• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vieze banden

Heinz

Detailing chief
1 dec 2014
40
75
Ik heb mijn auto in de was gezet en hij blinkt als ooit tevoren. Maar............. Die banden.... Die zijn zo vies, geel en bijna niet schoon te krijgen. IK heb zwarte velgen op de auto en dat ziet er zo lelijk uit bij die smoezelige banden. IK heb gehoord dat een goed middel om de banden weer zwart te krijgen gewoon Cola is? Heeft iemand daar ervaring mee . Daarna een laagje dressing.... Praat ik nu onzin of berust dit berichtje op waarheid. Help me uit de brand.......
 
Oplossing
Mag ik dit topic gebruiken om dezelfde vraag te stellen?
Van het weekend heb ik de winterset zo goed als ik kon schoon gemaakt, maar ik blijf een bruine waas op de band houden.
Ik ben er wel 5x overheen geweest met Gyeon TireCleaner en met een Mothers TireBrush.
Als ik het insmeer met een bandengel dan ziet het er wel weer goed uit.
Is er iets anders aan de hand? Banden productie is 2021.

20220409_160816.jpg
 
Ik heb eerder de indruk dat dit toch wel vervuiling is gezien het bruinige eerder ongelijk verspreid zit dan in een mooi egaal beeld.
De band ernaast op de foto lijkt ook minder last te hebben van de bruine kleur, klopt dit?
 
Dit lijkt inderdaad op nog wat vervuiling.
Vergeet niet dat de binnenkant van de banden vrijwel nooit word schoon gemaakt.
Ik zou me er persoonlijk niet zo heel erg druk om maken. Gewoon zo goed mogelijk schoonmaken. En dan een dressing erover.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat en kawazxr
Beide zijden hebben natuurlijk gelijk. In bandenrubber zit inderdaad een bruine substantie die je er niet uit krijgt. Die bruine gloed kun je alleen verdoezelen met een bandendressing.
Maar het zou niet juist zijn om te veronderstellen dat een band niet al dat ijzerhoudend stof opvangt dat ook op je velgen en de onderkant van je auto terechtkomt. Gelukkig kun je rubber lekker ruig behandelen met een borstel dus het meeste van dat stof zal wel verdwijnen, een deel zal toch echt achterblijven. Vandaar mijn opmerking dat je af en toe best even wat Non-Ferro oid op je banden kunt spuiten.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik heb ook de Gyeon Tire Cleaner welke zeer goed werkt, maar ik heb ook Bilt-Hamber Surfex-HD en aan 15% werkt die even goed....misschien zelfs beter en is veel goedkoper. De bandenborstel van Auto-finesse is ook perfect voor dit klusje. Ik had ook een bandenborstel van Max Shine, maar de borstelharen zijn veel te hard om de band perfect te kunnen reinigen. Ik heb trouwens ook ondervonden dat het niet genoeg is om de band met een borstel te reinigen.

De methode die het beste werkt voor mij:
- band inspuiten met bandenreiniger of Surfex-HD en wat laten inwerken.
- band goed schrobben met bandenborstel.
- band afspuiten en nadien nog eens inspuiten met product en dan gewoon met anti-vet microvezeldoekje over de band wrijven om de overgebleven vervuiling op te nemen.
- Terug afspuiten en klaar voor dressing.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RoyR
De bruine waas is de weekmaker in het rubber, dus zoals RedCat al aangeeft heel bewust door de fabrikant toegevoegd en met een goede reden, hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook bij kruiwagens of scootmobiel en die hebben echt geen remmen. Overigens hebben remmen (buiten de klauwen en het mechanisme) weinig ijzer, dat zit vooral in de remschijven bij de meeste auto's.

@Morpheus02007 Wat is een "anti-vet microvezeldoekje"? Ik gebruik overigens een soortgelijke methode alleen gebruik ik een oude/goedkope mf-doek
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Ja, nu ik weer nieuwe banden heb ga ik het ook rustiger aandoen met banden reinigers. Nieuwe banden zijn superstroef met een soort vetlaagje op de wang, na veel reinigen gaat dit laagje eraf en zal de band net zo rul zijn als het loopvlak. Om dit deze keer te voorkomen dus gewoon met mitt en btbm wekelijks bijhouden en de fabrieks water/vuil afstotende werking proberen zo lang mogelijk in stand te houden, Goodyear, mooi zwart.
2D60F7B4-53A6-43D4-B44C-F8ED9AA24438.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De bruine waas is de weekmaker in het rubber, dus zoals RedCat al aangeeft heel bewust door de fabrikant toegevoegd en met een goede reden, hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook bij kruiwagens of scootmobiel en die hebben echt geen remmen. Overigens hebben remmen (buiten de klauwen en het mechanisme) weinig ijzer, dat zit vooral in de remschijven bij de meeste auto's.

@Morpheus02007 Wat is een "anti-vet microvezeldoekje"? Ik gebruik overigens een soortgelijke methode alleen gebruik ik een oude/goedkope mf-doek

Wel, die Anti-vet doekjes zijn ook van microvezel, maar zijn wel sterk.
https://images.app.goo.gl/n7d4UbkNfsZEWpZe8
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba