• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen polijsten

patrick-d4l

Detailing rookie
4 aug 2023
4
2
Etten-Leur
Hoi allemaal, ik heb een vraag voor de kenners.
Ik heb een opel insignia met 19 inch velgen. De velgen zijn fabrieks aluminium cnc gevreesd. Er zit stoeprand schade op eigenlijk alle velgen.
Ik heb de schade weg kunnen werken met een dremel en alvast 1 velg opgeschuurd tot 2000 en daarna gespoten met 2 k lak. Echter ben ik niet tevreden met het resultaat omdat ik de originele staat mooier vond. Ik heb besloten om toch te gaan polijsten. Nu heb ik gelezen dat blanke lak vaak niet goed gaat op gepolijste velgen. Ik wil ze daarom na het polijsten coaten.


Mijn vraag is. Wat heb ik nodig om de velgen te polijsten en te beschermen.
Ps ik wil het polijsten het liefste met m'n boor doen. Ervaringen mee?
Alvast bedankt.
 
Welkom op het forum,

Polijsten met een (HSS?) boor lijkt me niet verstandig, wel zou je een polishing cone op je boormachine kunnen gebruiken met een polijstmiddel. ik wens je veel plezier als je volledige velg van 19" zo wil doen, maar het is mogelijko_O
Als je de blanke lak er af wilt hebben zou ik eerst weer beginnen met (nat) schuren, eindigen bij korrel 3500, en vanaf daar polijsten.

Voor coaten kan ik Gyeon- rim aanraden,

ik snap alleen niet waarom blanke lak niet zou willen op gepolijste velgen, Hecht het niet goed? of komt het door de olien omdat ze daarna niet goed ontvet zijn?

verder ben ik bang dat het niet eens gaat lukken zonder blanke lak, allu velgen oxideren gigantisch snel..

Ter info, ik heb hier weinig tot geen ervaring mee, dit is hoe ik het zou proberen.

Oh PS: foto's doen het goed hier :)
 
@Nick Bakker bedankt voor je reactie.
De reden waarom ik twijfel over blanke lak is omdat ik dus terug lees dat blanke lak slecht zal hechten na het polijsten omdat je de structuur dus dicht polijst. Ik weet dus niet of dit klopt.

Wilde idd met een cone op m'n schroeftol de boel polijsten. Ik had gyeon rim als coating idd gezien, gyeon heeft ook alu polijst. Wellicht is dat een mooi goedje. Bijgaand wat foto's. Zoals je ziet is het mooie van aluminium wel weg na het spuiten. Vond het eerst dus eigenlijk mooier.
 

Bijlagen

  • 20230803_102102.jpg
    20230803_102102.jpg
    212,9 KB · Weergaven: 63
  • 20230803_102100.jpg
    20230803_102100.jpg
    175 KB · Weergaven: 81
  • 20230803_192904.jpg
    20230803_192904.jpg
    213,2 KB · Weergaven: 62
  • 20230803_212223.jpg
    20230803_212223.jpg
    215,4 KB · Weergaven: 70
Begrijp ik het zo goed;

1) Je hebt de alu velgen geschuurd en toen gespoten in kleurlak.
2) Je vind de gespoten velgen niet zo mooi, je wilt liever de originele kale alu zien.
3) Je wilt de velgen daarom polijsten.
4) Blanke lak hecht niet goed op gepolijste velgen, dus hier beginnen de vraagtekens.
(Oxidatie onder blanke lak bij steenslag en andere beschadigingen)

Ik neem aan dat je het polijsten wilt doen op de drie resterende, onbehandelde velgen. (En de vierde, behandel velg nadat je de kleurlak weer hebt verwijdert)

Voor zover ik weet vorm kaal alu binnen no-time een oxidelaag. Een blanke lak zal hier niet heel goed op kunnen hechten en er ontstaat oxidatie. (Blanke lak laat los)
Er zijn wel blanke lakken die direct-to-metal worden aangebracht, maar hier weet ik niet het fijne van.

Wil je dit perse zelf doen of zou je het ook kunnen uitbesteden en de velgen lateren repareren en opnieuw laten CNC-afdraaien?

@tamer
 
  • Leuk
Reactions: tamer
@

Quantoxx


Hey,
Je begrijpt het idd helemaal goed.
Ik wil dit alles het liefste zelf doen, het opnieuw laten afdraaien en opnieuw blanke lak laten aanbrengen is vrij duur en vind ik de auto niet waard. Ben dan al gauw 5 a 600 euro kwijt. Ook ben ik niet vies van wat rommelen maar vind het altijd belangrijk om eerst goed uit te zoeken wat goed werkt.

Vandaar al m'n vragen haha.