• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volkswagen Lupo 3L Polijsten - 5 hits en nog steeds enorm veel swirls?!

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
15.212
193
35
Leersum (Utrecht)
Heya GlimKenzen & GlansPoppen,

Gister onverwachts een detail kunnen doen. Het betrof een VW Lupo en ook deze keer in de haast niet vooraf foto's genomen. Deze heb ik de volgende dag wél genomen van het eindresultaat.

Echter was het niet de bedoeling om dit als ShowOff te gebruiken, maar om een probleem aan te kaarten. Blijkbaar had deze VW een enorm harde lak...


Foto's van eindresultaat ---; De auto was behoorlijk dof en vies. De klei was nieuw, maar binnen no-time verzadigt. Voordeel is dat het een lichte kleur is en je defecten niet zo snel ziet. Uiteraard moest er voor de glans toch eerst een hoop gebeuren.

20151004_133733_zpslfemn6fv.webp


20151004_133716_zpscyuxx11g.webp




Foto's van de swirls (dak + M.kap) ---; HEEL SLECHT TE ZIEN, maar je ziet hoeveel swirls er op alleen al een klein stukje zitten.
De auto kreeg enorm veel glans terug, maar als je in een paneel de zon opzocht, dan was het alsnog één grote swirl-partij. Letterlijk een web van swirls.

20151004_133752_zps4m5lr55i.webp


20151004_133800_zpso7hl0kid.webp


Ik had al de verwachting dat het een harde lak zou zijn. Ik begon een testspot met Mezzo - Oranje, maar dit deed vrijwel niks. Opschalen naar Veloce - Geel resulteerde in iets meer resultaat, maar nog steeds weinig. Ik pakte dus de Navy Blue Spiderpad en S30 erbij.

Zoals de WeekendWarrior die ik ben, moet ik poetsen aan de straat. Gelukkig in de shaduw van de huizen en een enorme boom.
Ik begon volle moed met de motorkap. Effe warmdraaien, de smaak te pakken krijgen, op werkhoogte.

Nadat ik de alle delen van de motorkap had gedaan, liep ik de gehele kap nog een laatste keer na. Alles leek mooi strak.
Ik ging daarna verder met het dak.

Inmiddels kwam de zon steeds hoger te staan en scheen nu precies tussen de huizen en de boom door op de motorkap. Tot mijn grote verbazing zag ik nu enorm veel swirls.
Ik zag in het daglicht dat er 2 hits nodig waren om de swirls weg te krijgen en af te schalen naar Finale, maar nu met de zon erop leek het wel alsof ik nog helemaal niks gedaan had.

Snapte er werkelijk helemaal geen kut van...

Ik heb de kap uiteindelijk 5 hits gegeven;

3x Spiderpad + S3
1x Spiderpad + S20
1x Foam Geel + Veloce

(Uiteindelijk ook een hit met mezzo en finale, maar was bedoeld als afschalen en stiekeme hoop dat er tóch iets zou gebeuren)

Na 2x een hit met mijn zwaarste combi zag ik zo verdomd weinig verschil, dat ik de rest van mijn ''zware'' combi's ook geprobeerd heb. Maakte zéér weinig tot geen verschil.

Uieindelijk werd ik steeds psychotischer, maar vond de eigenaar het allemaal wel best. Ik heb de auto dus ook maar zó afgemaakt.
De eigenaars kwamen geregeld kijken en werden steeds enthousiaster. De auto kreeg ook steeds meer zijn glans terug. Ondertussen snapte ik steeds minder van die klote swirls.


Het enige wat de eigenaar en ik konden bedenken is dat de lak gewoon onnozel hard is....


Wat kan hier nou de oorzaak van zijn...? Of de oplossing!
 
Waarop baseer je dat je een hele harde lak hebt ? Misschien is deze wel extreem zacht en sta je nu met je grove combi er zelf swirls in te draaien ?
 
