• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vogelpoep en het effect op beading

RedCat

Detailing guru
15 nov 2009
7.684
190
Utrecht
Omdat ik vaker het onderwerp beading tegenkom en de invloed van vervuiling beter wil begrijpen een verslagje van een eerdere ervaring die ik vandaag heb vastgelegd toen het feit zich herhaalde. Meer ervaren detailers zullen niet onder de indruk zijn, die kunnen nu wegklikken.

De Jaguar staat in de Dodo Juice Double Wax en is niet gewassen. De beading is voldoende maar niet mooi rond, oorzaak is de toch aanwezige lichte vervuiling.

Randvoorwaarde voor dit verslag, “het feit” = een vogel die goed kan mikken

BS1.webp

Alleen afgespoeld met handwarm water uit de kraan en verder niet aangekomen.
De sheeting is er maar niet optimaal. Als je goed kijkt zie je nog een klein vlekje “Birddropping”

BS2.webp

Ook na een half uur heeft de beading zich nog niet helemaal hersteld.

BS3.webp

Daarna nogmaals afgespoeld en met de vinger het gebied licht schoongeveegd.
Half uur daarna de beading weer terug.

BS4.webp

Vogelpoep bevat voldoende stoffen die de oppervlaktespanning beïnvloeden en daarmee de beading wegnemen. Dat effect spoel je niet eenvoudig weg, een kleine vervuiling die achterblijft geeft al een duidelijke beïnvloeding. Om de beading terug te kunnen laten keren moet er dus meer gebeuren dan afspoelen of een regenbui.

Maar terugkomen doet het, de aantasting van de beschermlaag is (in dit geval) dus niet definitief.

Hans

Die Hans, toch weet je het elke keer weer te presteren om iets te plaatsen waarvan ( ik wel tenminste ) je denkt: ahaaaaaa goede aanvulling.

Dus bij dezen: wederom dank voor je goede bijdrage Hans :-)^

Damn birds ]-0 Erg informatief en interessant Hans! :-)^ Ik heb altijd zelf gauw de neiging om de plek opnieuw te waxen, maar na het zien van je mooie foto verslag moet ik ook maar eens rustig de beading laten herstellen.

Toch merk ik als je auto goed in de wax staat de vogelpoep minder aan je lak blijft zitten en je het relatief makkelijk eraf veegt, dus beschermen doet het wel.

Gaaf dat je de moeite hebt genomen om dit vast te leggen Hans! We hebben het allemaal wel eens gezien en behandeld, en deze foto's onderschrijven dit duidelijk.

(Wel je handen gewassen na het beroeren van de vlek?).

Hans,

Een mooi en duidelijk verslagje. Ik had ook altijd de neiging om meteen weer met de wax aan de slag te gaan net als "onze kabouter".
Dankzij dit verhaal ben ik overtuigd dat dit dus niet noodzakelijk is.

Remco.

Bedankt voor deze eye-opener Hans:eyes .
Ik probeer opgelopen bird-droppings altijd zo snel mogelijk te verwijderen en de wax te herstellen. Het verschijnsel wat jij zo mooi laat zien, nl. dat de beading niet terugkomt na eenvoudig afspoelen, was me weleens opgevallen. Alleen nooit bij stil gestaan dat je dan de beading weer terug krijgt na een normale wasbehandeling. (nou ja dat kon ook niet want dan was ik er allang weer met wax overheen gegaan)
Op naar de volgende "Les van Hans"

Beste Hans,

Nog even een aanvullend verzoek wellicht voor komend weekend.
Is het mogelijk bovenstaande a.u.b. ook op jouw voertuig te beproeven en vast te leggen met een uitwerpsel van een olifant?

Zeer benieuwd wat dat met de beading en lak doet...

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Daarmee bewijs je nog niet dat er nog wax op je lak zit waar die vogel wat achtergelaten had.
Zet je tuinsproeier maar eens op je net gepolijste auto zonder de wax afwerking, een geweldige beading krijg je dan..........
Aangezien het oppervlak van jou auto gepolijst is, heb je zoiezo beading op de plaats waar die poep zat, wax or no wax.

Bewijs, waar ? dat wil ik hebben, desnoods betaal ik ervoor ....

Wat ik heb willen aangeven is dat de oppervlaktespanning iets is wat tijdelijk beinvloed kan worden door vervuiling.
Dat er nog wax / bescherming aanwezig is, is niet te bewijzen, hoogstens zijn aannamen te toetsen.
Een van mijn aannamen is dat er wax zit op de plek waar de poep zat. Dat test ik (nogsteeds).
Daarbij zal ik vooral blijven beoordelen of op die plek de vervuiling anders zal zijn dan op de rest.

Zoals een medeforummer laatst zei "ik hoef geen test op een koelkastdeur, ik zet er elke maand een nieuwe laag op".

Ieder zijn meug. ik hou weer niet van kou :roll

Hans

Wat ik probeer te zeggen is dat beading niet valt of staat met een wax of sealant laag.
Een alleen gepolijst oppervlak geeft ook een prima beading maar heeft 0 bescherming.
Dus die beading die zich hersteld na verloop van tijd zegt dus niets of er nog bescherming is of niet op een goed gepolijste ondergrond.
Een vuile ondergrond, lees ruw, geeft inderdaad minder beading.

Voorbeeldje: Eigen auto, voor de winter gepolijst en in de wax (pete's 53), 6 maanden niet gewassen.
Pete's heeft geen standtijd van 6 maanden, niet eens 6 weken zeggen ze...........eigelijk zijn er geen waxen die zolang stand zouden houden, toch?
Na de wasbeurtje een prachtige beading, dus nog een prima wax laagje?

Tja, denk zelf van niet.........maar bewijzen kun je het nooit. ;)

Tja, de meeste vogeluitwerpselen zijn een base (loog) endus bijten ze wax gewoonweg weg.
Hoe dik de laag ook.

Wax weg, zou kunnen, maar ik geloof er niets van
Kijk en oordeel zelf

Motorkap links, Double Wax zonder Red Mist (... links = van de vogelpoep !! )

MKZRMLi.webp

Hans

Dat met zekerheid, de uitwerpselen van een zeemeeuw die ook vis eet zijn vele malen heftiger dan van een mus die zaad eet.
Vooral de combinatie zout en eiwitten geeft het effect van een kluslijm.

Hans