• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen zijn erg dof en vlekkerig

Arjan Bor

Detailing trainee
7 aug 2020
28
30
Ik vind het op zich hele mooie originele Audi RS velgen, maar net als de lak zijn deze ook erg mishandeld. Als ze nat zijn of als je er wax op smeert zijn ze even mooi, maar ze drogen daarna gelijk weer mat op. Ik heb wel een offerte liggen voor afdraaien en opnieuw lakken, maar dat kost weer €600 en ik hoop dat er iets is wat ik erop kan aanbrengen zodat ze weer wat glans terug krijgen.
PS let niet op de banden, ze hebben hierop zojuist de nieuwe banden gemonteerd :)
 

Bijlagen

  • Michelin.jpg
    Michelin.jpg
    395,8 KB · Weergaven: 0
Zo, die zien eruit alsof ze in een badje zuur hebben gelegen. :p

Zowel de clear coat op de gelakte delen als de afgedraaide voorzijde lijkt te oxideren o.i.d.

Je zou verwachten dat als water de boel tijdelijk 'voedt', dat een wax dit effect langer zou moeten doen.

* Welke stappen heb je al ondernomen?
- Wassen
- Reinigen (Velgenreiniger/de-ironizer/etc)
- Kleien
- Stukje paint cleaner of polijstmiddel
- ..?..
 
  • Leuk
Reactions: Arjan Bor
Zo, die zien eruit alsof ze in een badje zuur hebben gelegen. :p

Zowel de clear coat op de gelakte delen als de afgedraaide voorzijde lijkt te oxideren o.i.d.

Je zou verwachten dat als water de boel tijdelijk 'voedt', dat een wax dit effect langer zou moeten doen.

* Welke stappen heb je al ondernomen?
- Wassen
- Reinigen (Velgenreiniger/de-ironizer/etc)
- Kleien
- Stukje paint cleaner of polijstmiddel
- ..?..

Ik heb ook de rose wheel sealant erop geprobeerd (naast alle 5 andere soorten wax die ik had liggen), maar zodra je het eraf veegt zijn ze gewoon direct weer mat.
de 2 rechter velgen zijn nog redelijk. maar de linkerkant is zoals op de foto. Ik heb ze gewassen, Geyon iron gebruikt en ook nog de TAR die ik gebruik om teer en kettingsmeer van mijn motor te halen omdat er wat asfalt spikkels aan de binnenkant van de velg zaten.

Verder heb ik geen agressieve velgenreiniger gebruikt, zou Gyeon rim misschien helpen? Dan ga ik die even bestellen want dat is goedkoper dan €600 ;)
 
Horen ze ook mat te zijn? Gyeon rim is een bescherming, geen reinigingsmiddel
Ik heb op mijn vorige auto Gyeon trim gebruikt op plastic en ik had gehoopt dat rim hetzelfde zou doen op mijn velgen.

Volgens mij horen ze licht mat te zijn, ik heb ze alleen zelf nog nooit nieuw gezien, maar deze foto geeft volgens mij wel een goede indruk.
 

Bijlagen

  • DCC7FEBC-812F-464D-8847-0C918CBAF902.png
    DCC7FEBC-812F-464D-8847-0C918CBAF902.png
    738,7 KB · Weergaven: 0
Gezien het materiaal wat je al gebruikt hebt moet je vast en zeker wat klei hebben liggen.
Kleien zou ik daarom zeker nog proberen. Baat het niet dan schaad het niet.
 
Huh..? Je hebt Trim gebruikt op ongelakt kunststof en hoopte dat Rim hetzelfde zou doen als op je velgen.
Je bedoeld het voedende effect?

Meestal als er afgedraaide of gepolijste accenten op een velg zitten, dan is de lak mat. (contrast) Dat lijkt in jouw geval ook zo te zijn. Verder zou ik, zoals eerder aangegeven, wat dingen gaan proberen.
 
  • Leuk
Reactions: Arjan Bor
Huh..? Je hebt Trim gebruikt op ongelakt kunststof en hoopte dat Rim hetzelfde zou doen als op je velgen.
Je bedoeld het voedende effect?

Meestal als er afgedraaide of gepolijste accenten op een velg zitten, dan is de lak mat. (contrast) Dat lijkt in jouw geval ook zo te zijn. Verder zou ik, zoals eerder aangegeven, wat dingen gaan proberen.
Bedankt voor je tips, ik hoop dat het er inderdaad op en niet in zit. Ik heb inderdaad klei liggen, dus zodra het iets beter weer is zal ik dat even gaan proberen.
 
