• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Volkswagen Golf IV

ArnoldG

Detailing guru
Tester of Bling
16 jan 2015
597
153
31
Hallo (jonge)lui,

Afgelopen week mijn eigen Volkswagen onder handen genomen. Het was inmiddels al weer bijna 500 dagen geleden dat het vervoersmiddel een full detail had genoten. Ondanks het wassen met het twee-emmer systeem en een goede washmitt, waren er veel imperfecties aanwezig. Denk hierbij aan een swirl walhalla, diepere krassen en deukjes. De auto staat regelmatig geparkeerd op het Windesheim te Zwolle, een parkeerplaats waar nog wel eens een deur hard wordt opengegooid tegen een andere auto.
Intussen is de auto 16 jaar oud en heeft het 1.6 blokje ruim 230.000 km achter de rug. Het begint dus echt een oud beesje te worden.

Zaterdag avond begonnen met de auto te wassen. Hiervoor heb ik de volgende middelen gebruikt:
- Shampoo : (PB Slick Suds Concentrated Wash)
- Washmitt: (Monello Thick mitt)
- Hulpmiddelen: (Valvet pro kwast) & (Een kleine borstel)
- Nilfisk 120 bar

De sierlijsten waren lang geleden in de Gyeon trim gezet. Deze was na 1.5 jaar nog aanwezig.
Met een wondersponsje van de action de sierlijsten gereinigd. Hierna met Poorboys APC+D (1:10) de sierlijsten nogmaals gereinigd. Hierbij ook gebruikmakend van een borstel van de paardenzaak.

De auto schoon gespoten en afgedroogd met de Monello droogdoek.
Omdat de Non-Ferro de vorige keer op was bij Carclean heb ik een liter Dodo Juice Ferrous dueller iron besteld. Helaas heb ik met dit product niet echt schik. De spraykop van de fles was verschrikkelijk. Uiteindelijk heb ik de inhoud over gegoten in een Perfetto fles van monello. Toen ging het al een heel stuk beter. Ondanks de vele snelweg kilometers, was er weinig ijzer verontreiniging aanwezig op de lak.
Hierna was het zaterdag avond acht uur. Hoog tijd voor een biertje. De auto overdekt binnen neergezet en maandag mee verder gegaan.

331hbme.webp

Maandag begonnen met het kleien van de auto. Hiervoor heb ik de Monello klei set gebruikt in combinatie met de Dodo Juice born to be slippy welke was gemengd in een Monello maatverdeling fles. Op de lak was lichte verontreinig aanwezig. Voornamelijk rond de wielkasten wat asfalt en teer aanwezig. Verder weinig bijzonders.

20160905_095610.webp

Polijsten
Van de vorige keer dat ik deze auto behandelde weet ik nog goed dat dit een duitse beton lak was. Niet door heen te komen. Dit kost natuurlijk heel erg veel tijd. Daarom het volgende stappenplan aangehouden.

- 3 hits met Scholl S3 in combinatie met de Monello Wool pad
- Gefinisht met Monello Finale op een Monello witte pad (5,5")
- Lokaal het één en andeer gepakt met Scholl S3 in combinatie met de gele Monello pad op een kleine steunplaat.

Dit alles gedaan met de Dap900 V2.
Wat voor foto's
20160905_095100.webp
20160905_095129.webp

x1x2yo.webp

20160906_143919.webp

Wetsanden:
Op veel plekke waren diepere krassen aanwezig die met enkel polijsten niet voldoende waren te corrigeren. Daarom heb ik deze plekken gewetsand met de volgende artikelen:
- Finesse hand schuurblokje
- Polijstschijfjes grit 2000
- Polijstschijfjes grit 2500
- Schuurpapier (wet) korrel 3000.

Enkele sfeerimpressies:
20160905_124546.webp

20160905_124517.webp

Lakverzegeling
Nu alles (zo ver mogelijk) netjes is, moet de lak beschermd worden. Omdat ik aankomend jaar in Antwerpen ga wonen en de auto dan in de haven staat, gekozen voor de Nanolex Si3D coating. De lak heb ik ontvet met de Nanolex EX. Wat een heerlijk spul is dat zeg. Hierna de hele auto voorzien van de coating. Prachtig die Nanolex coating. Je moet zeer gestructureerd te werk gaan, anders sla je delen over. De auto krijgt een veel diepere glans door dit middel.

