• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verse 2K verf cutten/polijsten - krijg schuurkrassen niet weg

ChrisjuhB

Detailing rookie
25 aug 2020
5
15
Een aantal weken geleden heb ik mijn bus in 2K verf (Roberlo D-992 2K polyester acrylic) gespoten (zonder blanke lak). Ging erg goed voor de eerste keer op wat druipers en orange peel na.

Om de druipers en orange peel te verhelpen kwam ik al snel bij de 'detailing' wereld terecht. Ik heb me flink ingelezen en het volgende aangeschaft om te beginnen;
- Korrel 1000, 1500, 2000, 3000, 5000 watervast schuurpapier
- Tectake 710watt Dual Action polijstmachine
- Menzerna polijstmiddel (1000, 2000, 3800 & Finish protection)
- ADBL pads (zacht, middel, hard)

Met het bovenstaande ben ik (een aantal weken na het spuiten) aan de slag gegaan en krijg ik de druipers en orange peel goed weg, alleen ben ik nog niet helemaal tevreden over het eind resultaat;
De glans is goed alleen zie ik nog lichte schuurkrassen in de lak van het (hand) schuren, ik schuur met een X patroon en zie ook de krassen terugkomen in het X patroon.

Onderstaand het stappenplan dat ik volg met het schuren/polijsten voor een stuk van ±50x50 cm:
1. Schoonmaken & ontvetten
2. Watervast schuren 2000 (1 minuut) > 3000 (2 minuten) > 5000 > 3 (minuten)
3. Cutten Menzerna 1000 i.c.m hard ADBL pads (± 2 minuten, middeltoeren)
4. Polijsten Menzerna 2000 i.c.m middel ADBL pad (±3 minuten, hoog toeren)
5. Polijsten Menzerna 3800 i.c.m zacht ADBL pad (±3 minuten, hoog toeren)

En dan nu de vraag;
Hoe zorg ik ervoor dat ik niet eindig met kleine schuur krasjes in het eind resultaat?

* Ik zal dit weekend een foto uploaden met daarin de krasjes na het polijsten, voor nu een foto van de hele bus (vóór het detailen):
IMG-1167.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Farson
Bij het schuren zou je met de volgende stap de eerdere stap moeten verwijderen
Dus het schuurpatroon dat je overhoudt moet egaal zijn en overal even diep
Per schuurstap beweeg je niet in een X maar in een lijn
De volgende stap daar haaks op (dan pas heb je de X)
ik denk dus dat je te snel door bent gegaan naar de volgende stappen
 
  • Leuk
Reactions: ChrisjuhB
Welkom op het forum. :D

Onderstaand het stappenplan dat ik volg met het schuren/polijsten voor een stuk van ±50x50 cm:
1. Schoonmaken & ontvetten
2. Watervast schuren 2000 (1 minuut) > 3000 (2 minuten) > 5000 > 3 (minuten)
3. Cutten Menzerna 1000 i.c.m hard ADBL pads (± 2 minuten, middeltoeren)
4. Polijsten Menzerna 2000 i.c.m middel ADBL pad (±3 minuten, hoog toeren)
5. Polijsten Menzerna 3800 i.c.m zacht ADBL pad (±3 minuten, hoog toeren)

En dan nu de vraag;
Hoe zorg ik ervoor dat ik niet eindig met kleine schuur krasjes in het eind resultaat?

Ik denk dat je jezelf al antwoord gaf. ;) Als je schuurkrassen blijft zien, is je schuurbeeld dus nog niet strak geweest.

Gezien je stappenplan ben je al flink fijn geëindigd met p5000. Ikzelf eindig veelal met maximaal p3000 en dan is het schuurbeeld al strak genoeg om met een compound (grove combi van polijstmiddel + pad) eventueel resterende schuurkrassen te verwijderen. Veelal kan een dusdanige compound al schuurkrassen van p1500 verwijderen, maar ga zelf dus door tot p3000.

Ik schuur met een applicator of schuurpad/blok om de druk evenredig te verdelen over het schuurpapier en schuur haaks op de vorige richting en/of gradatie. (X-patroon is dus misschien niet voldoende) Bij elke gradatie zorg je dus voor een mooi schuurbeeld alvorens je gaat afschalen naar een fijner schuurpapier.

Hoelang je hebt geschuurd of gepolijst zegt in feite niets (handmatig of machinaal?). Je schuurt en polijst zolang als nodig is.
 
Het haaks inschuren op mijn vorige stap ga ik zeker proberen.

Ik eindig met P5000 omdat ik in eerste instantie dacht dat ik niet fijn genoeg eindigde (begonnen met P1500 > P2000).

Volgens Menzerna kan Heavy Cut Compound 1000 krassen van P1500-2000 weg halen.
Ik vind het daarom raar dat ik nog steeds krassen zie terwijl ik begin met schuren met P2000.


