• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verlengsnoers zijn detail avonturen

Verlengsnoer

Detailing trainee
17 jun 2013
73
40
Hallo allen,

Het is de bedoeling om mijn poets sessies in dit draadje bij te houden.

Ik ben afgelopen weekend voor het eerst aan de slag geweest met een DAP900 op mijn Golf. Door het ontbreken van polijst ervaring leek dit mijn geen klus om alleen uit te voeren. Hi_Sven is zo vriendelijk geweest mij te helpen.

Hieronder de genomen stappen:

Foamen: Wij hebben wij gebruikt gemaakt van de een Autobrite - Foam Kit Heavy Duty in combinatie met Autobrite – Magifoam.
cf474a67-73fd-46e6-a74a-2102be5e1aee_zps4dc97789.webp


Wassen: Wij hebben de wagen gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash (2 emmer systeem en washnit)

De velgen zijn schoongemaakt met sop resedu, Mothers Wax - Foaming Wheel & Tire Cleaner en CarPro - Iron.X. Aan de bestuurderskant is er op de banden gebruik gemaakt van Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel en op de andere zijde is Poorboys World - Bold N Bright aangebracht.

Cleaner Klei-en: Ik heb gebruik gemaakt van Mothers klei en detailspray terwijl Sven in de weer ging met Meguiars Clay i.c.m. Spray & Wipe. Met deze producten is de gehele wagen gekleid.
L1040845_zps68f20d8a.webp


Ik vond het resultaat teleurstellend in de zin dat de lak “schoonwas”. Er kwam dan ook alleen viezigheid af van de onderste gedeelte van de wagen (onder de “stootstrip rand op de deuren”). Ik heb de wagen ruim twee jaar en ik heb deze nog nooit gekleid. Bij aankoop heeft de wagen een WAXGUARD behandeling gekregen.

Sven is begonnen op de motorkap. Er waren veel swirls aanwezig. Er zijn meerdere combinaties geprobeerd zonder het gewenste resultaat . Uiteindelijk zijn de swirls aangepakt doormiddel van Monello - Raffini Inizio Forza op een Monello - Foamed Wool 5.5 inch Cutting Pad.
768ec0fe-bf78-43a6-ba11-f1e76e314d5c_zps2f3828bb.webp


Door tijdgebrek en de hardheid van de lak (meerdere hits nodig om swirls te verwijderen) is er gekozen om de motorkap en de zijschermen aan te pakken (credits @hi_sven. Ik ben enthousiast geworden en heb hierna de gehele bestuurderskant voor mijn rekening genomen.


Na het polijsten met Monello Inizio op wol zijn wij overgestapt naar Poorboys World - Black Hole op een Finessing Pad. De wagen is eerst gewassen.

Bij het aanbrengen van wax hebben wij verschillende producten aangebracht als “test”/omdat het kon. De motorkap en zijschermen zijn behandeld met Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 welke is aangebracht op Finessing Pad. Ik vond dit product erg fijn werken.
De bestuurdersdeur is behandeld met Dodo Juice - Rainforest Rub wax. Persoonlijk vond ik deze wax lastig aan te brengen. Het is leek mij dan ook een “hardere” wax dan de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 welke is aangebracht op het overige paneel aan de bestuurderskant. Deze wax smolt als boter en was zeer gemakkelijk aan te brengen.
7ad2667a-939c-44b6-963c-c8bbc74f98b4_zpsd1986e5d.webp


Na het aanbrengen van wax op de delen welke gepolijst waren was het mooi geweest voor 1 dag (6 uur). Mijn bedoeling was om de dag erop de rest van de wagen aan te pakken.

Ook hier heb ik diverse Monello polijst middelen en pads geprobeerd. Ik heb de rest van de wagen behandeld met Monello - Raffini Inizio Forza op een Monello - Foamed Wool 5.5 inch Cutting Pad.

Ik heb op de passagierskant achter een aantal verticale krassen waar ik niet met mijn vinger in bleef haken. Deze zijn er uiteindelijk uitgegaan.
De betreffende krassen:
L1040862_zps59f9d7b1.webp


Afbeelding na 2 hits:
L1040863_zpscf4e2de7.webp


Afbeelding resultaat:
L1040867_zpsff0916f4.webp


Na het polijsten op wol heb ik de panelen waar nog geen wax op zat behandeld met Monello - Raffini Finale Finishing Polish, welke ik met een hele lichte cutting pad heb aangebracht. Deze stap heb ik met Sven overgeslagen, geen idee of het ook nut heeft gehad. Ik zag geen verschil.

