• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verschil collinite 845 en Marque d'Elegance #915

Tijntje

Detailing chief
13 jan 2017
193
103
43
Up North
Ik sta nog in de fase kinderschoenen mbt dit niveau van auto onderhoud / detaillen. Een kleine 2 jaar geleden heb ik de ´action´ meuk afgezworen met 1 emmer en de overstap gemaakt naar CC principe. Ik heb tot heden enkel colli 845 in het assortiment qua wax. Omdat er nog vele zaken moeten komen voor het totaalpakket gekozen voor deze instapper met de bekende reden die altijd genoemd word op het forum.

Nu lees ik ook veel (positieve) berichten over Collinite Marque d'Elegance #915. Die doet het beter op de auto met donkere kleuren en moet tevens een wetlook creëren. Deze wax trekt mijn aandacht ook al, het alom bekende virus wat toeslaato_O

Gezien ik nog beginner ben, kan ik mij dit slecht visualiseren. Wie heeft er toevallig een foto van zijn/haar auto of project met collinite 845 EN een foto met collinite Marque d'Elegance #915 op de zelfde auto, zodat dit verschil zichtbaar is. Het hoeft niet een foto te zijn waarbij beide tegelijker tijd gesmeerd zijn, als soort van test.

Moeilijke vraag, wellicht heb ik geluk.

Groetjes
 
  • Leuk
Reactions: Steff
Ik wil je niet teleurstellen maar dit verschil ga je op een foto niet zo heel snel zien, met je eigen ogen bij de lak vaak wel. Je moet het niet zien als een zwart wit contrast maar als een lichtgrij tegen ander lichtgrijs contrast. Als je de 845 fijn vind verwerken zou ik deze lekker eerst opmaken. Ik heb vele soorten waxen staan en gebruikt van vele uiteenlopende merken, soorten, prijsklasses en eigenschappen maar op foto zijn verschillen nihil.
 
Ik heb ergens een foto van mijn kofferklep. Hierop gebruikte ik 845 (mijn toenmalige wax) en ter vergelijking de Purple Haze. (Bevat meer oliën en zou meer wetlook geven aan de donkerblauwe kleur)

Op de foto zie je dat de 845 een meer glasachtige glans heeft en de Purple Haze een ietwat wetlook.

De 915 heb ik lang gebruikt op donkere kleuren en deze geeft de kleur iets meer warmte / wetlook. Maar wat je ook smeert, het zal niet een wereld van verschil zijn. :)


(Zal de foto straks opzoeken, als ik hem nog kan vinden en ik niet vergeet te gaan zoeken, haha!)
 
  • Leuk
Reactions: Tijntje
Zo, ben de foto gelijk maar even gaan zoeken. (Vergeet het anders, 99% kans) Het is niet precies de foto die ik bedoelde, maar het kan een idee geven.

Zoals ik al zei zijn de verschillen niet overduidelijk, en zoals @Altos a aangaf ook niet goed met een camera vast te leggen, maar je kon op de foto zien dat de bovenkant van de kofferklep is gewaxed met Purple Haze en de rest van de auto stond nog in de 845.
De klep is iets warmer van kleur en de rest heeft een meer glasachtige glans. (Kouder, scherper)

Het verschil is minimaal omdat de lak hier nog strak gepolijst is. Mijn ervaring is wel dat de 915 iets meer verschil maakt dan de Purple Haze, hoe klein we het ook zien.

20150809_153514.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Tijntje
@Altos en @Quantoxx beiden bedankt voor de reactie en moeite voor het plaatsen van een foto ter verduidelijking. Als beginner heb je dit beeld niet. Het is mij nu wel duidelijker. Ik persoonlijk had een klein beetje meer contrast verwacht mbt uitstraling van/door de wax. Geheel onterecht door onwetendheid en wellicht ook voor andere beginners iets duidelijkheid.
 
Geen probleem @Tijntje

Deze verwachting is er vaak, zeker als je nog weinig waxen gesmeerd hebt.

Let wel, verschillen zijn er zeker wel alleen op vele malen kleiner niveau dan vaak gedacht.
 
+1 voor @Altos - De verschillen zijn er zeker. D

Zo was mijn eerste wax de 845. Prima wax!
Daarna wilde ik meer wetlook. Dat bereikte ik met de 915!
Ook wilde ik voor auto's van anderen meer standtijd. Dat bereikte ik met de 476s!

Zo kwam ik er al snel achter dat er zeker wel verschillen waren tussen een ''normale'' wax zoals de 845 en waxen met ''meer oliën/carnauba'' erin die voor de beloofde wetlook zouden zorgen, alleen waren die verschillen niet ''BAM! - In yo face!'' :p
 
@Altos en @Quantoxx beiden bedankt voor de reactie en moeite voor het plaatsen van een foto ter verduidelijking. Als beginner heb je dit beeld niet. Het is mij nu wel duidelijker. Ik persoonlijk had een klein beetje meer contrast verwacht mbt uitstraling van/door de wax. Geheel onterecht door onwetendheid en wellicht ook voor andere beginners iets duidelijkheid.
Ben jij al machinaal aan het polijsten geslagen? Daar is namelijk de meeste winst qua glans te behalen.
Ik heb zelf oa alle collinites (geweldig spul) staan en de verschillen zijn niet bijzonder groot.
 
@Ric325i Nee, helaas (nog) niet aan het machinaal polijsten. Dat langs de (machinale) polijsten de meeste winst te halen is, is mij wel duidelijk.

Afgelopen zomer wel de spullen besteld voor Step 1 (paint cleaner) en Step 2 (glaze) van Mothers icm handmatige verwerking. Helaas staat het nog nieuw te zijn in de stelling wegens tijdgebrek. Nu is het wel zo dat ik steeds meer richting machinaal denk/kijk. Dan zullen er ongetwijfeld wel nieuwe vragen ontstaan.
 
Bij handmatig werken zou ik de Paint Cleaner en Glaze gebruiken, gevolgd door de 845. :)

De lak word dan gereinigd, de glaze gooit er een lading oliën op en de wax beschermt dit alles. De oliën van de 915 zijn dan overbodig en de 845 is dan prima. ;)
 
Ook ik heb het mij afgevraagd en geprobeerd. Bijna 2 weken terug beide gecombineerd. Wellicht is het zéér moeilijk te zien en heeft het ook met het lichtinval te maken. De achterbumper heeft een laag 845 en een 915 erover. (Net zoals zijschorten en voorbumper). Rest van De wagen is in colli 845. Ik heb de indruk dat het zwart net ietsie dieper is op de achterbumper. Maar ah mss zie ik wel wat we denken dat we willen zien...
IMG-20171031-WA0004.jpg