• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vliegroest

robinpowerbag

Detailing trainee
12 jul 2023
54
30
Hi allen,

Ik heb een paar vragen betreft vliegroest gezien het mijn eerste keer gaat zijn betreft gebruik, ben benieuwd wie mij hiermee verder kan helpen.

Het plan is na veel te hebben gelezen hier op het forum, video's te hebben beken van CC en reviews te hebben gelezen dat ik het volgende product voor vliegroest aanschaf:
Monello - Non Ferro Iron Remover
of
Dodo Juice - Ferrous Dueller pH-Neutral Fallout Remover

Als ik het goed begrijp kun je dit goedje vooral voor je velgen goed gebruiken, 'moet' of is het aan te raden om dat iedere keer te doen bij een wasbeurt of is bijv. dit net zo vaak als de auto in de wax zetten meer dan voldoende?
Daarnaast, het klopt dat je dit goedje over heel de auto mag gebruiken en je hoeft nergens rekening mee te houden?

Mis ik iets of zijn er juist wel zaken om rekening mee te houden?

Stappenplan is dan (?):
Van boven naar beneden op auto sprayen incl. ramen en velgen -> +/- 5 min. zijn werk laten doen -> afspuiten -> drogen -> daarna beginnen met foamen/opnieuw auto nat maken om te gaan wassen.

Alvast bedankt! :grinning:
 
De Non-Ferro is Ph neutraal en dus veilig te gebruiken op de auto.
Vaak wordt de NF ingezet als velgenreiniger, al is dat het niet, het is een vliegroest verwijderaar.
Reinig eerst de velgen met een normale velgenreiniger of een sopje om de meeste vervuiling te verwijderen.
Spray dan spaarzaam op de velg en z'n werk laten doen.

Op deze manier scheelt het je heel veel (duur) product ;)


 
Non-Ferro en andere ijzerverwijderaars zijn doorgaans ontwikkeld om op al je lak te kunnen gebruiken.
Dat het vaak op velgen wordt gebruikt, is omdat daar doorgaans veel meer ijzerdeeltjes op komen vanwege remschijven.
Ik zou het niet bij iedere wasbeurt gebruiken, tenzij je ergens naast een spoorlijn of Tata Steel woont.
Laat het ook niet opdrogen.
 
Je gaat het vanzelf merken als het niet nodig is. Zolang het nog flink paars uitslaat heeft het nut. Op je lak verwacht ik dat het niet vaak nodig is. Op je velgen is het heel afhankelijk van je remgedrag. Hoe dan ook: geniet er van! De reactie zien blijft bijzonder.
 
  • Leuk
Reactions: robinpowerbag
tappenplan is dan (?):
Van boven naar beneden op auto sprayen incl. ramen en velgen -> +/- 5 min. zijn werk laten doen -> afspuiten -> drogen -> daarna beginnen met foamen/opnieuw auto nat maken om te gaan wassen.

De volgorde is precies andersom.

1. Prewash
2. Afspuiten
3. Wassen
4. Insprayen ijzerverwijderaar
5. Eventueel verdelen/inwerken met een mitt
6. Afspuiten
7. Drogen
 
  • Leuk
Reactions: robinpowerbag