De wagen is volledig gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds om deze te ontdoen van de polijststof.

De volgende stap was het aanbrengen van Poorboys World - Black Hole. Deze is machinaal aangebracht op een finishing pad. Als wax voor de overige delen (passagierskant, dak en achterkant heb ik de Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 aangebracht.

Ik heb de ramen afgenomen Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray en dacht wel klaar te zijn.

Omdat ik nog tijd had en niet wou afraffelen ben ik de voorkant (onderkant bumper) ook gaan behandelen. Hiervoor heb ik de kappen bij de mistlampen (tropenroosters) en de grill gedemonteerd. Ik had mij niet voormogelijk kunnen houden hoe vies het hieronder zou zijn. Ik heb het gewassen met PB sop welke ik nog had staan en heb de motor ruimte meteen behandeld met Meguiars - All Purpose Cleaner. Vervolgens zijn de tropenroosters ook gewassen met shampoo en APC.
L1040883_zps4b17fafa.webp


Het gedeelte onder de koplampen tot en met de ED30 lip heb ik met de hand behandeld met diverse Monello pads. Hierbij heb ik de producten van Mothers Wax - California Gold stap 1 tot en met 3 gebruikt.
L1040894_zps521f80f8.webp


In deze twee sessies zijn veel verschillende producten gebruikt, hier is voorgekozen om vergelijking materiaal en ervaring mee op te doen.


Bedankt voor het lezen.
 
Ziet er weer mooi uit - leuk al die verschillende producten + beschrijving ervan.
Ga je ook bij houden hoe de producten zich op de langere termijn tov elkaar verhouden? Ben daar best wel benieuwd naar.
 
Ziet er weer strak uit..

De stap van Inizio i.c.m. wol naar een wax is wel een beetje aan de grote kant denk ik, of begrijp ik het verkeerd?;-)
 
Soost;335420 zei:
Ziet er weer strak uit..

De stap van Inizio i.c.m. wol naar een wax is wel een beetje aan de grote kant denk ik, of begrijp ik het verkeerd?;-)


Dit vroeg ik mij ook af waarom gewoon niet even van begin naar eind netjes?
 
Wellicht was er onvoldoende tijd.

Ziet er goed uit allemaal, heb je voldoende ervaring op kunnen doen van de diverse producten?
 
Haha ik in actie met de Foamlance, eens moest de eerste keer zijn :)

cf474a67-73fd-46e6-a74a-2102be5e1aee_zps4dc97789.webp



@Soost + Denders; de lak was enorm hard! We hebben 2 tot 3 hits met wol en Inizio gedaan en ik denk dat we nog geen 70% tot 80% hebben behaald. Er zijn nog genoeg swirls voor een volgende keer. Resultaat was naar wens en dat is natuurlijk wat uiteindelijk telt. Met de testspots die we vooraf hadden gedaan zagen we eigenlijk helemaal geen verschil dus we hadden kunnen afbouwen met inizio op geel, maar veel lager had denk echt geen zin (misschien alleen tussen de oren).
Binnenkort de LandRover, die lak zal waarschijnlijk veel gemakkelijker te bewerken zijn. Volgens verlengsnoer springen de swirls er al in als je er naar kijkt :)

@IbizaSigno; omdat een groot deel van de collectie mee had hebben we veel van elkaars producten kunnen testen, erg leerzaam inderdaad! Nadeel is dat het verlanglijstje zo groot wordt!

@verlengsnoer; zo te zien is het zondag zonder mij ook allemaal nog goed gekomen ;-) Nog bedankt voor de backing plate en de BTBM! :)

Edit: Kleine correctie, ik gebruikte de Meguiars Clay i.c.m. S&W. Rechter banden zijn met Bold N Bright Dressing (geen gel). Verder heel leuk om alles zo terug te lezen! :ja
 
inge;335419 zei:
Ziet er weer mooi uit - leuk al die verschillende producten + beschrijving ervan.
Ga je ook bij houden hoe de producten zich op de langere termijn tov elkaar verhouden? Ben daar best wel benieuwd naar.

