• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verschil in OEM velg kwaliteit

Denko

Detailing chief
8 aug 2016
35
75
Ter Aar
Ligt het aan mij of zijn Ford velgen het moeilijkst schoon te krijgen? Ik heb nu zo'n 25 auto's gok ik volledig gedailed over de afgelopen paar jaar. Maar wat elke keer weer terug komt zijn de ford velgen waar het remstof gigantisch snel en hard op inbrand.

Sinds vorig jaar hebben we hier thuis ook een focus, en ik dacht vroeger altijd "oh, die heeft het altijd verwaarloosd" maar binnen een jaar hier zit er echt al bergen remstof op die ik echt weg moet kleien. Ligt dit aan de auto's of de velgen? En nog tips om dit te voorkomen?
 
Hmm... Dit is mij nooit opgevallen.

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, dus een vorm van bescherming zal altijd helpen. Een wax/wheelwax/wetcoat/etc. kan al wat voor je doen, maar een coating zoals Gyeon - Rim werkt uiteraard helemaal super.
 
Ja, begrijpelijk, deze velgen stonden ook in de wheelwax van PB. Kan je vertellen, deed helemaal niks tegen het inbranden. Ik maak zo nog even een fotootje als ik erlangs loop. Maar het zou ook gewoon niet zo snel moeten gaan.

Als ik vergelijk met mijn oude polo velgen of de nieuwere skoda velgen, die blijven gewoon zelfs na 5+ jaar zgan. En die heb ik absoluut niet verwend. Gewoon 1x per 3 weken oid wassen en dat was het.

Voor de duidelijkheid, de velgen zijn 15 maanden oud en 27.000km.
 
Dergelijke problemen is bijna altijd een combinatie van de remblokken en de schijven, al zal het oppervlak van de velg (ruwheid) er ook invloed op hebben.
Alle kans als je een set andere remblokken monteert (dus geen OEM), dat het probleem terug is naar normale proporties. Wel even goed uitzoeken welke remschijven je nu hebt, en welke blokken (merk-type) daar goed bij passen (qua remgedrag/gebruik, voor op een circuit gebruik je normaal een ander type blokken als op een stadsautootje).
 
Dit bedoel ik dus. Maar blijkbaar monteert Ford dan gewoon slechtere blokken/schijven? Want ik vergelijk het letterlijk met 2 andere vag auto's die ook nog de fabrieks af blokken en schijven hebben. Van circuit gebruik oid is geen sprake, dit is een leasebak die echt niks ruigers ziet dan een op/afrit.
IMG_20190908_172140.jpg
 
Het hoeft niet perse slechtere blokken te zijn. Vervuiling is niet een belangrijk punt bij de fabrikant. Remvermogen, slijtage, prijs en gemak (montagesnelheid e.d.) zijn belangrijkere punten.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Wat ik bedoelde met remblokken voor circuitgebruik: sommige combinaties van blokken/schijven werken pas goed als de remmen warm zijn, dus behoorlijk gebruikt worden zoals op een circuit, diezelfde blokken kunnen onder koude omstandigheden belabberd remmen. Wat voor de één goed is, is dat voor de ander helemaal niet door een andere manier van gebruiken. Daarnaast piepen sommige combinaties erg snel, en daar wordt je ook niet blij van. Ik denk dat het handigste is om op een Ford forum te vragen naar ervaringen met remblokken. Je kunt wel gaan vergelijken met een VAG-product, maar die gebruiken waarschijnlijk ook totaal andere remschijven, en dan kunnen diezelfde blokken op de remschijven van een Ford nogal anders reageren.

Zoals Istnogferarie, is stof niet zo belangrijk voor autofabrikanten (hoewel dat met de nieuwe uitstootnormen voor fijnstof misschien nog gaat veranderen), en als je een auto hebt met stalen velgen, of bijna dichte LM-velgen is het probleem ook minder zichtbaar.
 
Als je lichtmetalen velgen hebt moet je die regelmatig kuisen, ben je dat niet van plan koop er dan geen.
Bij het remmen is het stof dat er vrij komt heet en dat brand in de velgen vast, als je dat daar maar laat zitten vreet dat in met bekende gevolgen.
Er zijn ook mensen die steeds op hun rem gaan voor niets terwijl ik alleen rem als ik moet stoppen.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
wheelwax dat zou helpen tegen inbranden van remstof, ik moet de eerste nog tegenkomen, het vele inbranden is mindere kwaliteit van remschijven en blokken, men moet een compromis maken tussen hoe hard je kan remmen en hoe lang gaat het mee, daarnaast speelt het kostenplaatje mee, een euro goedkoper per remschijf levert voor de fabrikant een enorme winst op, dus tegen de tijd dat de schijven op zijn ga eens kijken voor een kwaliteits schijf.