• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Volkswagen Polo - 2013 - 17.250 km - afgewerkt

Vlerk

Detailing guru
14 dec 2009
422
153
58
Herent (België - op 5km van Leuven)
Nadat ik het verhaal van JP030 gelezen had (De oude polo | Carclean.com Forum ) begon ik wat wroeging te krijgen. Ik heb mijn schoonma immers al jaren geleden beloofd dat ik haar Polo eens onder handen zou nemen, maar het is er nog nooit van gekomen.
De laatste maanden heb ik sowieso weinig zin gehad om aan auto's of moto's te werken, maar Frank Deboosere (onze weerman in Vlaanderen) had goed weer voorspeld en door de Coronamaatregelen is de business nogal kalm, dus vandaag was een uitgelezen dag om aan de slag te gaan.

Het betreft een Volkswagen Polo 1.4 benzine uit 2013.
201123 VW Polo 05 zijaanzicht.jpg


Mijn schoonma heeft er al (!) 17.250 km mee gereden. De afgelegde afstand is dus geen probleem, maar het beestje slaapt al jarenlang buiten en dat heeft wel wat effect. Telkens als het hard regent, wordt er wel met een doek over de carrosserie gewreven, maar dat is niet de TLC die wij gewoon zijn.
De gevolgen zijn zichtbaar.
201123 VW Polo 09 antenne.jpg


Hier en daar heeft de natuur het overgenomen...
201123 VW Polo 14 raam.jpg


En op de plaatsen waar mijn schoonmoeder niet aan kan, begint er wat mos te groeien.
201123 VW Polo 27 scharnier achter.jpg


In haar buurt staan er nogal wat sparren.
201123 VW Polo 20 ruitenwisser.jpg


En de natuur dringt ook door in het motorcompartiment.
201123 VW Polo 24 motorcompartiment.jpg


Ook de uitlaat kan wat liefde gebruiken.
201123 VW Polo 25 uitlaat.jpg



Ik ben naar goede gewoonte begonnen met de velgen.
201123 VW Polo 15 wiel.jpg


Ik heb trouwens voor het eerst de H 10 Q Flex Premium anti twist van Kärcher gebruikt.
201123 VW Polo 29 Kärcher.jpg

En dat werkt een stuk prettiger dat de originele slag die bij de hogedrukreiniger geleverd wordt. Doordat deze vervangslang 10 meter lang is, kan ik veel makkelijker rond de wagen en hij is een stuk minder stijf dan de originele. Hij leidt nog steeds zijn eigen leven, maar is een stuk makkelijker te temmen. ;)

De velgen eerst proper gemaakt met Poorboy's Spray & Rinse Wheel Cleaner.
201123 VW Polo 30 wiel.jpg


Er kwam redelijk wat bruine viezigheid los.
201123 VW Polo 32 wiel.jpg


Daarna nog even ingespoten met Monello Non-ferro.
201123 VW Polo 33 wiel.jpg

De non-ferro heb ik wel eerst overgegoten in een fles met een degelijke spuiter want de oorspronkelijke sproeier heeft nooit gewerkt.
De hoeveelheid vliegroest viel eigenlijk nog mee.

Nadat de velgen min of meer proper waren, heb ik de Volkswagen in de Monello Artico Magico foam gezet.
201123 VW Polo 37 foam.jpg


Terwijl het schuim zijn werk deed, ben ik al begonnen met de "mosbehandeling" in alle kieren.
201123 VW Polo 39 klink.jpg


Nadat ik de wagen afgespoten heb, heb ik hem gewassen met Meguiar's NXT Generation Car Wash Shampoo. Die fles blijft meegaan... :rolleyes:
En wat droog gemaakt met een aantal doekken.
201123 VW Polo 41 drogen.jpg


De wagen leek daarna al wat properder.
201123 VW Polo 43 lak.jpg


En de scharnieren zagen er ook al beter uit. :)
201123 VW Polo 44 scharnier proper.jpg


Veel minder mos! :cool:
201123 VW Polo 46 scharnier proper.jpg


Maar bij het kleien, kwam er toch nog redelijk wat vuiligheid van de lak.
201123 VW Polo 53 kleien.jpg

Dit is het resultaat van de helft van het dak. Dus wie nu nog niet overtuigd is van het nut van kleien...

Uiteindelijk zag de wagen er zo uit...


201123 VW Polo 61.jpg


... en kwam er een eind aan een mooie productieve dag...
201123 VW Polo 58 landschap.jpg


Woensdag as. is het vervolg gepland.
 
