• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

UV bescherming

Oldie

Detailing addict
2 dec 2020
42
50
Mijn rode e-niro is nu 4j altijd hand gewassen en jaarlijks in de collenite weet wel dat het wat weinig is verder altijd na foam met bathe+ ook doe ik de "stoer doen zwarte pvc delen" met gyon trim als ook men velgen bij het wisselen.
Nu staat de wagen wel altijd buiten onder glas in een bosrijke omgeving waar ik niet gerust in ben id se verkleuring door UV de wagen is rood en de PVC mat zwart twee kleuren die gevoelig zijn voor zonlicht. De lak is wel metallic. Doet Wax iets tegen uv en de coating of zijn er betere alternatieven om de wagen langer mooi te houden. Polijsten haalt dat de krijtlaag van rode lak weg of komt het snel terug. Tot op heden zie ik niet veel schade .

De rode kleur lak zit onder de blanke lak; je polijst dus alleen de blanke lak en niet de kleur lak, eventuele verkrijting haal je dus niet weg. Vroeger hadden auto's hier veel meer last van toen er geen blanke lak werd gebruikt.

• Leuk
Reacties: Cordoba en Oldie
Er zijn maar heel erg weinig materialen die UV-licht doorlaten, de enige die ik ken is zuiver kwartsglas. (waar een coating dus ook voor een klein deel uit bestaat). Zowel een waxlaag als de blanke lak zullen de UV-stralen stoppen, blijft alleen de vraag of dat door absorptie van het UV-licht of door reflectie is. Bij absorptie wordt de hoge energie uit het UV-licht wel overgedragen op de lak (in de vorm van warmte) en kan het wat versnelde degeratie veroorzaken. Bij mijn weten is bij de lakken van de laatste 10-15 jaar het opbleken lang niet meer zo'n probleem als enkele decennia terug. Nu zijn er tegenwoordig wel veel minder auto's met een kleurtje (het is vooral wit, zwart, zilver en alle varianten grijs daartussen), maar zeg nu zelf hoe vaak zie je nog een auto waarvan de lak opgebleekt is (en bij een auto uit de 21e eeuw)? In mijn ogen dus een probleem dat tegenwoordig er niet of veel minder is.

Schrijf je reactie...