• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verfvlekken op kunststof

Boempatat_

Detailing trainee
30 mrt 2017
39
40
32
Maldegem (BE)
In de loop van volgende week zou ik de bestelwagen van een schilder hier uit de buurt eens goed onder handen moeten nemen.
Heb gisteren enkele testjes gedaan op de lak en de meeste verfresten zijn er weg te krijgen met kleien. Maar ik had er graag wat weg gekregen op de bumpers en handgrepen ook..
Iemand enig idee als dit überhaupt mogelijk is en waarmee?
Ook de resten die op de lak niet weg te krijgen zijn met kleien, hoe zouden deze verwijderd kunnen worden? Enkel met polijsten? Maar wat dan met de belettering? (deze laat hier een daar al eens een hoekje los..)
Zelfde verhaal geldt eigenlijk ook voor het interieur.. Aan de binnenkant van de deuren en op de zetels zitten overal verfvlekken..

Alles weg krijgen is niet het doel, lukt waarschijnlijk niet ook.. Vele vlekken zitten er in sinds de wagen nieuw was en dat is zo'n 5 jaar geleden.. :p

Foto's toegevoegd bij het praatje..

IMGP7936.JPG
IMGP79392.jpg
IMGP7944.JPG
IMGP7948.JPG
 
Uiteindelijk is deze detail afgebroken. :)

Lakwerk poliisten ging vrij simpel (werkbus, vaak single stage lak) Het kunststof was bijna niet te doen zonder het oppervlak aan te tasten, maar uiteindelijk dit voor lief genomen en dit aangetaste oppervlak met melaminespons opgeschuurd en goed gevoed.

Verder kan ik je weinig melden omdat ik er nog niet goed aan begonnen was of de detail ging niet door. ;)
 
@Boempatat_ Je moet weten wat voor verf er op zit. Ik heb al eens verf van maanden oud van een vinylvloer gekregen door daar steeds heet water (graad of 70 is genoeg) op te gieten en vervolgens te schrobben en met een doek stevig over te wrijven. Veel verf is tegenwoordig op waterbasis, door met heet water de verf te bevochtigen vergroot je de reactie snelheid (oplos-snelheid), en als je verfplek dan vervolgens mechanisch belast (door borstelen/boenen met oude doek) haal je vrij snel de verf weg. Deze behandeling (heet water gieten en boenen) herhalen tot de kunststof verfvrij is.
 
+1 @Cordoba - Zo heb ik ook enkele dingen weg kunnen halen. k gebruikte zelfs een waterkoker om water goed heet te krijgen, effe laten staan of koud water erbij en gieten. :D Zo waren er stukken waar je duidelijk residu van verf zag komen bij het gieten, maar sommige verfplekken deden helemaal niets. (Andere verf dus. :p )
 
Uiteindelijk is deze detail afgebroken. :)

Lakwerk poliisten ging vrij simpel (werkbus, vaak single stage lak) Het kunststof was bijna niet te doen zonder het oppervlak aan te tasten, maar uiteindelijk dit voor lief genomen en dit aangetaste oppervlak met melaminespons opgeschuurd en goed gevoed.

Verder kan ik je weinig melden omdat ik er nog niet goed aan begonnen was of de detail ging niet door. ;)

Ach, spijtig.. Maarja, dan heb je ook je werk niet gestoken in een wagen die waarschijnlijk toch niet lang vlekvrij was gebleven :p

@Boempatat_ Je moet weten wat voor verf er op zit. Ik heb al eens verf van maanden oud van een vinylvloer gekregen door daar steeds heet water (graad of 70 is genoeg) op te gieten en vervolgens te schrobben en met een doek stevig over te wrijven. Veel verf is tegenwoordig op waterbasis, door met heet water de verf te bevochtigen vergroot je de reactie snelheid (oplos-snelheid), en als je verfplek dan vervolgens mechanisch belast (door borstelen/boenen met oude doek) haal je vrij snel de verf weg. Deze behandeling (heet water gieten en boenen) herhalen tot de kunststof verfvrij is.

De verf zal van alles wat zijn vermoed ik, maar warm water is misschien nog een goed idee, ik probeer met de stomer terwijl ik het interieur doe :)
 
Ach, spijtig.. Maarja, dan heb je ook je werk niet gestoken in een wagen die waarschijnlijk toch niet lang vlekvrij was gebleven :p
Ik geloof dat de werkbus in de verkoop ging, vandaar. Maar uiteindelijk is hij mankementen gaan vertonen en heb ik 'm niet meer teruggezien, haha! :p

Verf op de lak was wat lastiger om te polijsten,
Verf op ongelakt kunststof is gewoon irritant. :p
 
Succes met deze klus, maar denk je niet dat het een klus is waarvan je over een week denkt: ''had ik dat maar nooit gedaan''? Het lijkt mij niet dat de schilder zijn leven gaat beteren en de bus vanaf nu netjes behandeld.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Succes met deze klus, maar denk je niet dat het een klus is waarvan je over een week denkt: ''had ik dat maar nooit gedaan''? Het lijkt mij niet dat de schilder zijn leven gaat beteren en de bus vanaf nu netjes behandeld.

Haha ja, dat zien we over een week dan wel weer zeker.. :p voor ik de bestelwagen had gezien, vertelde hij me dat hij graag met een propere wagen bij zijn klanten komt en hem vandaar eens wou laten 'opkuisen'.. Maar toen ik hem van dichterbij ging bekijken dacht ik toch bij mezelf dat hij hem in 5 jaar waarschijnlijk nog nooit gewassen heeft.. :joy:
 
@Boempatat_ Ik denk dat de stomer niet gaat werken: je moet namelijk niet alleen warm water op het verfoppervlak krijgen, maar ook de boel er onder opwarmen, omdat het anders direct koud is. Stoom is vooral lucht en een beetje water (soortelijk gewicht zal in de orde van 1,5 kg/m3) zijn, waar heet water bijna 1000 kg/m3 is, dus veel meer warmtecapaciteit.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
@Cordoba met stoom is de ondergrond ook enorm snel warm, weet ik uit ervaring. Ik gebruik mijn stoomreiniger regelmatig om mijn golfclubs schoon te maken en die zijn binnen no-time te heet om aan te raken. Ik denk ook dat het voordeel van stoom is dat je heel precies kan natmaken en verwarmen waar dat nodig is, terwijl water gelijk weer van de lak af loopt. Ik heb hier geen ervaring mee, maar als ik dit zo lees zou ik zelf eerst de stomer pakken.
 
@Jansen dat ligt er denk ik ook aan hoe snel de ondergrond de warmte kan transporteren (geleiden). Overigens zijn er ook wel trucjes om het hete water langer op de gewenste plek te houden: je kunt bijvoorbeeld zo'n 'geverfde' handgreep eerst omwikkelen met een doek en dan pas het hete water er op gieten.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ik zou zelf terpentine proberen.

Gekookte lijnolie zou ook goed werken om verf op olie basis te verwijderen (is het plastik ook weer meteen mooi zwart :p)