• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verwarring bij uni lak: wel of geen blanke lak?

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.565
198
45
In diverse topics zijn er discussies aan de gang of uni lak nu wel of geen blanke lak heeft.

Simpel gezegd heb je vier mogelijke variaties:

-Metallic lak: lak met metallic deeltjes, deze heeft altijd een blanke lak. Soms zitten de metallic deeltjes ook in de blanke lak, vaak bij parelmoer lakken.

-Uni lak mét blanke lak. Lak zonder metallic deeltjes. De term uni-lak zegt dus niets of er wel of geen blanke lak op zit.

-Uni lak zónder blanke lak. Dit is een single stage lak. Zoals de naam al aangeeft heb je een "dikke" laag lak. Er zal dus kleur afkomen bij het polijsten. Alle pads en doeken worden de kleur van de auto. Uni lak zonder blanke lak oxideert veel sneller dan met blanke lak, vandaar dat ze die ook uitgevonden hebben. Ook personen auto's uit de jaren 90 kunnen dit nog hebben.
Voor busjes wordt het nog steeds toegepast.

-De laatste komt niet vaak voor maar er wordt soms kleurlak gemengd met de blanke lak. Dan komt er dus wel kleur vanaf maar niet zoveel als Uni-lak zonder blanke lak.
Zoals gezegd komt dit zelden voor.


Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Op of aanmerken zijn welkom hierop!
 
Duidelijk! :-)^
Misschien een "sticky" ofzo van maken zodat deze uitleg ook in de toekomst makkelijk terug te vinden is?:ja
 
In reactie op het bewerken van een "testpaneel"

Tim zei:
Gemiddeld gezien is je blanke lak 40 a 50% van de totale laagdikte van originele fabriekslak. Dus meet je 143 micron dan is 60 a 70 micron blanke lak en je wil eigenlijk niet meer dan 40% van je blanke lak verwijderen in extreme gevallen. Dus 25 a 30 micron. ...

Hans
 
... een veilige :roll :weetniet

Wat je meet is het hele pakket, welk deel daarvan lak is weet je niet
behalve als je er doorheen gaat, dan kan je het meten ...

Net zoals de hardheid (b)lijkt de dikte ook per auto te kunnen verschillen
Al is er met spuitrobots wel steeds minder verschil, je loopt het risico van nabewerking
Dat maakt de standaarddikte dunner (gepolijst) of dikker (nogmaals gespoten)

Hans
 
haha ja goeie! :-)^

ik dacht van misschien is er ook een bekend percentage wat veilig is.

ivm transparantheid van lak? (rode en gele kleuren zijn ook transparanter)