Bikkel ; Ik heb het niet vermeld, maar ik heb zowel de oudere zwart-witte en de nieuwere Navy Blue gebruikt. Volgens Scholl is dit de vervanger van de zwart-witte omdat er veel klachten waren over het afraffelen van de rand.

Uiteraard polijst ik langer als 30sec. Ik doe per hit een dambord-patroon en ben per stukkie wel wat langer bezig als 30sec, waarschijnlijk doe ik maar 2 runs van het patroon in die tijd.

Juffer1 Dat baseer ik op mijn testspot? Zoals dat de bedoeling is. Ik heb sinds mijn stap in de detailingwereld de pech dat ik alleen nog maar harde lakken heb gedaan. (Volvo - BMW - Audi - Seat) Dat is best te doen met mijn DAP, maar veelal duurt dit lang en kan ik de wat diepere defecten niet aanpakken.
 
tembaco Dit idee knaagt al langer aan me. Het idee is dus om een Rotary te gebruiken voor sneller corrigeren en af te werken met een D/A.
Echter ben ik redelijk gestremd door financiën en werkruimte... :S

Ik zit ondertussen ook jouw link/filmpje te bekijken en ik verwachtte niet een Porsche met zo'n belachelijk zachte lak. Had toch wel een Duits lakje o.i.d. verwacht.
Zal wel overgespoten zijn. Inderdaad een aparte manier van polijsten.

Vraag me alleen af hoe hij de auto als laatste heeft afgenomen, na de LSP bijvoorbeeld.. Eerder verteld hij dat zijn doeken, hoe zacht dan ook, al swirls maken?


Bedankt voor de info!


Ik kan zeggen dat ik tot op heden alleen maar hardere lakken ben tegengekomen en een DAP ver komt, maar dan na het verwijderen van swirls en oxidatie eigenlijk niet veel dieper komt. Ik zou misschien wat dieper komen als ik hits blijf geven, maar dan word het niet meer interessant, zeg maar, haha!

Eenmalig deed ik een testspot op een oudere Ford Fiesta. Dof blauw zoals mijn BMW eerst was. Ik kon aan de modder en grof vuil al zien, en de algemene indruk van de lak, dat de lak zacht(er) was, althans aan de defecten die deze gemaakt hadden. Bij de testspot begon ik met Mezzo - Foam Oranje en kwam letterlijk met 1 kleine run al tot een mooi resultaat. Je zou bijna zeggen dat een mooie hit met Finale al genoeg zou zijn.

Helaas bedacht de eigenaar dat hij met Commandant zelf de boel wel netjes zou krijgen en kaatste de boel af. Tot op de dag van vandaag rijd de auto rond met een glanzend stukje van mijn testspot en de rest dof en grauw, haha!


Bikkel Hah, dat is mijn idee bij de auto's die naar verwachting een harde lak hebben. Doe wel altijd een testspot nadat ik de standaard vragen heb gesteld aan de eigenaar.
Vooral vragen of ze wat weten over de auto, zoals opnieuw gespoten stukken o.i.d. is voor mij wel belangrijk. Ik heb namelijk in het begin van mijn detailing-ervaringen een auto gedaan die het ''vooroordeel'' had een harde lak te hebben. Na vragen over eventuele resprays ofso, was het antwoord NEE. Na een testspot bleek ik mijn toenmalige grofste combi nodig te hebben (Geel + Veloce) Op een gegeven moment ben ik klaar met de kont van de BMW en wil beginnen op de heupen. Met Veloce leek het wel of ik volgas in een nog natte lak zat te draaien. Ter grootte van mijn pad had ik 1 dikke swirl gedraaid, leek wel of ik had geschuurd.

De auto bleek overgespoten te zijn en de eigenaar wilde mij net zo lang laten kutten tot hij het kleurverschil eruit had van het overspuiten...

Jammer joh!
 
Jah, dat begrijp ik. Alleen was dit geval gewoon een flikker van een eigenaar. MothaFocka!

Het allemaal wat professioneler aanpakken kost gewoon wel wat centen. Het is een investering, maar moet je het wel hebben liggen.


Greetz