• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Veloce en inizio smeert uit met rotery,wat doe ik fout?

rallimart

Detailing addict
6 aug 2012
455
50
58
Vandaag even met de festool rotery aan het stoeien geweest.
Maar had een probleem, wat ik maar niet opgelost kreeg.
Tijdens het polijsten werd het polijstmiddel net klei, en klonterig.
En was het net of de pad zich vastplakte aan de lak.
Het was dan ook bijna niet te verwijderen.
Werkwijze was........
Gele of oranje Monello pro pad 5.5"
Kleine spray, spray and wipe op de pad.
Drie erwtjes polijstmiddel, op stand één het middel verdelen over een vlak van 40x40cm.
Dan verder op stand 4.
Werd één grote smeerboel.
Ook nog een drupje finale erbij geprobeerd.
Op de dapp maar verder gegaan, hier totaal geen last van.
Het residu was ook makkelijk afneembaar.

Moet nog een clinic volgen voor de rotery, maar een beetje oefenen kan geen kwaad.
 
Als je het hebt met zowel Inizio als Veloce, dan vermoed ik dat het te warm wordt en je te lang door wilt gaan.

Een rotary heeft één snelle pass nodig en geen schaakbordpatroon.
 
Heb het ook meteen.
En het dambordpatroon doe ik niet, gewoon heen en terug.
Had ook al meer spray and wipe geprobeerd, maar dan zit echt alles onder.
Houd de rotery mooi vlak, geen druk, zal wel met mijn techniek te maken hebben.
Op staande delen had ik er minder last van dan op de liggende delen.
 
Was het gelijk met een nieuwe/schone pad? Of kan de pad al verzadigd zijn geweest?
Heb je wat meer informatie over de lak? Ik geloof dat ik op je avatar een Subaru zie, die willen nogal eens last hebben van sticky paint.
 
Niet vloeken hè ,een subaru! ;)
Dit is een Mitsubishi EVO VI.
De lak is een zwarte metallic lak, geen Audi of BMW hardheid.
Maar op de dapclinic zei één van de medewerkers,dat de lak nog best hard was.
En was met een nieuwe pad, ook nog een festopad geprobeerd, maar het zelfde verhaal.
 
Heb ik ook al meerdere malen meegemaakt, het viel mij op dat het vooral op zachtere/gevoeligere lakken voorkomt, ik heb veel verschillende manieren geprobeerd, maar het blijft niet geweldig.
Het plakken begint meteen na het verdelen op lage toeren al, van warmte was in mijn gevallen zeker geen sprake.
Nog minder product gebruiken, en verdelen in nog kleinere dotjes op de pad werkte voor mij het minst "slecht".

Ik heb het idee dat de compound gewoon té goed pakt/bijt in de zachte lakken, waardoor eerder genoemd verschijnsel zich voordoet.

Beter in zo'n geval is gewoon een andere compound pakken, mits je die hebt natuurlijk.

Op hardere lakken werkt Veloce hier overigens wel dikke prima, ik ben al met mijn 2e fles bezig.

Heb je trouwens ook Mezzo op oranje geprobeerd (roterend)?
 
Gummen van het polijstmiddel..
Zachtere pad, lichtere polish en 2 hits doen (werkt voor mij meestal...)
Sowieso, Veloce op een gele pad roterend? Das ERG grof....
 
Nee eigenlijk de mezzo niet geprobeerd op de rotery vandaag.
Was eigenlijk zo bezig met de inizio en de veloce, dat ik daar helemaal niet aan gedacht had.
Kwam ook, omdat ik een aardige correctie nodig had.

Had de rotery met een tijd geleden geprobeerd op een lancia met de mezzo, toen eigenlijk geen problemen.

@ivo, dat is precies wat ik bedoel, dat gummen.
 
Voor de kenners misschien niet hoor, maar ik vind me in dat segment zeker geen kenner.

Maar even terug on topic.
je zegt dat je niet aan de Mezzo hebt gedacht, dat kan maar mag ik daaruit lezen dat je dan gelijk, hoeplakee, met die gele pad op de rotary en met veloce aan de slag bent gegaan? Zonder testspot?
 
Tim@ vind de VI ook een geweldige wagen, was altijd al een droomwagen van mij.
Na een paar jaar zoeken de perfecte VI gevonden.
Hoe was jouw belevenis van de evo VI?

BlackPassat@ Had een testspot gemaakt met de dapp 900 op oranje met mezzo, maar haalde weinig uit.
Hierna op geel en Veloce, werkte goed, alleen om tijd winst te maken, dacht ik probeer de rotery.
 
rallimart;342777 zei:
BlackPassat@ Had een testspot gemaakt met de dapp 900 op oranje met mezzo, maar haalde weinig uit.
Hierna op geel en Veloce, werkte goed, alleen om tijd winst te maken, dacht ik probeer de rotary.

Als geel met veloce op de DAP goed werkte, heb je dan niet te hoog in toeren gezeten met de rotary? Het lijkt mij dat het dan aan de kracht van de rotary gelegen moet hebben dat het niet wilde lukken.
Dus je zou de combinatie van de oranje pad met mezzo op de rotary nog kunnen proberen, als dat wel lukt dan zouden misschien 2 (of meer) passes op deze combinatie verbetering kunnen geven?

Blijft een kwestie van oplossingen proberen en de beste oplossing overhouden.
Veel succes!
 
Van het weekend een Mercedes gedaan, en weer last van sticky paint met de rotery. Was met mezzo op oranje, na de oranje pad te hebben vervangen door groen. Totaal geen last meer gehad., en gewoon twee hits gedaan. En geëindigd met finale op wit met de dapp 900 Zit nu te denken om er nog wat polijst middelen van 3M naast de Monello lijn er bij te nemen. Wat ik op het forum gelezen hebt, schijnt deze wat meer oliën te bevatten.
 
Good old Meguiers 105 werk ook nog heel fijn met een rotary, is het proberen waard als je last heb op bepaalde lakken met plakkerige pads.
 
Ja, daar had ik ook nog niet aan gedacht.
Kan er alleen niet zoveel over vinden, is deze te vergelijken met de veloce wat compound betrefd?