Hallo allen,
Het is de bedoeling om mijn poets sessies in dit draadje bij te houden.
Ik ben afgelopen weekend voor het eerst aan de slag geweest met een DAP900 op mijn Golf. Door het ontbreken van polijst ervaring leek dit mijn geen klus om alleen uit te voeren. Hi_Sven is zo vriendelijk geweest mij te helpen.
Hieronder de genomen stappen:
Foamen: Wij hebben wij gebruikt gemaakt van de een Autobrite - Foam Kit Heavy Duty in combinatie met Autobrite – Magifoam.
Wassen: Wij hebben de wagen gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash (2 emmer systeem en washnit)
De velgen zijn schoongemaakt met sop resedu, Mothers Wax - Foaming Wheel & Tire Cleaner en CarPro - Iron.X. Aan de bestuurderskant is er op de banden gebruik gemaakt van Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel en op de andere zijde is Poorboys World - Bold N Bright aangebracht.
Cleaner Klei-en: Ik heb gebruik gemaakt van Mothers klei en detailspray terwijl Sven in de weer ging met Meguiars Clay i.c.m. Spray & Wipe. Met deze producten is de gehele wagen gekleid.
Ik vond het resultaat teleurstellend in de zin dat de lak “schoonwas”. Er kwam dan ook alleen viezigheid af van de onderste gedeelte van de wagen (onder de “stootstrip rand op de deuren”). Ik heb de wagen ruim twee jaar en ik heb deze nog nooit gekleid. Bij aankoop heeft de wagen een WAXGUARD behandeling gekregen.
Sven is begonnen op de motorkap. Er waren veel swirls aanwezig. Er zijn meerdere combinaties geprobeerd zonder het gewenste resultaat . Uiteindelijk zijn de swirls aangepakt doormiddel van Monello - Raffini Inizio Forza op een Monello - Foamed Wool 5.5 inch Cutting Pad.
Door tijdgebrek en de hardheid van de lak (meerdere hits nodig om swirls te verwijderen) is er gekozen om de motorkap en de zijschermen aan te pakken (credits @hi_sven. Ik ben enthousiast geworden en heb hierna de gehele bestuurderskant voor mijn rekening genomen.
Na het polijsten met Monello Inizio op wol zijn wij overgestapt naar Poorboys World - Black Hole op een Finessing Pad. De wagen is eerst gewassen.
Bij het aanbrengen van wax hebben wij verschillende producten aangebracht als “test”/omdat het kon. De motorkap en zijschermen zijn behandeld met Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 welke is aangebracht op Finessing Pad. Ik vond dit product erg fijn werken.
De bestuurdersdeur is behandeld met Dodo Juice - Rainforest Rub wax. Persoonlijk vond ik deze wax lastig aan te brengen. Het is leek mij dan ook een “hardere” wax dan de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 welke is aangebracht op het overige paneel aan de bestuurderskant. Deze wax smolt als boter en was zeer gemakkelijk aan te brengen.
Na het aanbrengen van wax op de delen welke gepolijst waren was het mooi geweest voor 1 dag (6 uur). Mijn bedoeling was om de dag erop de rest van de wagen aan te pakken.
Ook hier heb ik diverse Monello polijst middelen en pads geprobeerd. Ik heb de rest van de wagen behandeld met Monello - Raffini Inizio Forza op een Monello - Foamed Wool 5.5 inch Cutting Pad.
Ik heb op de passagierskant achter een aantal verticale krassen waar ik niet met mijn vinger in bleef haken. Deze zijn er uiteindelijk uitgegaan.
De betreffende krassen:
Afbeelding na 2 hits:
Afbeelding resultaat:
Na het polijsten op wol heb ik de panelen waar nog geen wax op zat behandeld met Monello - Raffini Finale Finishing Polish, welke ik met een hele lichte cutting pad heb aangebracht. Deze stap heb ik met Sven overgeslagen, geen idee of het ook nut heeft gehad. Ik zag geen verschil.
De wagen is volledig gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds om deze te ontdoen van de polijststof.
De volgende stap was het aanbrengen van Poorboys World - Black Hole. Deze is machinaal aangebracht op een finishing pad. Als wax voor de overige delen (passagierskant, dak en achterkant heb ik de Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 aangebracht.
Ik heb de ramen afgenomen Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray en dacht wel klaar te zijn.
Omdat ik nog tijd had en niet wou afraffelen ben ik de voorkant (onderkant bumper) ook gaan behandelen. Hiervoor heb ik de kappen bij de mistlampen (tropenroosters) en de grill gedemonteerd. Ik had mij niet voormogelijk kunnen houden hoe vies het hieronder zou zijn. Ik heb het gewassen met PB sop welke ik nog had staan en heb de motor ruimte meteen behandeld met Meguiars - All Purpose Cleaner. Vervolgens zijn de tropenroosters ook gewassen met shampoo en APC.
Het gedeelte onder de koplampen tot en met de ED30 lip heb ik met de hand behandeld met diverse Monello pads. Hierbij heb ik de producten van Mothers Wax - California Gold stap 1 tot en met 3 gebruikt.
In deze twee sessies zijn veel verschillende producten gebruikt, hier is voorgekozen om vergelijking materiaal en ervaring mee op te doen.
Bedankt voor het lezen.
