• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vage waas na het polijsten

PoetsenPoetsen

Detailing addict
16 mrt 2009
947
62
Gisteren zijn Dennis121 en ik bezig geweest met een projectje van ons. Een taxi (Ford).
We zijn gaan wetsanden wat aardig goed lukt. We zijn u aangekomen bij het polijsten van de auto. De krassen zijn niet mis. De auto heeft inmiddel 450.000 gelopen en zit onder de swirls.

Helaas heb ik geen foto's zo voor de hand (Dennis heeft wat kiekjes gemaakt), gooi ze er maar op!

Wat me nu opvalt is dat ik na het polijsten een vettige waas houdt op de auto. Door de rotary krijg je hologrammen die we nabewerken. Maar het is een waas van de Monello Mezzo. Na een hot spuiten we het oppervlak flink in met IPA, maar je ziet dat dus lang niet alles weggaat. Als ik met mijn duim flink wrijf dan zie je dat het wel weggaat.

Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren? (foto's komen nog). Ook insprayen met bijvoorbeeld superdegreaser helpt ook niet.
 
heb je geprobeerd langer/korter door te werken, hoe is de temperatuur in die loods?
Genoeg schone doeken geprobeerd..?
Ik poets de mezzo meestal eerst uit, zonder IPA oid, pas als ik nog iets zie/voel met IPA erover.... :weetniet
 
Mij lijkt het dat de snelheid van de rotary te snel is geweest. Op sommige lakken kan er dan een waas achterblijven. mij lijkt het dat de polijstpasta "verbrand" is door de hoge snelheid.
Polijst nog een keer met lage snelheid, een beetje polijstpasta op je pad en een beetje water erop sprayen.
 
Zonder foto's lastig vast te stellen wat er aan de hand is.

Op sommige lakken kan er dan een waas achterblijven. mij lijkt het dat de polijstpasta "verbrand" is door de hoge snelheid.
Polijst nog een keer met lage snelheid, een beetje polijstpasta op je pad en een beetje water erop sprayen.

Het koelen van polijstmiddel met water is van toepassing bij de oude polijstmiddelen, bij deze middelen zou het niet hoeven. Zelfs al is de snelheid te hoog.

Nog nabewerkt na de Mezzo? Zo ja, verdween het toen?
 
Inderdaad het gaf best vage plekken..

Op een gegeven moment kreeg ik een idee om er Bug Squash op los te laten :P
omdat dit wel redelijk aggressief is.. Dit haalde de vlekken op de deuren voor een deel weg, maar ook bleven er nog vele plekken achter die NIET weg wouden..

Ik gebruikte de rotary op snelheid 3. en werd nabewerkt met een dap900

de pics:
CIMG0347.webp
 
Nabewerkt met een DAP900 en....? (pad/product)

Snelheid is op zich niet te hoog, Mezzo e.d. houden wel van wat snelheid.
 
Nabewerkt met een DAP900 en een oranje pad en Mezzo.
k heb ook een stukje behandeld met een witte pad maar dat gaf helemaal geen verbetering. Als je met je duim gaat 'gummen' gaat het wel weg. Maar om nu de hele auto de gaan gummen is een beetje veel werk...
 
Ja? Oranje pad met....? :weetniet Mezzo?

Nabewerken doe je niet met een oranje pad, zeker niet als je al met de rotary aan de slag geweest bent 8o Wat is de temperatuur geweest waar je aan het werk was? Wat ook nog zou kunnen is dat je te maken hebt met zogenaamde "sticky paint"
 
Heb even Mezzo in mijn reactie erbij gezet.
Het was 6/7 graden en later toen de mandeur dicht zat was het 11 graden. Wat houdt sticky paint in? Normaal gesproken veeg ik de mezzo ook zo weg. Maar het ging oom moeilijk op stukken waar we geen rotary voor hebben gebruik, maar alleen een DAP900+oranje+mezzo... ik ben zelf nog niet echt een rotary man :)
 
Ik zou lekker je toerental variëren, eerst langzaam verspreiden, dan doorwerken tot het product afbreekt, daarna weer terug in toerental zodat er weer een lichte waas ontstaat, weer het toerental verhogen en daarna weer terugbrengen. Volgens mij heet dit de Zenith methode.
 
*kuch* ook hier weer hetzelfde wat ik eerder verteld hebt bij het wetsanden:

Een goede voorbereiding is het halve werk... :-"

Wat is sticky paint? Tja, goede vraag en lastig uit te leggen. Vaak is het zo dat je bij sticky paint het effect hebt wat je nu hebt, polijstmiddel blijft als het ware plakken aan de lak, wat je ook doet, het gaat ook snel gummen. Is weinig aan te doen, ligt aan de lak. Je zult dan moeten experimenteren met pads/producten, zelfs een combinatie van producten bij elkaar doen, mezzo, en een druppel Finale bijvoorbeeld omdat Finale redelijk wat polijstolieen bevat. Is een voorbeeld, kan werken, hoeft niet.
 
Ik heb veel vaker gepolijst maar was dit nog niet tegengekomen. Ik probeer zo snel mogelijk na het polijsten af te nemen want dan is de lak nog een beetje warm. Heb verder geen andee polijstmiddelen om te proberen (alleen waterig SSR1).
Vanavond ga ik eens verder kijken hoe dit probleem is aan te pakken.

Maar nabewerken met oranje+mezz op de DAP900 is not done? Met finale op wit gebeurd er namelijk niks met de lak.
 
Oranje + Mezzo is geen nabewerken, dat is gewoon polijsten ;) Ik heb dus echt het vermoeden dat je sticky paint hebt in dit geval
 
Ik begin het ook te vermoeden. De kont is eens overgespoten volgens mij, daar gaat het er zo vanaf. Maar de zijkant met het deel wat onder de swirls zit is gewoon erg lastig.