• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Van goede lak naar slechte lak en nu hopelijk weer naar goede lak

Westland

Detailing rookie
25 jun 2019
7
15
Hallo allen,

Na veel meegelezen te hebben en mij enige tijd geleden aangemeld en voorgesteld te hebben komt hier dan mijn eerste vraag:
Een vrouw had een mooi uitziende rode corsa gekocht en bracht deze naar een professioneel poetsbedrijf maar daar is het niet beter op geworden en heeft deze vrouw mij benaderd om te kijken of ik het weer in orde kon maken.Onderstaande foto's heb ik van haar gekregen en toestemming voor gekregen om ze hier te plaatsen.

Wordt dit een "normale" poetsbeurt of zal hier meer aan de hand zijn?
Moet ik nog ergens rekening mee houden? de poets van het bedrijf o.i.d.
verder zijn alle tips en trics uiteraard ook welkom.

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • Aankoop.jpg
    Aankoop.jpg
    203,9 KB · Weergaven: 273
  • Na poetsen.jpg
    Na poetsen.jpg
    219,9 KB · Weergaven: 247
  • 67699825_351982135753219_8897394644837466112_n.jpg
    67699825_351982135753219_8897394644837466112_n.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 236
  • 67810546_677451956061980_8472535565089112064_n.jpg
    67810546_677451956061980_8472535565089112064_n.jpg
    134,6 KB · Weergaven: 428
  • 68545650_367439857236831_9149689300206485504_n.jpg
    68545650_367439857236831_9149689300206485504_n.jpg
    68,4 KB · Weergaven: 235
Ik zou deze auto gewoon gaan poetsen alleen hou in je achterhoofd dat het een oude auto is.
Goede voorbereiding is erg belangrijk vind ik:
-APC alle trims/kofferdekselscharnierpunten/benzinepomp goed schoonmaken.
-sterke pre wash
-wassen
-goed kleien
-afspoelen
-drogen en goed afplakken
-testspotten en polijsten
Tips
Ruitenwissers APC en en kun je ook polijsten
Trims weer terug op kleur brengen doet ook veel met zo’n auto maar waarschijnlijk moet je dat wel echt bij gaan houden.
Gyeon trim kan een uitkomt zijn op hard plastic trims (mocht de dame in kwestie dat willen verrekenen met je)
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Bijzonder, op de aankoop foto glimt ie nog wel wat, daarna zie ik een mat rode corsa. Hebben ze hem geschuurd of zo?

De witte spikkels kunnen polijstresidu zijn, maar voor hetzelfde geld heeft ie onder de steiger van een schilder gestaan. Daar kun je op een foto weinig van zeggen. Krijg je ze er niet met water zo van af?

Die foto wasresten, ik weet niet goed wat ik hier zie. Lijkt mij persoonlijk geen wax.

Mijn tip, naast wassen, kleien etc:
A) voor je begint even met de lakdiktemeter rond;
B) zeer zeker een testspot doen alvorens te polijsten om:
1) te zien welke combi je kunt gebruiken en
2) of er uberhaupt iets gebeurt. Ik sluit niet uit dat je na een paar seconden een fel rode pad hebt.
C) spreek vooraf goed af wat verwacht kan/mag worden en wat je kunt bieden. Vooral om “gedoe” achteraf te voorkomen.

*Edit*
@Ric325i is me net voor, volledig eens met zijn stappen.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Verkocht na een rondje WD40
Gepoetst met een grove compound en niet goed schoon gemaakt
Verder niet nabewerkt en waarschijnlijk ook niet aangedurfd

Beginnen met goed wassen (warm water heeft voorkeur)
Kleien, ook voor verwijderen van de doffe lak
Klinkt gek, maar voor het polijsten in de glaze zetten maakt het makkelijker
Steeds opletten dat je polijstmiddel niet droog wordt
En tussentijds ontvetten om te beoordelen wat je bereikt

Eindigen met Collinite 845, beetje vettig en trekt er in als een glaze
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Zelf zat ik inderdaad aan een soortgelijk stappenplan te denken als jullie benoemen, dit is wat ik in gedachten had:
*Wassen
*Kleien (dolce verde)
*Testspot; zelf werk ik veel met monello, denk hierom te beginnen met de raffini oranje light cutting pad i.c.m. (medium) mezzo polish.
*vervolgens als dat de goede combo is verder de hele auto daarmee doen.
* Raffini finale polish pad i.c.m. Finale finishing polish
*Gyeon Preserve voor de trims etc.
* Collinite 845

