• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verkeerde aanpak? (Swirls, muggen en vogelstr*nt niet weg...)

Wout!

Detailing rookie
20 jun 2010
9
0
Hallo allemaal,

Zo’n 2 weken geleden heb ik mijn eerste bestelling bij CC geplaatst en 2 dagen later de volgende :-d . De eerste bestelling is (in grote lijnen) HIER te zien. Gister als proef voor het eerst een heel stappenplan uitgevoerd, maar dan op de helft van de motorkap. Onderstaande stappen (en in die volgorde) uitgevoerd;

Wassen:
Uiteraard 2 emmers, Meguairs Washmitt e.d. en de PB’s Super Slicks & Suds

Kleien:
Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System
Bijgevoegde Showtime QD spray als glijmiddel hiervoor gebruikt (had dit Spray & Wipe moeten zijn?)

Cleanen/polishen:
Eerst SSR2 met Lake Country Orange Light Cutting CCS
Daarna SSR1 met Lake Country SmartPads CCs 5.5 Black Finishing Pad

Voeden:
PB’s Black Hole aangebracht met Lake Country Red Soft Finishing CCS

Waxen:
Eerst in de PB’s EXP, aangebracht met Lake Country White Polishing CCS
Daarna in de PB’s Natty’s, aangebracht met Monello Concourso UltraSoft Fininshing CCS

De auto waarop dit is uitgevoerd is een zwarte Seat Leon uit 2006. Belangrijk nog om te vermelden is dat ik alles met de hand heb gedaan! (Wellicht dat hier meteen het probleem ligt?)

Nu het probleem; ik had verwacht een groot deel van de swirls te zien verdwijnen, de muggenlijkjes te zien verdwijnen en ingevreten vogelstr*nt ook te zien verdwijnen. En eigenlijk viel dat allemaal tegen…

De swirls waren misschien met 20-25% afgenomen maar nog zéér duidelijk zichtbaar. En de ingebakken muggenlijkjes idem dito.

Nu was het misschien een beetje naïef te denken alles direct weg te krijgen (en nog met de hand ook) maar gezien de resultaten die hier met regelmaat gepost worden heb ik het vermoeden; A: iets niet goed te doen, en/of; B: niet de goede spullen te hebben (of niet alles in ieder geval).

Wat mij is opgevallen is dat er op de verpakking van de oranje Lake County pad stond dat deze cuttingfactor 0 heeft (is dit zegmaar de mate van polijsten?), wellicht dat het ‘m hier in zit?

Aangezien ik nooit eerder spullen als deze heb gebruikt en me altijd schuldig heb gemaakt aan het gebruik van de krasstraat heb ik na het gebruiken van bijvoorbeeld de Spray & Rinse of de Black WOW ook echt heel wat WOW!-momenten meegemaakt ik viel van de ene in de andere verbazing, mede daarom vind ik het erg zuur dat het (nog) niet gelukt is en hoop ik dat jullie kunnen helpen...!
 
Met de hand is zwaar werk, zoek eens iemand in de buurt met een DAP waar je eens kan proberen. Ik ben wel vrij zeker dat dit je probleem gaat oplossen. Want je hebt wel de juiste spullen :cool
 
Wout! zei:
Wat mij is opgevallen is dat er op de verpakking van de oranje Lake County pad stond dat deze cuttingfactor 0 heeft (is dit zegmaar de mate van polijsten?), wellicht dat het ‘m hier in zit?

Ik kan me niet meer herinneren in welke verpakking mijn oranje pad kwam, maar een oranje LC pad (handmatig of machinaal) heeft wel zeker een cuttingfactor. Voor de zekerheid, het is toch een vrij harde pad waar je het over hebt? Zoja, dan is het echt wel een light cutting pad.
 
Je weet het eigenlijk zelf al: met de hand is het helaas gewoon niet gelukt. Of je moet gewoon nog veel meer en harder boenen. Zoals vaker geschreven hier: met de hand swirls verwijderen is vaak niet te doen, en als het mogelijk is, dan is het nog steeds ongelofelijk veel werk en je bent Rambo 2 als je alleen al klaar bent met je motorkap en je dak.

De Showtime QD van Mothers is trouwens een prima glijmiddel voor de klei, doet niet onder voor Spray en Wipe als het hierom gaat.

Wil je swirls te lijf gaan met de hand, probeer dan eventueel een middel met vullers, die tijdelijk de swirls opvullen. Valet Pro Achilles Prep of Autoglym Super Resin Polish zijn hier goed in. Maar ook bij die producten is het trouwens een hele hoop geboen.

Succes nog.
 
QUOTE
Daarna SSR1 met Lake Country SmartPads CCs 5.5 Black Finishing Pad
UNQUOTE
Je zou SSR1 ook met een Witte pad kunnen opbrengen. Oranje is redelijk serieus polijsten, Wit is milder polijsten.
Je werkt dan zeg maar je stappen af naar een zo fijn mogelijk resultaat. (Van grof naar fijn).
De door jou gebruikte Zwarte pad is in mijn ogen meer een pad voor een Glaze, Sealer of Wax.

Wellicht zou je eens extra tijd kunnen stoppen in slechts één deel van de auto. Bijvoorbeeld een deur. Deze deur dient natuurlijk wel bijvoorbeeld swirls te hebben, maar jouw intro lezende zal dat geen probleem zijn.

Vliegenlijken moeten met kleien te verwijderen zijn. Klei verwijderd oppervlakte verontreinigingen. Ingevreten zooi wordt lastiger. Dat moet in de regel met lakcorrectie (polijsten) gecorrigeerd worden.

Concentreer je met de (goede) spullen die je hebt enkel en alleen op die ene deur. Verdeel deze in 4 vakken en ga daar per vak op aan het werk met jouw spullen. Je werkwijze is volgens mij ook goed.
De keuze voor een deur, omdat in de regel een motorkap en het dak veel lastiger te corrigeren zijn, omdat vaak de vervuiling en beschadigingen hardnekkiger zijn op die delen. Deuren willen nog wel eens meevallen.

Wanneer je op de deur wèl het verwachtte resultaat bereikt met de hand, dan weet je dat je goed zit. Trek hier met de hand wellicht een uur of twee - drie voor uit. Meerdere malen polijstne, totdat het strak is!
Als dan het resultaat is, zoals het moet zijn, dan weet je dat je het goed doet, maar dat de Seat harde lak heeft en meer tijd vergt voor een goede mooie detail.

Ook zou je uiteindelijk kunnen constateren dat je wellicht een SSR3 nodig hebt of misschien een Monello Inizio om de hardnekkigste beschadigingen te verwijderen.

Succes man, want met de hand is dat toch nog een hele klus volgens mij, maar op deze wijze ontdek je wat de mogelijkheden zijn en kun je meteen inschatten hoeveel werk het zal worden.

Hierna kun je dan besluiten om bijvoorbeeld de auto in delen te gaan doen en niet alles in één dag, omdat dit vermoedelijk te veel werk is met de hand en de staat van jouw lak.

Maar wat zal je auto uiteindelijk mooi worden.

Aficior