van clay en twijfel nu of ik er goed heb aan gedaan de clay bar van AF te nemen...mijn wagen is trouwens nog nooit geclayd...

STAP 5: pre-cleaner
- AF Rejuvenate i.c.m. Gold Class Even Coat Applicator Pad

Vraag: goeie combinatie van pad/cleaner?

Ik heb nog geen idee rond polijsten...ik heb wel de intentie om eerst bij forumlid langs te gaan voor advies/tips en daarna mijn eerste DAP500/900 aan te schaffen, maar ben nog niet zo ver verdiept in polish/glaze en de mogelijke pads.

STAP 6: Glaze/Sealant/Wax
- Poorboys World - Black Hole i.c.m. Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
- Poorboys World - EXP Pure Sealant i.c.m. Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
- AF Temptation i.c.m. Gold Class Even Coat Applicator Pad
- afnemen met Monello - Peluche Bianco en Verde

Graag dus advies of meningen ivm deze stappen. Alles wat wordt opgenoemd van producten is reeds aangeschaft.
 
Stap 1:
Iron-X foam: Sowieso denk ik dat het gebruik van Iron-X handig is omdat het de eventuele aanwezige ijzerdeeltjes op je lak te lijf gaat. Of dat je daar dan de foam voor pakt of de spray maakt dan niet echt veel uit mijns inziens hoewel ik geen ervaring heb met de foam.

Stap 4:
Er is maar een manier om erachter te komen en dat is proberen. Ga dan niet meteen je hele auto te lijf, maar doe eerst een klein stukje en bekijk daarna het resultaat. Kun je ook voelen, doe dan de test met het boterhamzakje. Na het kleien paneel drogen, hand in het zakje en rustig voelen over de lak. Als het goed is is de lak nu helemaal glad. Doe je dit over een nog niet gekleid deel dan lijkt het of je allemaal korreltjes voelt. Op deze manier kun je dus ook testen of het kleien zijn vruchten afwerpt. Het kan best zijn dat de klei wat marring achterlaat, maar ik zie dat je hierna de AutoFinesse Rejuvenate wilt aanbrengen. Rejuvenate is een cleaner die ook lichte polijsteigenschappen heeft, maar vooral zal reinigen. Rejuvenate heeft een heel fijne korrel. Het is zowel handmatig als machinaal te verwerken. Ik persoonlijk zou denk ik gaan voor een zwarte handpad van Monello omdat deze speciaal ontwikkeld is voor het aanbrengen van bijvoorbeeld cleanerwax.

Doeken heb je nooit genoeg, dus wellicht een ideetje om deze voldoende op voorraad te hebben, wellicht heb je die al voldoende.
 
Lijkt mij een mooi stappenplan toe. De AF klei staat hier in de kast te wachten tot ie gebruikt gaat worden, maar als je nog nooit gekleid hebt zal het geen kwaad kunnen. Volgens mijn weten is de AF klei een medium klei, lijkt mij niet te veel marring achterlaten. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Iron-X kan geen kwaad, zoals Maaike zegt. Nadien zou ik het wel afwerken met een wax of sealant. ;)
 
Stap 1: OK

Stap 2: ook OK, opmerking, reinig je soms je velgen eens dieper? of met een ijzerverwijderaar? dat kan je misschien ook nog toevoegen?

Stap 3: OK

Stap 4: OK, heb ook de AF klei en werkt prima! was de eerste maal ook bang om marring te veroorzaken, maar de klei even opwarmen in warm water zodat hij zachter wordt,
en voldoende lube gebruiken en je verooraakt bijna geen marring! heb er zelf toch geen waargenomen op m'n zwarte wagen.

Stap 5:Wil je echt corrigeren of enkel voorbereiden voor de wax? als het voorbereiden is OK, voor corrigeren heb je iets zwaardere stuff nodig.
Maar daar meer over tijdens het polijsten ;-)

Stap 6: OK, ook beetje naar eigen smaak, wat wil je echt showglans of een goeie bescherming. Indien show kan je de glaze aanbrengen en dan wax, wilje lange bescherming zou ik
na rejuvenate, de EXP aanbrengen en dan de wax. De glaze verlaagt de duurzaamheid.



Zo hoop wat goeie tips gegeven te hebben ,^^
 
@IbizaSigno: thx ;)
@Wout_RS:

STAP 2: mijn velgen werden behandeld voor ze er onder gingen ;) gereinigd met velgenreiniger en daarna in de AF Mint Rims wax...

STAP 5: in eerste instantie voorbereiden, tot ik het polijsten wat beter begrijp ;)

STAP 6: en als je ze alle drie aanbrengt? Glaze/Sealant/Wax? :) Ik zoek een combinatie van glans en duurzaamheid dus daarmee de keuze om die samen te doen...
 
Hey, als je wat hulp nodig hebt bij het polijsten, wil ik je wel eens op weg helpen hoor. Als je nog een dap 900 kit zoekt, ik ken iemand die zo'n kit verkoopt door tijdsgebrek. Hij heeft hem nog maar 1 keer gebruikt.

Voor stap 6 : indien je niet polijst zou ik toch voor de glaze gaan omdat die toch wat gaat maskeren. Na dat je de exp hebt aangebracht moet je die een nacht laten rusten dacht ik zo. Daarna de wax opbrengen.
 
Ik zou bij stap 6 de Glaze van PB gebruiken (als je een glaze wilt gebruiken helaas heeft AF die nog niet - althans ik heb hem nog niet gevonden) maar de Pre prep paint cleaner van AF, dan de AF Power sealant (deze 2 zijn goed op elkaar afgestemd en fijn om mee te werken) en daarna de temptation wax.

&Hondasport ik ben ook opzoek naar een dap 900 dus als je iemand weet die er een aardig prijsje voor vraagt houd ik me ook aanbevolen - misschien en PBtje?
 
Waar je ook nog eens voor zou kunnen kijken is de EX sealant van poorboy's. Door de carnauba toevoeging biedt deze sealant al een sublieme glans en wordt een glaze wellicht overbodig. Deze sealant zou een standtijd tot ongeveer 6 maanden hebben. Mocht je echt voor een glaze willen gaan wegens het maskerende effect dan kan ik je zeker de blackhole van poorboy's aanraden. Houd er wel rekening mee dat als je dan nog een sealant en wax gaat aanbrengen de standtijd minder lang zal zijn vermoedelijk dan dat er op de verpakking staat. Kijk op dit forum vooral ook eens in de review sectie om te kijken welke ervaringen leden hebben voor wat betreft glazes en sealants.