Is het logisch om minder te schuren met P2000 dan met de volgende stappen?
Het is voor mij moeilijk inschatten wanneer ik klaar ben met schuren.
 
Korrel 1000, 1500, 2000, 3000, 5000 watervast schuurpapier
Hier zit de fout in. Gewoon waterproof schuurpapier is niet goed omdat de korrels random op de drager is gestrooid. Voor een egaal schuurpaptroon dien je automotive schuurpapier te gebruiken, onderstaand plaatjes zeggen alles.

sandpaperdiagram.jpg


2pic-unigrit-sheet2-1200x284.jpg


2pic-unigrit-sheet-1200x398.jpg


De korrels zijn allemaal even groot en in een bepaald patroon vast gezet in de drager.
 
Hier zit de fout in. Gewoon waterproof schuurpapier is niet goed omdat de korrels random op de drager is gestrooid. Voor een egaal schuurpaptroon dien je automotive schuurpapier te gebruiken, onderstaand plaatjes zeggen alles.

Bekijk bijlage 131804

Bekijk bijlage 131805

Bekijk bijlage 131806

De korrels zijn allemaal even groot en in een bepaald patroon vast gezet in de drager.

Eerste keer dat ik iets lees over verschillend schuurpapier (behalve watervast en niet watervast) :)

Ik gebruik Matador 991a softflex, dit is dus niet goed? Ik kan hierover niet vinden of dit unigrit/automotive is (waarschijnlijk dus niet).

Welke unitgrit/automative schuurpapier raden jullie aan?
 
+1 voor de Unigrit. :D

Ik kan ook niet 1-2-3 vinden of het genoemde schuurpapier geschikt is voor de automotive. Ik ben echter wel van mening dat als je géén unigrit-papier hebt, je ook tot een goed resultaat kan komen. Zo heb ik ook wel eens uit nood een paar vellen gehaald bij de lokale schilderswinkel. Zij kenden de hele term ''unigrit'' niet, zelfs niet nadat ik uitlegde wat het was.

Ik hield het papier en de lak goed nat, niet meer druk op het papier dan nodig om het papier op de lak te houden, schuren in één richting en de volgende richting/gradatie haaks op de vorige.
In jouw geval vraag ik mij af hoe je nog steeds duidelijke schuurkrassen kunt hebben als je zelfs tot p5000 bent gegaan. :p Tip van Flip: Je schuurbeeld goed checken voordat je verder gaat.
 
@RoCo - Dit was bij een zaak in Veenendaal waar ik toevallig was om te shoppen met de vrouw. ;) Dit was overigens ook op koplampen en de schuurvellen die ik haalde bij de schilderswinkel in het dorp waren van één-of-ander merk waar ik nog nooit van gehoord had. Hiermee heb ik gewetsand op lak. (Hardere backing, dikker papier, etc)

Wetsanden wordt vaak onderschat en te makkelijk over gedacht. Onnodig hard drukken en geen applicator of schuurblok gebruiken is dan vaak funest omdat je dan (unigrit of niet) teveel druk legt op een klein oppervlak en je sowieso een slecht schuurbeeld krijgt. (Denk aan schuren met je vingers op het papier)


EDIT - Oh, lees nu ook terug en zie de verwarring. ''Lokale''. Alle dorpjes hier zijn zo klein dat alles in de buurt ligt, haha! My bad.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoCo
Ik vraag me af waarom je in een "X patroon" schuurt?? Als je dit eerder nog niet hebt gedaan, dan neem je wel erg veel risico's...

Er kan zoveel mis zijn gegaan, teveel druk uitgeoefend tijdens het schuren? Blok verkeerd gehouden? Te snel naar een fijnere korrel gegaan waardoor de vorige schuurkrassen nog niet volledig zijn weggeschuurd,... Buiten dit stel ik me ook vragen over het gebruikte materiaal, als je al een schuurblok van de action benoemd. Lijken mij niet echt automotive gerelateerde artikelen.
Is de "orange peel" wel degelijk sinaashuid of niet gewoon te dun gespoten? Voldoende lagen, voldoende overlapping tussen de spuitlagen? Hoe vers is de lak want ik veronderstel dat deze ook niet gebakken heeft in een spuitcabine?...

Je hebt een direct glanzende lak gespoten en je bent al redelijk hard aan het gaan met schuren, als je nu nog machinaal erover wilt gaan dan kan ik je bijna met zekerheid zeggen dat je los door je lak gaat schuren, als je 2 a 3 lagen vernis hebt, dan is dit al een risico.

Kan je eventueel enkele detailfoto's toevoegen? Foto's die in close-up de krassen en plekken tonen waar het over gaat? Maar denk aub even na voor je erin vliegt met opnieuw schuren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba