• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen onder handen genomen, kan het beter?

PoetsenPoetsen

Detailing addict
16 mrt 2009
947
62
Afgelopen weekend voor het eerst mijn zomervelgen eens goed behandeld. Normaal doe ik altijd het voorste gedeelte van de velg omdat het achterste gedeelte lastig te bereiken is als de banden onder de auto zitten.

Omdat de velgen nu los in de garage staan (rijd op winterbanden) besloot ik deze eens goed te reinigen. Ik weet wel zeker dat de velgen nog nooit goed gereinigd zijn sinds dat de auto bestaat (2004, 123000 op de teller).

Wat heb ik gedaan:

- gefoamed en gewassen
- bilberry 1:5 erop (omdat ik nog wat zwarte pitjes zag op een gegeven moment puur gebruikt maar hielp niet echt)
- op advies WD40 gebruikt om een paar dikke zwarte pitten te verwijderen
- Meg's APC puur om de vette WD40 te verwijderen.

Dit is het resultaat:

Binnenkant:
Je ziet een lichte vlek, het lijkt wel of de velg die kleur hoort te zijn, de velg lijkt smerig maar ik krijg er niks meer af.
SDC10341.webp

Hier lijkt het alsof de velg gespoten is?
SDC10339.webp

Krasjes:
SDC10340.webp

Buitenkant:
SDC10346.webp

SDC10344.webp

SDC10343.webp

Je ziet nog enkele kleine zwarte pitjes die er met kleien wel afgaan. Ik had alleen verwacht dat de velgen (vooral de binnenkant na het schoonmaken lichter zouden zijn. Of komt het omdat ze gespoten zijn, je ziet op de rand van de velg nl spuitnevel (voelt niet geribbeld aan, het zit in de velg zeg maar).
Ook zie je de randen van de spaken dat ze iets donkerder van kleur zijn dan de rest van de spaak (dit kan ik niet verklaren).

Wat denken jullie, kan het nog beter? Ik twijfel er namelijk nog aan.
Er zitten een paar lelijke plekken op de velgen (gelukkig aan de binnenkant) maar helaas is daar niks meer aan te doen zonder flink in de kosten te komen.

Wat adviseren jullie nog om te doen?

Niet elke producent besteedt even veel energie aan de binnenkant.
Wat is er te verliezen als je de binnenkant eens zou polijsten.
Zacht beginnen en zonodig wat zwaarder, grote kans dat ze toch opknappen.
De zichtkant is wat dof, voor de glans moet je daar ook iets mee.
Kies een van de spaken aan de zijkant voor een testspot.

Succes, Hans

Dat ze beetje glimmen komt denk ik door dat er nog wat WD40 zit. Sowieso ga ik nog kleien. Polijsten kan ik het beste met de hand doen neem ik aan? Ik heb nl alleen maar 5,5 inch machine pads.

Kleien en polijsten zou ik zeker en vast nog proberen. Kleien met een grove klei, en daarna polijsten met de hand of eventueel met de machine als dat lukt.

Ik ga het eens proberen. Helaas heb ik geen grove klei, alleen een stuk Mothers California klei. Dat is een zachte klei voor zover ik weet.

die is inderdaad heel zacht (veel zachter als bijvoorbeeld pb poly elastic) maar wie niet waagt, wie niet wint

Ik heb er een stukje mee gedaan, maar ik krijg er maar minimaal wat af. Er zit wel iets viezigheid maar de zwarte pitjes gaan er pas als ik er licht min nagel achter zet. Polijsten ga ik morgen eens doen eens proberen. Ik begin met de binnenkant aangezien die nog vrij smerig lijkt.

Ik heb mijn zomervelgen een paar maanden geleden gereinigd, gekleid met Mothers klei, met SSR2 en SSR1 (handmatig) onderhanden genomen en een wax er op gezet. Ze liggen nu in de opslag te wachten op de warmere periode.
Met de klei haalde ik er, na het reinigen nog ongelofelijk veel vuil af. Oude klei gebruikt. Ik kon de klei daarna meteen in de kliko gooien. Met de SSR1 & 2 werden ze lekker smooth. Daarna nog met IPA 50/50 afgenomen. Ik had meteen een lekkere basis voor een wax.

Je hebt er wel wat werk aan, maar het resultaat is zeer zeker de moeite waard.

Net even de binnekant gepolijst. Met een witte pad en finale gebeurde er niet zoveel. Met ene oranje handpad en mezzo gebeurd er wel wat, je ziet het alleen niet zo goed, maar de pad was helemaal grijs (mezzo is wit van kleur, dus het moet vuil zijn)

SDC10347.webp

SDC10348.webp

SDC10349.webp

De witte pad had ik al eerder gebruikt met SSR1 (die is roze gekleurd), de oranje pad was nieuw.