Het is de bedoeling om mijn poets sessies in dit draadje bij te houden.
Ik ben afgelopen weekend voor het eerst aan de slag geweest met een DAP900 op mijn Golf. Door het ontbreken van polijst ervaring leek dit mijn geen klus om alleen uit te voeren. Hi_Sven is zo vriendelijk geweest mij te helpen.
Hieronder de genomen stappen:
Foamen: Wij hebben wij gebruikt gemaakt van de een Autobrite - Foam Kit Heavy Duty in combinatie met Autobrite – Magifoam.
Wassen: Wij hebben de wagen gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash (2 emmer systeem en washnit)
De velgen zijn schoongemaakt met sop resedu, Mothers Wax - Foaming Wheel & Tire Cleaner en CarPro - Iron.X. Aan de bestuurderskant is er op de banden gebruik gemaakt van Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel en op de andere zijde is Poorboys World - Bold N Bright aangebracht.
Cleaner Klei-en: Ik heb gebruik gemaakt van Mothers klei en detailspray terwijl Sven in de weer ging met Meguiars Clay i.c.m. Spray & Wipe. Met deze producten is de gehele wagen gekleid.
Ik vond het resultaat teleurstellend in de zin dat de lak “schoonwas”. Er kwam dan ook alleen viezigheid af van de onderste gedeelte van de wagen (onder de “stootstrip rand op de deuren”). Ik heb de wagen ruim twee jaar en ik heb deze nog nooit gekleid. Bij aankoop heeft de wagen een WAXGUARD behandeling gekregen.
Sven is begonnen op de motorkap. Er waren veel swirls aanwezig. Er zijn meerdere combinaties geprobeerd zonder het gewenste resultaat . Uiteindelijk zijn de swirls aangepakt doormiddel van Monello - Raffini Inizio Forza op een Monello - Foamed Wool 5.5 inch Cutting Pad.
Door tijdgebrek en de hardheid van de lak (meerdere hits nodig om swirls te verwijderen) is er gekozen om de motorkap en de zijschermen aan te pakken (credits @hi_sven. Ik ben enthousiast geworden en heb hierna de gehele bestuurderskant voor mijn rekening genomen.
Na het polijsten met Monello Inizio op wol zijn wij overgestapt naar Poorboys World - Black Hole op een Finessing Pad. De wagen is eerst gewassen.
Bij het aanbrengen van wax hebben wij verschillende producten aangebracht als “test”/omdat het kon. De motorkap en zijschermen zijn behandeld met Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 welke is aangebracht op Finessing Pad. Ik vond dit product erg fijn werken.
De bestuurdersdeur is behandeld met Dodo Juice - Rainforest Rub wax. Persoonlijk vond ik deze wax lastig aan te brengen. Het is leek mij dan ook een “hardere” wax dan de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 welke is aangebracht op het overige paneel aan de bestuurderskant. Deze wax smolt als boter en was zeer gemakkelijk aan te brengen.
Na het aanbrengen van wax op de delen welke gepolijst waren was het mooi geweest voor 1 dag (6 uur). Mijn bedoeling was om de dag erop de rest van de wagen aan te pakken.
Ook hier heb ik diverse Monello polijst middelen en pads geprobeerd. Ik heb de rest van de wagen behandeld met Monello - Raffini Inizio Forza op een Monello - Foamed Wool 5.5 inch Cutting Pad.
Ik heb op de passagierskant achter een aantal verticale krassen waar ik niet met mijn vinger in bleef haken. Deze zijn er uiteindelijk uitgegaan.
De betreffende krassen:
Afbeelding na 2 hits:
Afbeelding resultaat:
Na het polijsten op wol heb ik de panelen waar nog geen wax op zat behandeld met Monello - Raffini Finale Finishing Polish, welke ik met een hele lichte cutting pad heb aangebracht. Deze stap heb ik met Sven overgeslagen, geen idee of het ook nut heeft gehad. Ik zag geen verschil.
De wagen is volledig gewassen met Poorboys World - Super Slick & Suds om deze te ontdoen van de polijststof.
De volgende stap was het aanbrengen van Poorboys World - Black Hole. Deze is machinaal aangebracht op een finishing pad. Als wax voor de overige delen (passagierskant, dak en achterkant heb ik de Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 aangebracht.
Ik heb de ramen afgenomen Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray en dacht wel klaar te zijn.
Omdat ik nog tijd had en niet wou afraffelen ben ik de voorkant (onderkant bumper) ook gaan behandelen. Hiervoor heb ik de kappen bij de mistlampen (tropenroosters) en de grill gedemonteerd. Ik had mij niet voormogelijk kunnen houden hoe vies het hieronder zou zijn. Ik heb het gewassen met PB sop welke ik nog had staan en heb de motor ruimte meteen behandeld met Meguiars - All Purpose Cleaner. Vervolgens zijn de tropenroosters ook gewassen met shampoo en APC.
Het gedeelte onder de koplampen tot en met de ED30 lip heb ik met de hand behandeld met diverse Monello pads. Hierbij heb ik de producten van Mothers Wax - California Gold stap 1 tot en met 3 gebruikt.
In deze twee sessies zijn veel verschillende producten gebruikt, hier is voorgekozen om vergelijking materiaal en ervaring mee op te doen.
Bedankt voor het lezen.