• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verbetert een sealant (PB Ex-P) de standtijd van wax (Natty's)?

Aikinoodle007

Detailing rookie
1 jun 2012
50
0
De vraag luidt zoals de titel. Eerst een sealant en daarna een wax (zoals specifiek met de EX-P en Natty's Blue van Poorboys). Of is het beter om 2 laagjes wax te leggen (ipv 1x sealant + 1x wax) met oog op de STANDTIJD (we hebben het dus niet over het wetlook effect of dergelijke) zo lang mogelijk te maken?

Graag een antwoord met eventuele uitleg (zoals we het hier ondertussen wel gewend zijn :P).

Alvast bedankt!!!!

Het hangt van de sealant of wax af. Sommige waxen houden langer dan sommige sealants. In dat geval zou ik 2 laagjes wax prefereren boven 1 laag sealant en 1 laag wax.

In het geval van EX-P en Natty's heb ik geen praktijkervaring, maar ik heb gehoord dat EX-P onder Natty's wel bijdraagt aan een langere bescherming.

Om even terug te komen op de vraag:

Verbetert een sealant (PB Ex-P) de standtijd van wax (Natty's)?

Dat denk ik niet....

Maar draai het eens om?

Verbetert een wax (Natty's) de standtijd van sealant (PB Ex-P)?

Dat denk ik dan weer wel. De wax zit over de sealant heen, en schermt deze de eerste tijd af van de weersinvloeden.

Ik krijg de indruk dat je de sealant over de wax heen wil zetten? Dat is niet de bedoeling.

Mark1986 zei:
Wat zou je zelf als standtijd eisen/verwachten?
Ik zou hem graag vlot boven de 3 maand zien gaan. Nu kom ik netjes aan een goede 2 maand met enkel een full detail met wax (voorafgegaan door een glaze dan wel). Wil eens kijken of ik tussen die glaze en wax een sealant kan doen om een langere bescherming te bekomen :).

@ Mcshine: ik ben helemaal akkoord met wat je zegt. Maar dan is de vraag of je, gegeven dat je 2 lagen legt, het beste voor 2x wax vs 2x sealant vs 1xwax en 1xsealant kiest? (ongeacht de looks, puur naar standtijd en dus bescherming toe). Tussen de lagen (vooral in combinatie met de sealant) probeer ik minstens een nachtje (12u) te laten, zoals het hoort meen ik.

@mk-us: kan nooit geen kwaad om eens wat 'dieper' op de zaken in te gaan. Wij belgen doen graag moeilijk ;)

Alvast bedankt voor de respons!

Je zou de standtijd kunnen verlengen door geen glaze te gebruiken alvorens een sealant en/of wax aan te brengen. Te lezen hier op het forum is dat de sealant/wax dan hecht aan de glaze in plaats van aan de lak, als ie aan de lak zou hechten zou de standtijd langer zijn.

@jonathan: ik bedoel dat als je toch puur en alleen voor de standtijd wilt gaan dat je dan beter gewoon 2x EXP kan doen i.p.v. met een glaze eronder of EXP toppen met Natty.
Zijn zoveel combinaties mogelijk maar als deze 2 wilt gebruiken dan zeg ik:"2x EXP en niet moeilijker maken dan het is" .... beter dan dit ga je het dan niet krijgen ( met deze 2 middelen welteverstaan )

Ben met McShine eens: indien wel 2 middelen gaat pakken dan eerst de sealant en dan pas de wax

Wel/geen glaze: het zal ietsie uitmaken indien er een glaze onder zit; de standtijd zal iets korter worden maar niet zo dat we dan over weken verschil gaan praten.
Ik zeg altijd: zomer wel glaze, winter niet .... weet je zeker dat je snor zit

Ik zou twee laagjes sealant aanbrengen en dan een wax.. ik ga er even vanuit dat de sealant op een gekleide lak wordt aangebracht, dan moet de standtijd zeker wel 3-4 maanden zijn. Dat is ook zeker wel haalbaar

In de winter zijn we niet zo dol op om de wagens de poetsen e.d. dan zou je hem na een wasbeurt ff snel in de wax zetten, dit hoef je dan maar een keer te doen in de winterperiode.
Alhoewel het nog maar de vraag is in hoeverre je de winter een winter kan noemen hier in NL.

mk-us zei:
Wel/geen glaze: het zal ietsie uitmaken indien er een glaze onder zit; de standtijd zal iets korter worden maar niet zo dat we dan over weken verschil gaan praten.
Ik zeg altijd: zomer wel glaze, winter niet .... weet je zeker dat je snor zit

als ik zo brutaal mag zijn, waarom in de winter geen glaze?