• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vloeibare wax of toch spray wax?

Lexy

Detailing addict
2 nov 2022
139
68
68
Utrechtse Heuvelrug
Vorige week heb ik wat hardnekkige plekjes van opgedroogd stuifmeel op de motorkap gecleaned (zie eerdere post). Ik heb die plekjes daarna in de wax gezet. Ik had ooit wat monsterzakjes meguiars ultimate vloeibare wax gekregen. Dat heb ik erop gedaan. Ik moet zeggen dat het perfect ging. Geen moeite om het uit te poetsen. (Heel wat anders dan die groene wax in blik, die ik vroeger nog wel eens gebruikte) Voor de winter wil ik de auto helemaal van een lekkere wax laag voorzien. Wat is het advies, vloeibare wax bv. van meguiars of een spraywax? Ik verwerk het handmatig. Niet te veel hokus pokus. Dus auto wassen, drogen en waxxen. En uitpoetsen moet m.i. bij alle twee. (Het scheelt dat het dak niet hoeft, is geheel van glas.) Ik ben een beetje huiverig voor spraywax. Droogt dit in? Moet ik dan nog als een gek staat uitpoetsen of erger. ( dat kan Lexy fysiek niet meer ;) ) Of is deze opvatting onjuist?
 
Laatst bewerkt:
Een degelijke wax (vast of vloeibaar) zal het in mijn opinie altijd winnen van een spray-wax.

Een spraywax, detailer met toevoeging en vergelijkbare producten worden veelal gebruikt om snel even de lak op te frissen of wat bescherming aan te brengen. Snel-snel is dan ook vaak tijdelijk.

Een wax, zoals inderdaad de Collinite - 845, kost meer wat tijd om aan te brengen, maar dan heb je er ook de komende weken/maanden effect van.
Je zou dan een spraywax o.i.d. kunnen gebruiken over de waxlaag om deze wat te ontzien of bijv. stof van de auto te halen.

Voor elke wax geldt; Goed inwerken, flinterdun uitsmeren en middels een swipe-test om de zoveel minuten in de gaten houden of je kan afnemen. Dan is het koekie-eitje. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Riez en Josie
Als ik het zo lees en de beoordelingen bekijk, is mijn keuze gevallen op de collinite.
Staat dus op de volgende bestellijst. Nu nog wat geschikte opbreng en uitvrijf pads erbij zoeken. Advies altijd welkom! ;)
 
Ik kan het niet anders dan beamen.
Een spraywax is misschien wat makkelijker aanbrengen, maar vaak ook een kortere standtijd.

Ik heb zelf zoals de anderen hier zeggen, ook collinite 845 als basis op mijn auto. Die breng ik zelf altijd aan met deze monello pad. Dat gaat echt maanden mee. Zeker gezien je fysieke gesteldheid is het wel fijn dat je niet vaak de wax hoeft aan te brengen.

Daarnaast gebruik ik zelf P&S Beadmaker paint sealent als topper over deze wax na een wasbeurt.
Daarmee boost ik de hydrofobic eigenschappen van De collinite wax weer een beetje omdat in bead maker ook bescherming zit. Daarnaast staat bead maker met name bekend om de ongekende hoeveelheid glans en slickness van de lak.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
... goed chemisch resistent? :p Dus het heeft een bepaalde pH-tolerantie o.i.d? (Kan alleen in de MSDS vinden dat het bij 20 graden celcius zelf een pH-waarde heeft van 6-7)
Hier moet ik je toch enigszins tegenspreken.
Over het algemeen klopt dit wel en deel ik deze ervaring, op een uitzondering na (voor mezelf dan toch).

Ik heb vorig jaar de 'rapidwaxx' gekocht van PA welke een spraywax is en wat voor 1!
Standtijd van meerdere maanden, wagen blijft langer proper en is makkelijker proper te maken en vertoont absurde waterafstotende eigenschappen, als laatste de looks zijn fantastisch vind ik persoonlijk.

Het aanbrengen en afwerken is een eitje maar de prijs is een tegenvaller... Het is maar wat je wilt betalen uiteindelijk ook.
 
Als booster zou ik persoonlijk gaan voor Dodo juice red mist.
Maar goed ieder zijn ding.
Die ken ik persoonlijk niet. Maar er zijn genoeg spray waxes/sealents die je inderdaad als Topper nog zou kunnen gebruiken.
Ik heb vaak ook het idee dat het meer iets is wat wij als detailers zelf leuk vinden om nog extra toe te voegen, omdat je bijvoorbeeld extra glans of slickness wil na een was. Daarvoor pak ik dus beadmaker, die daar in uitblinkt. Voor de extra bescherming van Beadmaker hoef je het in principe niet te doen, want een goede wax zoals Collinite 845 gaat van zich zelf ook prima wat maandjes mee ;).

Mocht je wel meer bescherming willen dan kun je beter kijken voor een Topper als Sonax BSD of Wetcoat ofzo, maar dat vind ik op een auto die in een carnunba wax staat vaak wat overdreven. Die producten kun je dan beter standalone gebruiken.
 
@AndyVR - Je citeerd het stukje over pH-tolerantie, maar ik denk dat je het stukje bedoelde over een spraywax?

Jij noemt nu een spray-''wax'' die bomvol zit met polymeren. Dan hebben we het feitelijk over een (spray)sealant en deze gaan inderdaad langer mee dan een spraywax. (Per definitie; Sealant -> Hybride -> Wax)


@Redhouse - Staar je ook niet helemaal blind op pH-waardes. ;) Detergenten, oplosmiddelen en dergelijke kunnen meer invloed hebben. Zo hebben bijv. de Bilt-Hamber foams flinke waardes, maar slopen niet zomaar een LSP. Zo zijn er ook foams met een minder uitlopende waarde en flink wat kunnen aanrichten.
(En sommige foams meten pH zonder verdunning)

@DownstarNL - Juist wanneer men kiest voor een ''vette'' wax (Carnauba/natuurlijk) vanwege looks/voeding, waarbij je veelal standtijd mist, kan je aftoppen met producten om deze eerste laag te ontzien.
(Vette wax smeren, na het curen nog laten nazweten, aftoppen met een synthetisch product)
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse en AndyVR