Dat is wel de bedoeling. Er zijn helaas zoveel producten welke ik nog wil uitproberen. En ik heb al enkele welke in mijn collectie blijven. Ik heb ook nog een wax van PB liggen welke ik wil gaan gebruiken.


soost; zei:
De stap van Inizio i.c.m. wol naar een wax is wel een beetje aan de grote kant denk ik, of begrijp ik het verkeerd?
Op de motorkap en bestuurderskant zijn inderdaad van Inizo op wol naar Black Hole naar Wax gegaan. Bij de rest als tussenstap de 'Medium" Monello polijst gebruikt op een lichte cutting pad. Ik zag geen verschil :roll Ik heb het echt voor het idee vorm gedaan.

De Landrover heeft een veel zachtere lak. Deze is ook redelijk gehavend. De meeste krassen zijn er uit te halen met wat werk. Ik wil de wagen dan ook niet in 1 of 2 dagen aanpakken maar in delen. Misschien wel in 4 of 5 keer. Met hulp van hi_sven moet het sneller gaan ;). Ik ben hier wel van plan om af te bouwen met polijstmiddel. beginnen met PB SSR 2.5 en daarna SSR1. Blackhole eroverheen en dan de PB Nattys WAX. Op deze wagen wil ik alleen maar PB producten gebruiken. Ik ben erg benieuwd naar hun polijst middel en wax.
 
DE SSR-reeks van Poorboys werkt erg prettig maar is meestal wat minder krachtig dan deze van Monello en Meg's pro.
Dus op wat zachtere lakken werken ze heel prettig met mooi resultaat :-)^
 
Klinkt super:-)^ ! Baal nu al dat ik de hele week werk en geen tijd heb, zaterdag richting carclean ga en zondag sportieve verplichtingen heb....Ik hoop het weekend erop te kunnen beginnen.

corsawim;335511 zei:
DE SSR-reeks van Poorboys werkt erg prettig maar is meestal wat minder krachtig dan deze van Monello en Meg's pro.
Dus op wat zachtere lakken werken ze heel prettig met mooi resultaat :-)^
 
Als je wat producten wil proberen moet je maar een seintje geven, ProfPolish en SSR 1 - 2.5 en 3 heb ik staan.
 
Mooie beschrijving.

Zwart is zoooo vervelend. Ik ben blij met mijn resultaat maar volgende poetsbeurt zie je weer wat dingen zitten.
En dan ben je ook besmet.
 
Leuk beschreven en zwart icm met knetterharde lak, ik weet er sinds kort alles van ,^^ .

Wat me wel verbaasd is de enorme overstap van wol-inizio naar een glaze... Heb je een inspectielamp of de auto voor de vorm eens in de felle zon gezet? Misschien zie je in eerste instantie weinig tot geen verschil, maar met nog een tussenstap zal er zeker een vele diepere glans (zeker op zwart!) naar voren moeten komen.
 
Klopt, wol+inizio is gewoon 't grofst, grover kan niet. 9 van de 10 keer blijft er een lichte waas achter, harde lak of niet. Door af te bouwen haal je die waas weg. Maar goed, misschien kon je die waas niet herkennen en uiteindelijk gaat het er gewoon om of jij tevreden bent. En dat ben je! Dus top! :-)^ Lekker bezig geweest en op naar de Land Rover. :-d
 
Aangezien de dagen waarbij ik 8 uur achter elkaar kan detailen schaars zijn pak ik “delen” aan. Niets doen is geen optie. Ik heb weer een aantal sessies gehouden welke ik wil delen, niet spectaculair maar toch.

Ik heb vrijdag de velgen van beide auto’s aangepakt. De staat van de velgen (vies) zijn te zien op beide foto’s. Ik heb een aantal keer het water verschoond.
63745EBD-43CA-4843-A25A-EE9CA0813F4A-1728-000001582163921C_zps800dc2b8.webp


B32866A0-6893-4A9C-A4E2-D2A79F973D44-1728-000001582E946814_zpsc8a6c4e6.webp


De motorkap en passagierskant heb ik zaterdag vroeg aangepakt met de Monello lijn:
Inizzio op geel, Mezzo op oranje en Finale op wit. Als glaze is Blackhole van PB eroverheen gegaan. Ik heb enkele plekken aangepakt met WOL (krasjes). Ik heb mij aardig vergist in de lak. Ik dacht dat deze boter zacht was aangezien de auto onder de swirls en krasjes zat. Het geheel is afgewerkt met Collonite 845.

http://i1218.photobucket.com/album...18722EC-1728-00000158664E19B6_zps7bdee58d.jpg

Afgelopen zondag hulp gehad van hi_sven om de landrover aan te pakken. Ondanks dat de auto voor een leek schoon was hebben wij er veel werk aan gehad. Kieren, naden etc afgenomen met APC 1:4 en een borstel.

