• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verschillen tussen een chemische polish en een polish met schuurkorrels.

mk-us

Detailing guru
6 jul 2009
4.997
133
53
Zwaag
Daar er in mijn ogen wel een interessant stukje ontstond over het wel en wee van chemische polish:

Je hebt 2 soorten polishes:
- Met schuurkorrels
- Chemische polish

Pro Polish is een chemische polish, en ondanks dat je zou denken dat het zonder schuurkorrels niets zou doen, doet het wel degelijk iets.
Het is een geweldige verf- en lakreiniger, metaal poetsmiddel en fantastisch op glas, plastic, koplamp kappen en plexiglas. Professional Polish is veilig voor alle lakken en bevat geen wax of siliconen.
Het is ideaal als laatste voorbereiding voordat u een wax of sealer gaat aanbrengen.
Dat is nu eens iets wat ik mij al vaak afgevraagd heb: hoe werkt een chemische polish dan precies?
Hoe een polisch met schuurkorrels werkt snap ik, maar hoe kan een chemische polish hetzelfde bereiken zonder schuurkorrel?
Off topic: Ik heb wel al gemerkt dat wat men een chemische polish noemt dan vaak bestaat uit een bepaald percentage schurende korrel en een bepaald percentage chemische "something",
waarbij het dus vanaf een bepaald laag percentage schurende korrel een "chemische polish" genoemd word....maar dit terzijde
De vraag is dus: Hoe kan een polish zonder schurende bestandelen (lichte) krasjes verwijderen? Hoe gaat dit in zijn werk?
De pad heeft mi altijd invloed op de werking/effectiviteit van een polish, ook bij traditionele polishes toch? Ik weet dan ook niet hoe ik bovenstaande quote moet interpreteren...
Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Het moet toch iets zijn wat de toplaag van je lak beinvloedt (een soort "bijtend" chemisch product? ), anders kan het toch geen kras verwijderen?
Ik denk dat je wat betreft het 'bijtende' gedeelte wel correct zit. Ik heb er eigelijk nooit zo heel direct over nagedacht maar ging er ook vanuit dat het een soort 'weekmaker' was
dit de toplaag zachter maakte en je zodoende het geheel weer wat laat dichtvloeien.
Hoe dit dat weer exact effectief op de polijstgraad slaat ..... uuuuhhh, in de trend van weekmaker + de slijpgraad van de pad welk ik dan weer vergelijk met polijstkorrels ( soort van, maar je begrijpt me wat dan betreft wel ( hoop ik ))
Het is mijns inzien ook meer een 'cleaner' dan een echte 'polish' daar er geen polijstkorrels in zitten ( duhhhh ) en om die reden veel minder effectief zijn dan indien wel aanwezig ( bv bij PP2, daar zitten ze samen gezellig in 1 flesje )

Wat ik wel gelezen heb is dat men soortgelijke producten gebruikt na het polijsten ( geeft idd een mooie finish ) met als achterliggende reden dat het tevens de reeds nog aanwezige oliën,
ofwel van het polijsten ofwel van eerder aangebrachte middelen, weer verwijderd.
Vanuit dat perspectief verder ( nog ) niet op ingegaan, maar maakt het wel weer interessant

Maar goed, altijd interessant om wat verder te kijken en dieper in de materie te duiken, zo een nuttige conversatie/discussie en ik hoop dan ook dat ie wordt opgepakt en aangevuld cq gecorrigeerd
 
Dus volgens deze redenatie zou de pro polish(of een andere cleaner) nog wel wat toevoegen na het polijsten met korrels?
Dat is iets wat ik me al een tijdje afvraag...
 
Allereerst, goed idee om een nieuw topic te starten want de discussie was aan het afwijken van de opzet van het andere topic. :-)^

Wat betreft de vraag : "Hoe werkt een chemische polish nu eigenlijk?" hoop ik dat er inderdaad verdere reactie/bevestiging/correctie/whatever komt van mensen die weten hoe de vork nu eigenlijk precies in de steel zit...:ja

mk-us zei:
Wat ik wel gelezen heb is dat men soortgelijke producten gebruikt na het polijsten ( geeft idd een mooie finish ) met als achterliggende reden dat het tevens de reeds nog aanwezige oliën,
ofwel van het polijsten ofwel van eerder aangebrachte middelen, weer verwijderd.

