• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verschil in cure tijd, maakt het verschil?!

Jahe

Detailing guru
1 okt 2017
732
153
Vleuten
Hi all,

Omdat ik zelf soms het idee heb dat ik een wax wellicht te snel afneem wou ik al een poosje een test doen.

nu kon ik een mooi (compact) test paneel bemachtigen dus ik dacht dit is het moment!

Wat wil ik testen?
Heeft het langer curen van een wax (waxaddict graphene) impact op
  • Gemak bij afnemen van de wax
  • De standtijd van de wax
Opzet van de test
het paneel wil ik in 4 delen verdelen waarbij ik start bij 4 minuten curen en dit elke keer met 2 minuten verleng. Zodat ik dus een variatie van 4 tot 10 minuten curetijd heb.

Ik breng 2 vlakken per keer op waarbij ik de timer direct aanzet bij het aanbrengen en 30 sec de wax verdeel. Na die 30 seconden laat ik het vlak met rust totdat de timer voorbij is.

de test vind binnen plaats met een temperatuur van 18-20 graden.

voorbereidingen
Het hele paneel heb ik vooraf gepolijst en ontvet. Daarna nog een keer extra ontvet voor een goede hechting van de wax. Na het ontvetten de vlakken verdeeld met tape om netjes te werken.
A1154349-F883-4736-AFCC-8840526CCF8A.jpeg

5531262D-F9EA-4C44-BDB2-C02D8638BF95.jpeg

Elke keer heb ik bij het afnemen van de panelen een schone zijde genomen voor de eerste afname en toen nogmaals na gewreven met een schone kant.

bevindingen
  • Ik merkte (vrijwel) geen verschil in afnemen tussen de diverse stukken (allemaal super gemakkelijk)
  • De waxaddict Graphene was gemakkelijk te verwerken

vervolg
In eerste instantie wil ik hem 24u binnenhouden zodat de wax goed kan hechten. Hierna zal ik het paneel buiten leggen in de buurt van een struik en zo af en toe een was beurtje geven. Ik houd in de gaten hoe de wax zich gedurende de komende tijd zal houden en post af en toe een update.

ik weet natuurlijk dat er nog meer variabelen zijn waar ik nu geen rekening mee heb gehouden zoals dikte van aanbrengen en richting van smeren etc. Daarnaast viel het mij op dat de graphene zich vrij makkelijk liet verwerken ook bij een langere curetijd.
De test doe ik vooral voor mijzelf om een beetje een beeld te krijgen in hoeverre het belangrijk is, maar ik deel graag de bevindingen!
 
Laatst bewerkt:
Altijd geinig om iets te testen Jahe. ;)

graphene zich vrij makkelijk liet verwerken ook bij een langere standtijd.
Daar wilde je ''curetijd'' schrijven, denk ik.

Je wilt dus eigenlijk testen wanneer een wax volledig gecured is versus té lang laten curen? (En dan de standtijd van de wax)
 
Check, zal het aanpassen.
het doel is gevoel krijgen bij het curen en dan ook zien wat de impact is van “te lang” of “te kort” curen op standtijd.
 
Ok, got it. :D

Om wat ideeën op tafel te gooien:

- Als een wax gecured is, dan is al de overtollige wax ''overtollig''. Te lang curen zou dan vrijwel alleen betekenen dat je meer wax moet afnemen en hier eventueel meer voor moet boenen.

- De kort curen betekend dat de wax nog niet volledig is uitgezweet en waarschijnlijk ook nog niet lekker heeft kunnen hechten.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Voor een goed beeld denk ik dat het zinnig zou zijn om andere variabelen in elk geval vast te leggen (denk bijvoorbeeld aan de luchtvochtigheid tijdens het curen). Nu wil ik niet zeggen dat je de test zou moeten herhalen en het opbrengen en curen dan in een vochtige badkamer doen, maar alleen al vastleggen onder welke omstandigheden je hebt gewerkt, kan het inzicht in het curen wel vergroten.
 
@RoCo
Ik heb inderdaad een swipe test gedaan tijdens het curen en bij 6 min was hij al netjes schoon. Bij 4 vond ik het moeilijker te zien.

@Cordoba
Goed punt.
ik had overwogen om de luchtvochtigheid mee te nemen inderdaad maar op die plek geen meter. Het zou helaas dan gissen worden..
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Heb je voor de drempelwaarde wel een swipe test gedaan? Anders wordt het lastig oordelen wat nu "te vroeg" of "te lang" is.
Zou wel geinig zijn dat er een test wordt gedaan waarbij een wax op 5 panelen wordt gesmeerd, allemaal met andere curetijden. (2:00 / 4:00 / 6:00 / 8:00 / 10:00 mins) En vervolgens stond er op het potje dat de curetijd minimaal 15 minuten is. :p
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Nu zijn de temperaturen vrij koel en dat doet wat met de curetijd. Ik denk dat de bestanddelen/verhoudingen binnen de formule van de wax ook bepalend zijn qua verwerking dat en bv temperatuur.
Absoluut een leuke test en wellicht geinig om te zien hoe zo’n test verloopt tijdens warm weer/zon?

1 van de makkelijkste waxen is de Surf city barrier reef paste wax de kun je na een halve dag bakken de zon volgens mij nog makkelijk afnemen bijna belachelijk zo makkelijk als dat spul verwerkt.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Jahe
Zon als invloedsfactor is een hele lastige: ten eerste moet je dan een lichtmeter hebben, en dan ook nog weten welk deel van het lichtspectrum (incl. infrarood) de meter meet, en welk deel van het spectrum belangrijk is voor het curen. Als je dat dan hebt vastgelegd, is ook de kleur en de structuur van de lak nog belangrijk (eenzelfde kleur, maar mat of glanzend geeft verschil in uitstraling van warmte), en dan is bijvoorbeeld ook de dikte van het metaal (warmtecapaciteit) nog van belang. Zon heeft zonder meer een behoorlijke invloed, maar behalve onder laboratoriumomstandigheden, met 'standaard' panelen, is dat niet te controleren.

Overigens zijn er 2 redenen waarom de warmtecapaciteit van het plaatwerk meespelen: ten eerste beïnvloedt dat de oppervlaktetemperatuur die de lak kan bereiken, maar ook hoe ver de temperatuur zakt door het 'verdampen' van de vluchtige component in wax (het zogenaamde curen). Kortom een testje is leuk om het één en ander te leren over de invloed van de parameters, maar tegelijkertijd is het super moeilijk om als gewone detailer(incl. kleine bedrijven) die omstandigheden te controleren, en daarop te sturen bij het curen en uitbuffen van een wax.
 
Ondertussen een paar maanden verder en vanmiddag het paneel gewassen om te kijken hoe het erbij staat. Sinds aanbrengen buiten gestaan en 2x eerder gewassen.

oorspronkelijke beading:
1616184506571.jpeg


Huidige staat van de verschillende cure tijden:
372F6E35-10DB-4B8F-81C6-57A9F0AB0986.jpeg
5408A029-DB89-4463-8B24-15204BAD499F.jpeg

893F6668-E19D-4BDC-AAB3-A6E26FFF105C.jpeg
5BF3DD0F-DE69-41A0-ABFF-1F877720CBD6.jpeg


beading is wel iets verschil te zien maar met mate. Verschil is beter te zien in de sheeting alleen was dit lastig vast te leggen op foto en een wit paneel..
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RoCo
Eens! Moet wel zeggen dat gelijkmatig vernevelen met een plantenspuit een uitdaging was Arie ;)
desalnietemin heeft de 4m een rommeliger beeld.
 
  • Grappig
Reactions: Istnogferarie