Gezien het materiaal wat je al gebruikt hebt moet je vast en zeker wat klei hebben liggen.
Kleien zou ik daarom zeker nog proberen. Baat het niet dan schaad het niet.
Ik zal zodra het weer drrog is de auto naar buiten rijden en eens proberen of het er met klei af te krijgen is.
 
Het contrast van de velgen zou zo moeten zijn:

Audi-RSQ3-Q3-8U-Alufelgen-Felgen-Sommerreifen-Sommerrader-_57.jpg

Zoek anders eens op het typenummer:

8U0601025AE

Dan zie je hoe ze behoren te zijn. Dit contrast is ongeveer hetzelfde als bij mijn ixion velgen al is het blanke metaal bij de U8 meer hoogglans gepolijst.
Ixion18-Rdesign-7-1280x960.jpg


Ik had hetzelfde verschijnsel (dof opdrogen, nat glimmen) en de mijne zijn wel beter gaan ogen na herhaaldelijk wassen en uiteindelijk het gebruik van Wetcoat. Van polijsten zouden ze nog meer opknappen, maar vooralsnog stel ik voor dat je grondig blijft wassen en inderdaad reinigen. De wetcoat deed wel degelijk iets in het aanzicht overigens dus het 'sealen' van de lak houdt het aanzicht wat "natter".
 
  • Geweldig
Reactions: Arjan Bor
Het contrast van de velgen zou zo moeten zijn:

Bekijk bijlage 131802
Zoek anders eens op het typenummer:

8U0601025AE

Dan zie je hoe ze behoren te zijn. Dit contrast is ongeveer hetzelfde als bij mijn ixion velgen al is het blanke metaal bij de U8 meer hoogglans gepolijst.Bekijk bijlage 131803

Ik had hetzelfde verschijnsel (dof opdrogen, nat glimmen) en de mijne zijn wel beter gaan ogen na herhaaldelijk wassen en uiteindelijk het gebruik van Wetcoat. Van polijsten zouden ze nog meer opknappen, maar vooralsnog stel ik voor dat je grondig blijft wassen en inderdaad reinigen. De wetcoat deed wel degelijk iets in het aanzicht overigens dus het 'sealen' van de lak houdt het aanzicht wat "natter".
Ik hoop dat mijn velgen er straks net zo mooi uit komen te zien als die van jou. Wetcoat heb ik ook nog staan van mijn vorige auto. En deze wil ik ook snel in de glascoating laten zetten.
Maar ik had een kleine tegenvaller en dat was dat de banden die erop zaten van Duraturn zo slecht waren dat deze eerst even vervangen moesten worden, en de remmen vind ik ook niet geweldig.

Dus eerst weer even sparen en dan ga ik hem professioneel laten polijsten en coaten.
 
Buiten alle opties die je al gehad hebt, nog iets voor extra analyse van het probleem: probeer eens of je met een loep en wat strijklicht over het matte oppervlak iets van een craquelé effect kunt ontdekken. Doordat je aangeeft dat het aan één kant van de auto is, denk ik aan de volgende mogelijkheden: auto heeft mogelijk aan één zijde veel te lijden gehad onder de zon (en daardoor versnelde aftakeling van de laklaag op de velg) óf er is iets óp de lak gekomen (spuitnevel in een garage, of iets heel anders) waardoor er een matter (= ruwer) oppervlak op de velg zit.

Hoe beter je weet wat er aan de hand is, hoe beter je de beste optie kunt kiezen.
 
  • Leuk
Reactions: tamer
Iedereen bedankt voor de tips en tricks. Met klei kwam ik helaas niet verder dus met een kleine roze 3 inch pad op de rotary verdween de aanslag uiteindelijk wel en zien ze er weer geweldig uit. Blijkbaar zat er dus toch iets op de lak en er gelukkig niet in.
Ik vond het wel even spannend, maar slechter konden ze toch niet meer worden, en overspuiten stond al op mijn wensenlijstje.

A9A83F68-DAA1-4F0E-A380-7AC407CC63A6.jpeg
 
Welk polijstmiddel heb je gebruikt? Zijn ze niet gaan glimmen?
De lichte, ik dacht dat dit de mezzo was, en doordat er blanke lak op zit zijn ze niet gaan glanzen. Maar op 1 plek was de lak eraf over 1cm door een kleine schade en dat is wel gaan glanzen. Maar daar kan ik prima mee leven.