• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

vingerafdrukken blijven duidelijk achter op de lak

Greenhouse

Detailing rookie
22 jun 2014
17
5
Hi,

de vraag die ik heb betreft een wat luxere sportwagen (niet van mij) die voornamelijk binnen staat en iets meer dan 10 jaar oud is. In het verleden is deze wel jaarlijks gepolijst en gewassen, maar de lak zit vol met krassen en swirls, duidelijk werk van iemand die denkt dat ie doet wat nodig is, maar niet weet hoe het moet. Nu zag ik deze auto laatst weer, toevallig net nadat ik mijn eigen auto in de was had gezet en het viel me op dat de lak zeer stroef was, maar je vingerafdrukken ook heel duidelijk achterblijven op de lak. Nog niet eerder zo meegemaakt, met zeg maar straatauto's.

Nu wil ik deze eigenaar helpen met een goede polijst- en wax-beurt, maar ik maak me een beetje zorgen over de staat van de lak. Ik denk dat ik redelijk grof te werk moet gaan om de vele krassen en swirls weg te poljsten (SSR 2,5 + oranje, maar uiteraard opbouwen). Aan de andere kant vraag ik me af of het prutswerk uit het verleden de blanke lak niet dusdanig heeft beschadigd dat ik er straks doorheen zit.

De motorkap was al eens overgespoten, zou voor steenslag zijn geweest. Daarop durf ik nog wel aan de gang te gaan.

Hoop dat iemand hier uit ervaring iets over kan zeggen?

Dank voor het meedenken, in ieder geval!
 
Meten is weten. Je zou de lakdikte kunnen meten zodat je een goede indicatie hebt van de dikte van de blankelak. Zodra je dit weet, weet je ongeveer of je in de gevarenzone komt. Wat betreft de vingerafdrukken, ik denk dat het vet op je vingers als een soort van glace werkt. Op je huid zit vettigheid wat achterblijven en zo de lak, niet wenselijk, zeer plaatselijk voedt. Ik zou beginnen met het reinigen van de lak, test spot voor het zoeken naarde juiste combi van polijstmiddel en pad, polijsten, voeden en waxen/sealen. Heb je foto's van de staat van de lak? Dit maakt het makkelijker om te helpen
 
Greenhouse, Je kunt als je geen lakdiktemeter hebt ook een test doen. Deze test wordt meestal gedaan wanneer men twijfelt ofdat het een autolak met of zonder blanke laklaag is. Wanneer het betreft een gekleurde lak: Neem een witte of licht gekleurde pad / applicatorpad, dus niet de kleur van de lak of donkerder. Zorg dat de pad voorzien wordt van voldoende witte polijst, en maak overlappende cirkel bewegingen onder een redelijke druk op de test spot. Wanneer je pad kleur gaat geven door afgifte vanaf de lak dan weet je dat er geen blanke lak meer zit ofdat je te maken hebt met een lak zonder blanke laklaag. (Auto's zonder blanke laklaag zijn meestal voor 1985 gebouwd). Wanneer het een witte auto betreft, neem dan een pad of applicator pad welke donker is en een polijst welke van kleur voorzien is. Wanneer er geen blanke laklaag is dan zal deze wit uitslaan. Succes.
 
Zelf had ik afgelopen week een soortgelijk geval. Het was dan weliswaar geen dure sportwagen, maar lak blijft lak en als het kapot is zal het toch opnieuw gespoten moeten worden. Ik ben gewoon begonnen met een lichte combinatie (Finalle op licht groen) en heb dit 2x herhaalt. Het resultaat is dan niet 100%, maar vaak al wel 100% beter dan wat het was. Ook dit blijft een risico, maar altijd nog minder dan dat je zware combinaties gebruikt als Mezzo op Oranje.

Je zou ook kunnen overwegen om Autoglym SRP te gebruiken aangezien dit enkel de krassen opvult en niet schurend werkt. Ik heb erg goede resultaten gezien met dit product. Het nadeel is alleen dat het geen blijvende oplossing is. Maar dat is polijsten op de lange termijn ook niet.

Wellicht dat een lakdiktemeter ook nog enigszins wat gerustheid kan bieden.

Als laatste zal je ook nog goed met de eigenaar kunnen communiceren over wat hij kan verwachten en hem de risico's duidelijk maken. Als hij de auto goed strak wil hebben dan kan dat een bepaalde prijs hebben in de vorm van door de blankelak gaan.

Veel succes!
 
Eenieder dank voor het meedenken!
Lakdikte meten was ook het eerste waar ik aan dacht, maar ik heb zo'n lakdikte-meter niet voorhanden. Zie er wel één voorbij komen voor E80, maar kan dat nu ff niet hier aan besteden.

Die test van @Hisense is een goede suggestie, het is een donkerblauwe lak uit begin 2000, dus afgewerkt met blanke lak origineel. ik kan dan gewoon mijn witte pad met pbw profpolish gebruiken: even kort en voorzichtig de DAP er overheen en je weet snel hoe het zit.

@LB: van dat vette van de vingers is wel aannemelijk ja, ik had misschien nog wat van het waxen van mijn eigen auto op mijn vingers op dat moment. De lak zag er erg "droog" uit, totaal niet gevoed. De vorige eigenaar poetste de auto verkeerd, de huidige eigenaar heeft er al een paar jaar niets aan gedaan qua poetsen. Foto's kan ik op korte termijn niet beloven helaas.

@Fraxter, dank voor je tips Autoglym SRP is wellicht een tijdelijke oplossing, uiteindelijk is het bij deze auto wel te overwegen om over te spuiten als dat uiteindelijk noodzakelijk blijkt te zijn.
Communicatie is zeker belangrijk, ik wil het ook eigenlijk gaan doen met de eigenaar er bij. wellicht beslissen om het bij kleien en pbw profpolish op zwart te houden, of toch eens een hit doen met iets zwaarder spul. Ik heb SSR1, SSR 2,5 en de witte, oranje, zwarte en gouden pad. Lang geleden gekocht, nog te weinig gebruikt :|.