• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vliegroest verwijderen van de lak

Haafie

Detailing rookie
1 jul 2026
4
15
Ik heb even een vraag. Waarschijnlijk talloze producten die erop lijken, maar ik zag een middel iron x van Carpro. Je ziet daar ook een filmpje van op Youtube.

Is dit nou echt veilig om op een witte lak te gaan gebruiken die misschien al 8 jaar niet is behandeld. De auto die ik kocht is van een persoon die geen poetser was. Heb ook meerdere roest op de deurhendels. Ik dacht aan een schuren, dan een stift en nog beetje blanke lank erover heen.

Maja die puntjes zou ik wel willen behandeleb. Ik durf geen wax te gebruiken want dan trekken ze alleen nog maar meer in de lak, zegt met name zoekresultaten.

Ja, dat kan je prima gebruiken. Goed spoelen/wassen na afloop zodat het niet ergens achterblijft. Ik weet niet wat voor roest je op je deurhendels hebt, maar dit soort producten zijn voor vliegroest (ijzerdeeltjes die door de lucht vlogen en aan de lak gehecht zijn) en niet voor roest van de auto zelf. Overigens, zijn deurhendels niet meestal van kunststof?

Hieronder wat foto's. Bedankt alvast voor de reacties. Ik reageer later nog wat uitgebreider.
9627.webp
9628.webp
9624.webp
9626.webp

Dat klopt, ik zou de grote delen graag willen oplossen met een roestverwijderaar spray en de deur handvaten met een stift en blanke lakstift nog erbij. Ook binnen de deur met de stift en eventueel wat overige schades. Ik hoop het daarmee voor een stuk te hebben opgelost. Een dag later zet ik hem denk ik in de wax, dan ga ik nog even voorzichtig poetsen.