Heb black hole staan maar denk niet dat deze heel geschikt is voor deze kleur of zal die het rode wat donkerder maken?
@Ric325i wat voor prewash zou je aanraden? En ruitenwissers polijsten, zelf nooit aan gedacht ;)

@Marcel1973 die was(x) resten konden ze zo wegvegen, ze zijn terug geweest naar desbetreffend bedrijf en zeiden dat het oude wax resten zouden zeiden maar veegden het er zelf zo af. (ff gedeelte met vinger, niet eens ff doekje pakken.)

@RedCat vooraf in glaze klinkt mij inderdaad raar, wil ik het fijne wel van weten. Wat raad je aan voor ontvetten?

Deze auto is bij een professioneel bedrijf geweest, die zouden toch resultaat moeten halen lijkt mij.
Overigens heeft ze deze auto nog geen 4 maanden en is de auto 2 keer terug geweest waarvan 1x zelfs 3 weken daar heeft gestaan :O

#Edit:

Gyeon trim kan een uitkomt zijn op hard plastic trims (mocht de dame in kwestie dat willen verrekenen met je)
heb om enkele auto's gevraagd om mijn portfolio aan te vullen waar ik mee aan kan zetten bij particulieren/bedrijven en dat tegen kostprijs en eventuele vergoeding om zo wat van de grond af te kunnen komen en te kunnen lanceren ;) Dame in kwestie zal vast bereid zijn om dat te verrekenen. Deze wekte mijn interesse gezien die al bij een bedrijf is geweest.
 
Laatst bewerkt:
De preserve voor op de trims, zijn de meningen wat over verdeeld.

Rest mij, je succes te wensen!
We zien de foto’s wel. ;)
 
Volgens de beschrijving zou het kunnen dacht ik zo uit me hoofd (ga het nog eens nalezen)
Thanks en foto's zullen zeker komen.
 
Als pre wash Autoglym traffic film remover of Nanolex pre wash maar ik zou em ook ontijzelen en Gyeon Tar gebruiken.
De reden is dat ik vind dat het je helpt wanneer de auto zo schoon mogelijk is alvorens je em gaat kleien.
Als je wat met de tip van @RedCat wil doen kun je prima Blackhole op een rode auto gebruiken hoor hierdoor zal er ook nog wel wat oud vuil loskomen gok ik.
 
Als je een glaze wil gebruiken op deze kleur is Black Hole beter dan White Diamond, daarnaast kun je de ruitenwisserarmen ook in de black hole zetten na behandeling. Black Hole is voor alles wat donkerder is dan middenkleur, dus ook deze rode. Wat de spikkels op de wisserarmen betreft: zijn dit echt spikkels op de armen, of zijn het puntjes waar de zwarte lak is verdwenen? (zeker bij een auto van ca. 25 jaar een serieuze mogelijkheid, en op de foto's niet goed te beoordelen).

Mogelijk dat de rode lak dermate verkrijt is, dat je voor een korte tijd de glans terug krijgt, maar het verkrijten daarna des te sneller verder gaat.

Restanten lijken mij eerder polijstmiddel dan wax, en er lijkt met een grove combinatie met een rotary gewerkt te zijn, dus inderdaad vooraf lakdikte meting doen.
 
Het doffe is gevolg van oxidatie van de lak die dan verpoedert
Dat poeder komt los en maakt je polijstmiddel droog / vergroot de kans op stoffen

Als je de boel vettig houdt blijft het makkelijker werken
Moet je wel steeds je pads schoon maken en de lak ook
Vettigheid verdoezelt, dus je ziet minder wat het resultaat is
Vandaar steeds ontvetten tussen de stappen door

Maar wel vettigheid gebruiken waar je polijstmiddel tegen kan (glaze of vettig polijstmiddel)
Anders krijg je weer heel andere problemen
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Netjes toch?
Ik zou de plastic trims ook nog een keer aanpakken, relatief weinig werk maar oudere auto’s knappen er altijd lekker van op vind ik!
 
Dank voor de positieve reacties en tips.

Deze vrouw wilde enkel haar lak weer laten glimmen en bumperdelen had ik persoonlijk liever ook weer zwart gezien.
En vrouwtje was zeker blij met het resultaat, dat vind ik het belangrijkst ;)