De sierlijsten en achterlichten ontvet met Geon Prep. Hierna behandeld met Gyeon Trim

Ramen
- De ramen zijn eerst gepolijst met Monello Mezzo op een Oranje Monello pad (5,5").
- Naderhand is al het glas gepolijst met Nanolex Glass polish op een Gele monello pad (5,5").
- Ramen 2 staps onvet. Eerst met Nanolex EX op een Monello Peluche Verde en daarna met Nanolex EX[/I] op een Groene Monello pad (5,5") op de DAP900.
Als laatste de Nanolex Glass coating aangebracht en 3 minuten laten curen. Uiteindelijk afgenomen met een zachte doek.

Velgen
De velgen heb ik naderhand gekocht. Dit zijn echte OEM RS4 model velgen. Ik denk dat de vorige eigenaar de velgen heeft schoongemaakt met een schuurspons want de velgen zaten echt helemaal onder de krassen. Gelukkig heb ik deze na veel bloed,zweet en tranen 90% kunnen verwijden door middel van zwaar polijsten. Het volgende stappenplan hier doorlopen
- Gepolijst met Scholl S3 in combinatie met een cone
- Gepolijst met Monello Mezzo[/I] op een in combinatie met een cone
- Gepolijst met Monello Finale op een op een cone.
- Ontvet met Geon Prep
- uiteindelijk in de Gyeon RIM coating gezet.
- Banden in de Gyeon Tire gezet.
- 4 uurtjes laten uitharden in de warme september zon.

20160906_154321.webp
20160906_154316.webp
20160907_153231.webp
20160907_153336.webp

Interieur:
- Binnenkant van de ramen behandeld met Nanolex Glass Cleaner. Mooi product trouwens!
- Plastic in de Poorboys Trim restorer gezet.
- Stoelen behandeld met een extractor in combinatie met Poorboys APC+D (1:10).

Dit was het zo ongeveer wel denk ik. +/- 28 uur mee druk geweest.

Foto's van het eindresultaat:
20160907_184810.webp
20160907_184816.webp
20160907_184827.webp
20160907_184834.webp
20160907_184841 (1).webp
20160907_184853.webp
20160907_184915.webp
20160907_184922.webp
20160907_184949.webp
20160907_184953.webp
20160907_185012.webp
20160907_185037.webp
20160907_185116.webp
20160907_185124.webp

20160907_185810.webp

Wielen weet netjes op moment vast gezet.
2n6z29z.webp

Groeten!

Laatst bewerkt:
Die trims zien er netjes uit, als ik dat zo zie denk ik dat ik toch maar eens aan het spuiten ga met die van mij..

Erg mooi resultaat en fijn dat je op hoogte kan werken!

• Leuk
Reacties: ArnoldG
Met een wondersponsje van de action de sierlijsten gereinigd. Hierna met Poorboys APC+D (1:10) de sierlijsten nogmaals gereinigd.
Tip van de dag: Die sponsjes gebruik ik ook en combineer het met APC, Werkt als een malle! :P

De lak heb ik ontvet met de Nanolex EX. Wat een heerlijk spul is dat zeg.
Vind dit spul ook lekker werken. Ietsjes sterker als Gyeon - Prep en doet goed zijn ding.

- Gepolijst met Scholl S3 in combinatie met een cone
- Gepolijst met Monello Mezzo[/I] op een in combinatie met een cone
- Gepolijst met Monello Finale op een op een cone.
Op een... op een cone..? :P Op een ... in combinatie met een cone?

Mooie detail zo, hoor! :D Lekker de tijd genomen en dat zie je terug.

Vroeg mij alleen af waarom het kunststof op je deur zo gevlekt is? (Onder je raam, interieur)

Greetz

• Leuk
Reacties: ArnoldG
Bedankt voor de tip! hoe haal jij dat witte residu weg naderhand van een wonderspons?

Op een... op een cone..? :p Op een ... in combinatie met een cone?

Ja ik weet het, haha. Het verhaal moest even snel tussendoor getypt worden. Midden en verhuizing, druk druk druk, je kent het wel.
Zal het nog even een keer doorlezen op spelfouten en stijlfouten.

Vroeg mij alleen af waarom het kunststof op je deur zo gevlekt is? (Onder je raam, interieur)

Ik snap niet echt wat je bedoeld. Ik zal straks een foto posten van een close up van dat stuk interieur.

Ooh, verwoorde het nogal onzinnig. Ik doelde op de foto waar je de binnekant van de deur ziet. Het kunststof onder je raam.

Hmmm... kan ook de structuur van het kunststof zijn, denk ik.

Greetz

Mooie wagen!! Ik zal mijn ogen open houden, ik zit namelijk ook op Windesheim. ;)

Haha dan moet je een half jaartje wachten. Ik volg een minor in antwerpen dus hij staat daar aankomend jaar geparkeerd in de haven van antwerpen

Ja, erg balen.
Maar als die goed in de bescherming staat is het er ook zo weer af met een wasbeurtje! :D