• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vieze rand aan onderkant raam

Birdsong

Detailing trainee
7 mrt 2026
73
45
Goedemorgen,

Heb al geprobeerd met klei het eraf te krijgen. Dit is helaas niet gelukt.

Er zit een wazig randje aan de gehele onderkant van mijn achterraam.

Iemand hier een oplossing voor om het weer netjes te krijgen?

IMG_0219.webp

Heb je iets van een glaspolijst (volgens mij chemische polijstemiddelen) van Autoglym, Glaco of Bilthamber? Die moeten het volgens mij wel weg krijgen. Nanolex kan ook maar voor mijn gevoel iets minder krachtig. Sonax is dan weer overkill naar mijn mening.

Lijkt idd op kalkresten. Eerst even proberen met puntje van doek en (schoonmak) azijn, best kans dat je het daarmee al oplost/wegkrijgt.

• Leuk
Reacties: RedCat
Ik heb ook zo’n rand bij de Lynk. Ik dacht eerst dat het wax resten waren (de auto was nieuw uit voorraad). Met de glaspolish van Bilthamber ging het nog niet helemaal weg. Ik had nog een flesje staan van Chemical Guys waterspot remover. Dat gaat een reactie aan met kalk. Het is een gel die je wat dikker aanbrengt. Even laten werken en dan kun je het ook met een sponsje inwrijven. Vervolgens met autoshampoo weg wassen en klaar. Dit is een belangrijke stap om het zuur te neutraliseren. Ik gebruik het ook in de badkamer op de douchedeur.

Bij het zien van de foto dacht ik aan lijmresten (van bijv. tape die gebruikt is bij afplakken en veel te lang is blijven zitten), maar kalk kan ook zoals anderen noemden, maar dat is op foto lastig te bepalen. Bij lijmresten verwacht ik dat het randje niet al te hard is, en dat je het met gebruik van wat alcohol zacht kunt laten worden. Ik zou niet direct naar agressievere oplosmiddelen als aceton grijpen omdat dit wel eens meer kwaad dan goed kan doen.

Is inderdaad kalk afzetting. Niet elke waterspot remover mag op glas. Dus even uitkijken. Maar er bestaan wel middeltjes voor. ;)

Lijkt idd op kalkresten. Eerst even proberen met puntje van doek en (schoonmak) azijn, best kans dat je het daarmee al oplost/wegkrijgt.
Als dat niet helpt, klein beetje keukenzout erbij. Even met de azijn samen vochtig laten worden en dan lichtjes inwerken.
Werkt ook op een douchewand.