• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verweerd Kunststof

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
15.212
193
35
Leersum (Utrecht)
Hey Glimkezen & Glanspoppen,

Ik heb een vraag wat betreft het behandelen van verweerd kunststof. Ik heb het idee dat UV-straling een zwart kunststof deel heeft aangetast waardoor het grijs is geworden. Het betreft een kunststof met een fijne structuur en dus was ik al blij, omdat de gekozen dressing een coating is. (Gyeon Trim). Mijn ervaring is dat deze op fijne structuren heelijk dekt en een goede standtijd heeft. Vandaag andere delen al behandeld die níet in de zon liggen, maar deel uitmaken van de afwatering onder de voorruit van een Porsche Carrera 911;

(Zie bijgevoegde bestanden)


Echter is het deel dat wél in de zon ligt, de 'ruitenwisserplaat'. Hierop zitten kleine noppen en daartussen is de boel grijs. Dit steekt enorm af tegen de reeds behandelde panelen.

(Zie bijgevoegde bestanden)

Mijn standaard aanpak bij alle delen;
- Ontvetten/reinigen met Dreft. (Enorm veel siliconen)
- Ontvetten/reinigen met APC+D.
- Afnemen en drogen.
- Gyeon Prep.
... Coating.

Echter lijkt dit verweerde kunststof niet te reageren op voeding en dus zal een coating simpelweg alleen beschermen. Schuren is geen optie door de noppen.

Iemand suggesties?


Greetz
 

Bijlagen

  • 20160119_132256.webp
    20160119_132256.webp
    44,8 KB · Weergaven: 556
  • 20160119_141338.webp
    20160119_141338.webp
    146,1 KB · Weergaven: 461
  • 20160119_213731.webp
    20160119_213731.webp
    75,9 KB · Weergaven: 472
Laatst bewerkt:
Nee, daar begin ik niet aan, haha!

Inmiddels heb ik het al voor elkaar gekregen. Kweenie wat de Melamine-sponsjes precies deden, maar ik kreeg het kunststof vatbaarder voor voeding.
 

Bijlagen

  • 1453299080772.webp
    1453299080772.webp
    192,5 KB · Weergaven: 410
  • 1453299151890.webp
    1453299151890.webp
    205,1 KB · Weergaven: 379
Deze hebben een licht schurende werking. Betere voorbereiding in dit geval dus en dan hecht het beter.

Ze kunnen ook licht krassen/beschadigingen weg krijgen.

f566c6ec8bcb19c7803aaf9228164364.webp
 
@Kees-sw - Zow, scherp oog, hoor! Wist eerst niet eens wat je bedoelde, haha!

Heb vandaag die auto voor het eerst opgemerkt. Ik denk dat die auto niet van de garage is waar ik aan de gang was. Zitten nog meer mensen op het terrein daar.

Zal het trouwens wel effe vragen. "Wat voor een auto is dat ej moet hij nog effe een detailtje hebben..?"

Greetz
 
@Kees-sw - Ah, leuk dat je dat vraagt.

Ik ben aardig op weg met de Porsche. Het is een leuk project waar ik op mijn gemak lekker mee bezig kan zijn.

Inmiddels heb ik de velgen klaar, het lederen interieur behandeld, kofferruimte in een laag wax en kunststof in de coating en grotendeels het polijsten al gedaan.

De velgen hebben mij zo'n 16 uur gekost, haha! Het polijstwerk ook de nodige uren, maar dat is te verwijten aan de excentrische machine waarmee ik het wel zo veilig houd. De auto is overgespoten met op een enkele plek schuurkrassen onder de lak, veel stofjes en vuiltjes, etc. Met Foam Geel + S3 komt ik na 2 uitgebreide hits een héél eind. Finishen met S30 zorgt voor de kers op de taart.

Binnenkort de auto terug op zijn dikke sloffen en in het daglicht even bekijken. Dan de Nanolex coating voor het eerst proberen.


Greetz
 
Ik pak de witte pad voor S30. Gaat tot op heden goed, maar heb jij soms een suggestie ofso?

Ik heb een dikke bouwlamp erbij, TL-verlichting en een Faro. Maar ik heb nu 2-3 uitgebreide hits gedaan, dus goed de korrel doorgewerkt, en houd dus nog wat krasjes/vuiltjes/stofjes over die ik liever niet aanpak. (Voor zover dat te doen is) Liever veilig en lak overhouden voor de toekomst, dan nét iets teveel willen corrigeren. Vandaar dat ik hem in het daglicht/zonlicht eens wil zien ok te kijken hoe de overgebleven defecten zichtbaar zijn.

Met veel verlichting van vele richtingen zie je ALLES. Word ik al snel gek van en wil alles strak, maar moet ook een grens trekken.
 
Monello Foam Wit.

Ik had eigenlijk het idee dat S30 op Foam Wit misschien wat te zacht was. Echter verwerkt Wit de S30 aardig. Het doet niet heek veel, net als Wit/Finale, omdat de S3 zo dondersmooi finished. Goed doorwerken tot hij transparant is, heerlijke finish.


Greetz
 
Laatst bewerkt:
@nicknameless - Hey, thanx voor het schema. De witte Monello pad heeft een cutting factor, de finishing pads zijn Monello zwart of rood.

Maar ik zou dus een pad moeten/kunnen pakken met een wat hogere cutting, zoals de oranje Monello pad?

(Monello Foam Wit verwerkte de S30 korrel prima, naar mijn idee. Maar aan de andere kant, heb ik ook nog nooit eerder de S3 op een Gele Foam Pad gebruikt. Lijkt prima te gaan. Ik had niet echt zin om weer voor een goed bedrag en stapel spiderpads te bestellen, haha!)


Greetz
 
De Monello oranje pad (afhankelijk welke...) is steviger dan de oranje Scholl pad qua cuttingkracht, dus ik weet het zeker vermoed dat de oranje Monello pad te hard en/of te grof is.

De oranje kompressor heeft een slijpgraad van 70/100 terwijl de andere Raffini oranje pads van Monello een slijpgraad van 60/100 hebben.

Als ik puur schematisch zou kijken naar beide merken qua slijpgraad, dan zou het er (volgens mij) zo uit zien:
Wol en spiderpad niet meegenomen.

Monello--------------Scholl:
geel-------------------paars
groen-----------------blauw
oranje----------------???
wit---------------------oranje
zwart-----------------zwart
rood------------------oranje finishing

Pin me er niet op vast, heb al in geen tijden de Monello pads gehad en/of gebruikt, dus een heel eerlijk vergelijk is lastig.
 
@nicknameless - Thanx voor je reactie!

Ik zal het dan bij de Witte Monello houden. Ik zou voor de gein eens de S30 met Oranje Monello kunnen proberen en inspecteren.

Thanx! Ik ga nu naar die detail, zal eens wat ouwehoeren.


Greetz
 
De Monello oranje pad (afhankelijk welke...) is steviger dan de oranje Scholl pad qua cuttingkracht, dus ik weet het zeker vermoed dat de oranje Monello pad te hard en/of te grof is.

De oranje kompressor heeft een slijpgraad van 70/100 terwijl de andere Raffini oranje pads van Monello een slijpgraad van 60/100 hebben.

Als ik puur schematisch zou kijken naar beide merken qua slijpgraad, dan zou het er (volgens mij) zo uit zien:
Wol en spiderpad niet meegenomen.

Monello--------------Scholl:
geel-------------------paars
groen-----------------blauw
oranje----------------???
wit---------------------oranje
zwart-----------------zwart
rood------------------oranje finishing

Pin me er niet op vast, heb al in geen tijden de Monello pads gehad en/of gebruikt, dus een heel eerlijk vergelijk is lastig.

Ik denk dat Nicknameless met de oranje Scholl pad de
Orange Polishing Pad
bedoelt, en met de oranje finishing pad deze:
Honey NEO Spider Finishing Pad

Misschien kan Tim of Dibbuz uitsluitsel geven over de vergelijkende pads van Monello en Scholl?