• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verschillende lakken

RambyBamby

Detailing rookie
9 mrt 2024
8
12
Hallo,
mn vraag is of er me iemand kan helpen ivm verschillende lakken?
Ik wil via een airbrushpistool een fijn accent aanbrengen. Die verf is op waterbasis.
Nu wil ik een blanke lak erop spuiten. Maakt dit uit of die 1k of 2k is?
En moet die ook watergedragen zijn?
En stel dat ik het accent spuit dmv spuitpistool en 1k lak gebruik of 2k lak,
waar moet ik op letten?
Als ik het internet aflees, mag alles en kan niets :-(
Alvast bedankt
 
Welkom op het forum.

Ik denk dat je op een ander soort forum beter terecht kan met deze vragen. Maar, er zijn wel wat leden die hier meer over kunnen weten.

@AndyVR zal jou waarschijnlijk meer kunnen vertellen. (Krijgt nu een melding van dit bericht)
 
@Quantoxx bedankt voor je reactie. Dit was het eerste forum waar ik terecht kwam met nog hedendaagse reacties.
Mocht iemand een forum weten waar ik terecht kan met zo een vragen, men mag die gerust doorgeven.
Het betreft eiglijk allerlei vragen ivm spuitwerk. Niet echt auto gerelateerd maar wel evenredig ;)
 
1. De kleur (lak) is tegenwoordig uitsluitend op waterbasis wegens milieuregels, de blanke lak daarintegen is gek genoeg op solvent basis en dus niet watergedragen (weet niet als je zelfs watergedragen blanke lak kan vinden...).
Dus een kleur op waterbasis spuiten en daarover de blanke lak op solventbasis kan geen kwaad en gebeurt dus ook in bv. de automotive wereld.

2. 1K of 2k duid enkel aan als er bv. een verdunner of verharder aan te pas komt, verder is er dus niet veel verschil en kan je vaak deze op elkaar gebruiken, het belangrijkste hierin is dat je goed voorbereid en dus ook goed ontvet en stofvrij werkt.
Mocht je toch twijfelen, kan je altijd eens kijken op de producten zelf als er expliciet bijstaat enkel te gebruiken op bv. watergedragen lak.
Oudere autolakken werden bv. op solventbasis gelakt (ook de kleur) en als zulke wagens tegenwoordig herstelt worden, gaat er ook watergedragen lak over.
 
@AndyVR bedankt voor de beknopte en duidelijke omschrijving. Er bestaat wel degelijk watergedragen lak, maar dan enkel in spuitbus.
Dan nog een paar vragen :

1) Ik lees de mipa c10 1k: Dit product wordt niet aanbevolen als topcoat voor watergedragen basislak. Als ik jou uitleg lees, ligt dit dan enkel aan het product zelf dat niet gebruikt mag worden?

2) Hoe weet men dan of de 1k lak of 2k lak op solventbasis is of niet? Ik had dus 1k lak besteld die toekwam in een neutraal blikje (op kleur gemaakt). Ik dacht dus op waterbasis, niet dus.

3) En volgend probleem :

De vragen die ik stel betreffen dus het herspuiten van een surfboard.
Mijn verhaal:
Ik ben dus beginnen spuiten met watergedragen airbrushverf,
De kleur was op en ben naar de brico geweest om hetzelfde kleur te laten maken, ook op waterbasis, om te spuiten met spuitpistool (om grotere oppervlaktes te kunnen spuiten).
Ik ben volledig nieuw in dit vak dus die verf van de brico was te dik en heb die dus verdunt met water (+-10%).
Hier en daar wat problemen gehad met spuitwerk en pistool.
Ik was dit dus volledig moe, mn spuitpistool werkte plots niet meer (was niet door de verf).
Achteraf dus ergens een 1k lak gekocht in dezelde kleur (omdat die spuitklaar geleverd kon worden) en een deel herspoten.
Om samen te vatten : ik heb dus eerst gespoten met watergedragen lak, en dan met 1k lak op solventbasis (op elkaar).
Dit is een weekje kunnen drogen.
Om af te sluiten heb ik gespoten met een 2k blanke lak en dan begon het probleem: mn groen vloeide plots uit.
Wat kan hiertoe de reden zijn? (en schiet mij aub niet af, ben daar volledig nieuw in)
 
Ik heb niet gezegd dat de lak niet op waterbasis bestaat, integendeel.

Verdunnen met water is een grote fout, het wilt niet zeggen dat dit "watergedragen" is dat je gewoon kan verdunnen met water. De verdunner die je nodig hebt is verdunner op waterbasis, dus geen gewoon kraantjeswater.
Verf zou ik ook niet bij een DHZ zaak halen maar bij een speciaalzaak in automotive/marine lakken, je wilt ten slotte geen schutting ofzo gaan verven.