Dit is ook 1 van de taken/eigenschappen van Black Hole/White Diamond is mij verteld....omdat deze naar verluid dus ook een (lichte) "chemische cleaner" bevatten.....nu wijk ik wel weer af van het topic aangezien BH/WD geen polish is en ook geen krassen zal verwijderen...
 
Ik persoonlijk heb het de deur uitgedaan.
Om de simpele reden dat mijn ervaring is dat een blackhole/glaze net zo veel doet als de pro polish en varianten.

Dan krijgen we nu vast wel weer het ohnee :|~* je maskeert de inimini "oneffenheden" met fillers ohnoeeesss.

Maar ach 1 keer met de hand wassen en je hebt die "oneffenheden" die je met chemische polish er uithaalt ook weer terug.

Dus is toch weer het broodje van wat jij lekker vind.
 
@Jacco89: dat is correct. Blijft altijd moeilijk om te zien, bij de ene auto geeft het wel nét die ene zichtbare meerwaarde en bij de andere niet ( zoals ook bij een glaze maar dat ter zake )
Ik las dat bv Wolf Chemicals recentelijk een goedje op de markt heeft gezet met de naam 'jeweling'. Dit zou de puntjes nog meer op de 'i' zetten, wellicht is het middels bv PP ook mogelijk ? !

@Virus: die cleanende eigenschap vind ik te minimaal om het ook maar voor 1MM² te gaan gebruiken, pak daar wel een ander middel voor. Wat betreft het vullende, daar wel mee eens

@ThaBird: zijn in mijn ogen toch echt 2 totaal verschillende producten met elk hun eigen werkgebied. Ik zou een glaze toch niet gaan gebruiken om bv chroom of plastic mee aanpakken.
Geen ohnee, gaat hier nl niet over het wel of niet gebruiken van een glaze ( met/zonder fillers ) en hoe daar tegenaan wordt gekeken, maar over een chemische polish.
Eenmaal wegrijden door na een polijstbeurt en de bagger zit ook weer 'overal' , maar daar gaat het dus ook hier weer niet om

Nogmaals: hoe werkt het nu eigenlijk precies, met in achterhoofd het chemische vs de korrel verhaal.
Ik maak expliciet een nieuwe topic om juist wat dieper te gaan kijken en wellicht het theoretische niveau wat hoger te krijgen.
Een gezonde discussie is weer interessant, kan de ogen openen en elkaars standpunten nader te bekijken en eventueel bij te zetten
 
Best wel interesant eigenlijk.

Wat ik mij bijvoorbeeld ook al een hele tijd heb afgevraagd is er wordt veelal geroepen laatste stap finale op zwart.
VAG lak bikkelhard om enig resultaat te krijgen wol of geel hierna afwerken op wit, etc. of hoe dan ook geweldig resultaat behaald.
Wat men dan nog vaak doet zwart en finale combi eroverheen wat is nut de lak blijft nog steeds bikkelhard? Resultaat kan toch niet beter worden?
 
mk-us zei:
@Virus: die cleanende eigenschap vind ik te minimaal om het ook maar voor 1MM² te gaan gebruiken, pak daar wel een ander middel voor. Wat betreft het vullende, daar wel mee eens
Met alvast mijn excuses voor het alweer enigzins afwijken van het echte onderwerp van het topic... :schaam

Maar ik zou de cleanende eigenschappen van Black Hole nu niet direct onderschatten ook, getuige de volgende foto:
bhm16011.webp


Misschien een beetje uitleg bij het plaatje: wat u ziet is de zwarte lak van een nieuwe wagen die zo afgeleverd werd aan de eigenaar...in de bovende helft van de foto zijn een heleboel witte vlekjes te zien die ik identificeerde als zijnde restanten van transportwax.