Het kleien is gedaan met Dodo Juice - Square Sponge Clay Medium. Ik heb deze op de SDD gekocht. Sven heeft de delen welke gekleid moeten worden hiermee gedaan. In gebruik is de sponge clay goed, houdt goed vast en je kunt snel doorstomen. Wat opviel is dat de beweging naar links over de lak gleed en rechts stroef ging. We hadden achteraf de sponge andersom kunnen hanteren om te kijken of nu de beweging naar links stroef was en naar rechts over de lak zou glijden. Verder zie je 0,0 vuil op de sponge waardoor je nou niet goed week of er ook viezigheid afkomt. Ik heb op delen de witte Monello klei gebruikt na Sven met de clay sponge heeft gebruikt om te kijken of de vervuiling daadwerkelijk weg was. De sponge doet wat het moet doen. Je kunt hem erna afspoelen en laten drogen voor de volgende klei sessie.

De bestuurderskant is gepolijst met de pb SSR lijn waarbij er af en toe ook de wollen pad erbij is gepakt. Als glaze is SRP van AutoGlym gebruikt. Ik heb deze gekocht door de goede verhalen. Ik weet niet of deze “beter” is al BlackHole maar het doet zeker wat het moet doen. In gebruik is deze voor mijn gevoel minder zuinig dan blackhole. De auto is hierna weer gewassen waarna de Collonite 845 erbij is gepakt. De volledige wagen is in de 845 gezet behalve de bestuurdersdeur. Deze is in de PB natty’s (red) gezet. Ik had een aantal waxen staan welk nog niet gebruikt zijn. :bad

Het schoon zien worden van het motorruim was het mooiste van mijn dag :). De motor ruimte van de HSE is 2 jaar geleden gefoamd en afgespoeld. De vervuiling viel mij nu dan ook mee. Voor de motorruimte is Autoglym - Engine Cleaner in combinatie met een kwast gebruikt. Deze hebben wij zijn werk laten doen en afgespoeld. Hierna is het motorruim ingespoten met Autoglym - Vinyl & Rubber Care. De kap is gesloten. Het resultaat is goed te zien na 3 a 4 uur.
Voor:
157C6CF4-7590-49E1-BAD4-86306E8B4B0B-1728-00000158917F641D_zps50403b53.webp


Na (na 1,5 uur, het vlekkerige trekt weg als het product volledig opgedroogd is):
EC7F1C8C-67BB-46D2-A170-664AD8F3011C-1728-00000158C449AEAE_zps3889e96a.webp


Op de GTI is wat minder plastic te vinden onder het motorruim. Wel was het motorruim een doorn in mijn oog. Ik heb de standaard motorafdekplaat er niet inzitten en er was redelijk wat vettigheid en stof aanwezig (niet goed op de foto te zien). Door het ontbreken van de grote motor afdekplaat durfde ik het niet aan om het motorruim af te spuiten. Sven is zo vriendelijk geweest dit voor mij te doen ;). Het verschil in real life is veel groter dan op de foto’s te zien is. De engine cleaner en vinyl care producten van AutoGlym zijn top! Makkelijk op te brengen en hebben eenverbluffend resultaat.
Voor:
26D8F731-88D4-49CF-ADF3-C77BE4AA58F9-1728-00000158B167D8A2_zps142660b6.webp


Na:
847613CF-BE3A-40E4-8336-36CA6FE83900-1728-00000158DA4D935C_zps35428629.webp


Het dak en de deurlijsten aan de binnenkant zullen in een volgende sessie aangepakt worden.
 
Uiteindelijk kom je er wel. Ik heb zelf ook alles in stappen uitgevoerd... deze stap ziet er wederom goed uit!