Welk spuitpistool gebruik je want ook daar zit veel verschil in. De dikte van de naald in het pistool verschilt tussen primer,lak of blanke lak met allemaal een eigen diameter wat ook het gebruik enorm beïnvloed. Ga je dus bv. met een naald bestemd voor blanke lak, primer lakken dan ga je snel problemen hebben.

De groene lak vertoonde "craquelé" nadat je er blanke lak over spoot bedoel je? Dit wilt niet perse zeggen dat de lak reageert op de onderliggende lak, Vaak is dit een gevolg van onvoldoende uitharding of een te dikke laag lak waardoor de oplosmiddelen niet meer wegkunnen en dan krijg je dus "craquelé" als resultaat.
Hoe lang heb je de groene lak laten drogen voor je er de blanke lak over spoot? Hoeveel lagen kleur spoot je? Er zijn zoveel missende variabelen die allemaal invloed kunnen hebben op jouw resultaat, foto's zouden ook een meerwaarde zijn in dit geval.
 
  • Leuk
Reactions: Altos en Juffer1
@AndyVR Sorry voor het late antwoord. Het spuitpistool is een finixa hvlp met naald 1.4.

De lak was spuitklaar geleverd maar toen ik die wou spuiten, waren dit een soort sliertjes die uit mn pistool kwamen. Kan het niet echt omschrijven dus ik hoop dat je weet wat ik bedoel. Dan heb ik de druk vermindert en spoot die redelijk goed.
Ik had geen craquelé in de lak maar mn lak is eiglijk gewoon uitgelopen. Ik zal later eens een foto posten.
Het groen was idd een 1k automotive lak en die heeft een week kunnen drogen (2lagen) alvorens blanke lak te spuiten.
Het kan idd aan de vele variabelen liggen : vochtigheid was ook hoog, en ik verwarm mn 'schuurkot' met eenn petroleumvuurtje. Blijkbaar is dit ook geen goede combinatie... (lag niet aan tijdens het spuiten ;),....

* Hoe weet je dan met wat je de lak (stel op waterbasis) moet gaan verdunnen?

* En bestaat dan 1k autolak maar op waterbasis? En zo ja, waar kan ik die vinden?

Ik had gewoon heel graag blijven spuiten met lakken op waterbasis. Het is beter voor mn epoxy en naar geurginder ook dus.
 
20240309_153004.jpg
 
Crop is leuk denk ik voor spuitbusjes maar ik zelf zou er geen lak bestellen.

https://www.carcolorspaintshop.nl/verdunners/glasurit/ Dit is bv. een professioneel merk welke wij destijds in de carrosserie gebruikten.
dus watergedragen verdunner specifiek voor watergedragen autolakken. Ook hier heb je keuzes uit meerdere.
Ik zou met jouw kleurcode eens gaan kijken bij een echte speciaalzaak of eventueel een carrosseriezaak die jouw kleur kunnen mengen en zo is deze ook direct spuitklaar.
In potje gieten en gaan.

Wat er precies is misgegaan met de lak op jouw foto is mij ook niet direct duidelijk. Ik heb de indruk dat er iets de groene lak aan het weken of oplossen was...
De lak was op solventbasis en de blanke lak erna ook, vermoedelijk hebben de solventen in de blanke lak, de kleurlaag aangetast en/of week gemaakt maar ik durf dit niet met 100% zekerheid zeggen.
 
@AndyVR misschien nog een domme vraag, maar hoe vind ik nu waarmee ik mn pistool
moet gaan uitkuisen?
Dus watergedragen, verdunnen met E3 verdunnen. Dus uitkuisen veronderstel ik, niet met water maar....
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240316_092027_Chrome.jpg
    Screenshot_20240316_092027_Chrome.jpg
    75 KB · Weergaven: 19
Ik zou het pistool na gebruik helemaal demonteren en alle onderdelen incl. het pistool zelf in een potje leggen met daarin de watergedragen verdunner in (uit voorzorg zou ik wel dichtingen en rubbertjes eruit laten!).
je kan in het potje met verdunner dan ook eventjes met een penseeltje wat wrijving toebrengen zodat alles zeker goed gereinigd is, zo behoud je langer plezier van je apparatuur.

Heb je blanke lak (idealiter in gebruik met een daarvoor bestemd pistool met bijhorende naald diameter), dan kuis je je pistool met kuisthinner, ook hier voorzichtig met rubbertjes e.d.