• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verplicht om na Gyeon MOHS EVO , af te toppen met Ceramic detailer ?

buitenkantje rechts

Detailing rookie
1 mei 2025
3
2
Hallo , Ik plaats altijd gyeon Mohs evo ,
Na 24u curen plaats ik op advies van carclean , gyeon ceramic detailer om de wagen in de eerste 2 weken te "beschermen" tijden het curen .

Nu : 2 vragen :

Is die ceramic detailer topping echt wel nodig om niet het risico op vlekken te hebben op de coating door regen enz ? Mijn gecoate autos komen pas 48 uur na plaatsing van de coating in het verkeer waar ze blootgesteld worden aan regen enz . of is dit een productverkopend trucje van Gyeon ?

vraag nr 2 indien dit wel nodig is : welk product is beter om geen waas over de lak te hebben . ik hou van cartec fast glaze , ik vind dit geen waas hebben , maar weet niet of dit goed is voor dit doeleind .

Welkom op het forum. :D

* De ''toppings'' zijn bedoeld als offerlaag terwijl de coating volledig uithard, zoals je zelf al aangaf. Kort na applicatie is een coating extra gevoelig voor bijv. waterspots en dergelijke.
Dit is dus geen verkooptruc, maar de reden is die je zelf al aangaf.

* Wat bedoel je met ''een waas over de lak''..?
Persoonlijk zou ik een coating niet aftoppen met een spraywax, aangezien dit de hydrofobische eigenschappen van de coating tegenwerkt. Als je dit wilde gebruiken als de genoemde ''offerlaag'' voor kort na applicatie van de coating, zou ik het advies van Carclean én Gyeon ter harte nemen.

Is die ceramic detailer topping echt wel nodig om niet het risico op vlekken te hebben op de coating door regen enz ? Mijn gecoate autos komen pas 48 uur na plaatsing van de coating in het verkeer waar ze blootgesteld worden aan regen enz .
De coating is na 24u nog lang niet uitgehard, dat kan wel een week tot 2 weken duren.
Als je een keer vocht op een verse coating hebt gekregen dan smeer je de volgende keer met liefde een fles Ceramic of Cure op je verse coating.

Als je met Ceramic of Cure een waas of vlekken krijgt dan gebruik je teveel product.

• Leuk
Reacties: Altos
Die lichte waas ( ghosting ) met ceramic detailer is toch hardnekkig . Maar mss ben ik te perfectionistisch .
Ik smeer echt niet te veel product volgens mij . Ik spuit max 1x per paneel op een klein mousse applicator blokje speciaal om
goed te kunnen verdelen en wrijf met 2 dikke zachten doeken na . Volgende keer probeer ik eens met Cure . Mss een beter resultaat .

Zijn er hier echt gevallen bekend van na 48u binnen staan na aanbrengen van de coating , die vlekken kregen door regen of externe omstandigheden ? Of zou ik beter over stappen op een andere coating die topping niet verreist ?

@buitenkantje rechts Hangt een beetje van de coating af, maar ze halen hier zaken door elkaar.
De toplaag is na 48u al hard genoeg om bestand te zijn tegen de weersomstandigheden, maar het duurt een tweetal weken voor de coating volledig uitgehard is en je er met wasproducten op mag.
Ik heb al heel wat coatings gezet en altijd na 48u buiten, nog nooit problemen gehad.

Het is best simpel en het staat ook in de handleiding.
Na 12 uur is de evo coating droog genoeg om naar buiten te kunnen, oftewel de auto mag de eerste 12 uur niet nat worden.
Het duurt 2 weken voor je de auto mag wassen, wat betekent dat de coating zo’n 2 weken nodig heeft om helemaal uit te harden en bestand te zijn tegen alle wasproducten. Dit betekent ook dat de coating de eerste twee weken wat gevoeliger is voor inbranden van watervlekken/druppels.
Die laag ceramic detailer of cure is een offerlaag op de coating waardoor de coating die 2 weken “veilig” uit kan harden. Die houd dan in principe het inbranden tegen.

Zoals bij de meeste bescherming/coatings geld, er zijn meerdere variabelen waardoor een coating sneller/langzamer volledig is uitgehard. Hangt allemaal af van het weer, heb je infrarood lamp gebruikt etc. De offerlaag zoals gyeon voorschrijft en zoals carclean ook aanbeveelt is natuurlijk niet verplicht maar ze raden het niet voor niets aan.

En een waas betekent meestal teveel product. Nou heb ik een witte auto, dus zie t niet zo snel. Maar voor mijn eigen auto heb ik denk ik liever twee weken een waas en goed uitgehard, dan geen waas en eventueel ingebrande druppels. De mohs coating staat 3 jaar voor dus dan is die 2 weken peanuts.