Nu wist ik (uit ervaring) wel een product dat daarmee afrekent maar ik had het niet in mijn bezit en kon het niet zo direct bestellen, toch had ik er vertrouwen in dat ik wel iets in huis had wat dit kon verwijderen. (ter info: het was niet de bedoeling dat de wagen gepolijst werd)

Diverse producten passeerden de revue: Meg's step1 paint cleaner, Valma Teerverwijderaar (ik had toen Valet Pro Citrus nog niet in mijn collectie), IPA 1:1, en nog een aantal die ik intussen vergeten ben.....uiteindelijk kwam in mij op dat Black Hole ook een cleaner bevat en dit bleek de klus te klaren. :ja

Ik hoor het u denken: Black Hole heeft de vlekjes bedekt en niet verwijderd....ik ben er echter van overtuigd dat deze weg zijn (en het feit dat deze foto meer dan een jaar genomen is en de vlekjes nog steeds weg zijn sterkt mij trouwens in deze overtuiging)

Anyway, wat ik wou zeggen: Black Hole zal geen krasjes verwijderen (dat claimt het product ook niet) maar de cleaner "cleaned" wel degelijk. :ja

En dan nu terug on-topic....:-d
 
Stukje info van Mr. Poorboy's in de states over de vraag of Black Hole & White Diamond polijstolien kunnen verwijderen:
Technically is does not really clean, but the chemical composition does make the product prepare the surface for the next step.
Using a machine with almost any product (causing friction) will do a small amount of cleaning. To answer your question, no you do not need to do a wipe down,
the Black Hole or White Diamond will literally absorb any light oils left by a polish. If it's greasy or too oily, you would see the glazes start to streak.
 
Afgaande op het bovenstaande citaat zou ik dus eigenlijk moeten besluiten dat Black Hole de witte vlekjes eerder geabsorbeerd heeft dan verwijderd, kan best: ze zijn in elk geval foetsie. :ja

Volgende zin uit het citaat "Using a machine with almost any product (causing friction) will do a small amount of cleaning" ....doet mij het volgende afvragen: in hoeverre is de pad icm een chemische niet-schurende polish verantwoordelijk voor krasverwijdering maw zorgt het product ervoor dat er lichte krasjes verwijderd worden of is het de pad die hiervoor zorgt?

En wat zou een polishing (of een light cutting pad) icm een product dat enkel dient ter enige lubricatie doen op autolak? :weetniet
 
Ik ben geen chemicus en ken ook niet de preciese samenstelling maar ik dénk het volgende:

De M86 van Meguiar's heeft een beetje hetzelfde principe: de pad bepaalt de cuttingfactor.
Je kan ermee finishen maar ook met een woolpad gebruiken.

Het is lubricerend en door de chemische samenstelling gaat polijsten makkelijker en beter dan alleen een pad en lubricerende vloeistof.
Omdat er geen schuurkorrel in zit kan je het ook gebruiken voor chroom want daar mag absoluut geen schuurkorrel in zitten.
Bijvoorbeeld Meguiar's All Metal Polish is niet voor chroom.

Prof. Polish is ook te gebruiken op glas en op ongespoten kunststof in de meeste gevallen.
 
Bijvoorbeeld Meguiar's All Metal Polish is niet voor chroom

Dat is nieuw voor me, ik heb het toch regelmatig op chroom gebruikt zonder problemen. :weetniet
Voor de rest ben ik ook zeer benieuwd naar de exacte werking van de chemische polish.
 
Chroom is hard én dun. Een polijstmiddel met korrel kan (hoeft dus niet) schuurkrasjes veroorzaken die je er vervolgens niet meer uit krijgt.
Chroom is erg hard dus je moet grof polijsten wil je resultaat hebben, nadeel van grof polijsten is dat het krasjes veroorzaakt.
Oftewel een vicieuze cirkel. Daarom kan je krasjes uit chroom ook niet polijsten.
 
Ja klopt wat je zegt, ik snap je punt.

Ik ben het wel met je eens dat je krasjes er niet uit zult krijgen aangezien de laag te dun is.
Mooi laten blinken daarintegen :ja