Die is aardig opgeknapt zo! Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van je draadje meteen zelf zo'n anti twist kabel heb besteld - ik word altijd knettergek van die originele kabel die erbij zit.
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Die is aardig opgeknapt zo! Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van je draadje meteen zelf zo'n anti twist kabel heb besteld - ik word altijd knettergek van die originele kabel die erbij zit.
Van die aankoop ga je geen spijt krijgen.
Je moet de darm (*) voor gebruik weliswaar eerst even “uitrollen”, maar vanaf dan blijft hij mooi recht.

(*) Had ik al gezegd dat ik een Vlaming ben? :rolleyes: Normaalgezien noem ik zo’n ding een “darm” i.p.v. een “slang”. Ik heb tijdens het schrijven van het verslag trouwens even moeten nadenken over hoe onze noordenburen dat ding noemen...:innocent:
 
Woensdag heb ik de wagen verder afgewerkt.

Gezien de staat van de lak, vond ik het niet nodig om te polijsten.
201125 VW Polo 02 lak.jpg

Er zijn hier en daar wel wat swirls zichtbaar, maar niet de moeite om te polijsten.
En de echte schade aan de lak zou ik toch nooit kunnen weg polijsten... o_O

Ik ben dan maar begonnen met het interieur.
De stompe sleutels van ons appartement zijn mijn standaard hulpmiddelen voor het schoonmaken van de verluchtingsroosters.
201125 VW Polo 03 rooster.jpg


Gezien ik op een appartement in een bos woon, ben ik het gewoon om tijdens het detailen gadegeslagen te worden door allerlei vreemde vogels.
201125 VW Polo 04 roodborstje.jpg

Deze keer was het een roodborstje. (Meestal is het één van de buren...)

Bij het schoonmaken van de zetels, kwamen de hulpmiddelen van de Vac 'n Blo weer van pas.
201125 VW Polo 06 detailborstel.jpg

Maar zelfs die maakten het niet makkelijk om alles stofvrij te krijgen. :oops:

De pedalen hebben een beurt gehad met Poorboy's All Purpose Cleaner & Degreaser.
201125 VW Polo 07 pedalen.jpg


Uiteindelijk zag het dashboard er zo uit.
201125 VW Polo 11 dashboard.jpg


De ruiten heb ik proper gekregen met Invisible Glass.
201125 VW Polo 12 voorruit.jpg


Toen bleek echter wel dat ik nog wat mos over het hoofd gezien had aan de zijruiten. Dus moest ik weer aan de slag met de detail borstels van Mothers.
201125 VW Polo 15 mos zijruit.jpg


Het product dat ik tijdens het detailen het meest verbruik, zijn overigens mijn nitril handschoenen.
201125 VW Polo 16 handschoen.jpg


Om de Volkswagen te beschermen tegen slechte invloeden heb ik gekozen voor de Collinite Insulator Wax No. 845.
201125 VW Polo 18 wax.jpg

Naar goede gewoonte geserveerd au bain-marie. ;)

Met die was moet je op een zilvergrijze auto onthouden waar je reeds geweest bent, want zien doe je het nauwelijks...
201125 VW Polo 19 dak.jpg


Uiteindelijk heb ik de uitlaat nog even onder handen genomen met Belgom Chrome en staalwol.
201125 VW Polo 21 uitlaat.jpg


Uiteindelijk leverde dat volgend eindresultaat op.
201125 VW Polo 24 zijkant.jpg


201125 VW Polo 25 achterzijde.jpg


Ook het uitzicht van de uitlaat is verbeterd.
201125 VW Polo 26 uitlaat.jpg




201125 VW Polo 27 voorzijde.jpg


Op het einde was ik wel tevreden met het eindresultaat, maar bleef ik toch achter met een dubbel gevoel. Op zo'n zilvergrijze wagen zie je nauwelijks dat hij vuil is ... maar je ziet ook niet goed dat hij proper is ...

Maar ja, was het Berend Boudewijn die zei: "Elk voordeel, heb zijn nadeel"? ;)

Mijn schoonmoeder was bij de aflevering alleszins tevreden. :) En dat is natuurlijk ook veel waard!
 
Op zo'n kleur moet je het juist hebben van de details denk ik, plus goede foto's en een leuk verslag.

Alledrie zijn ontzettend goed gelukt en schoonmoeders Polo staat er zogezegd weer retestrak bij!
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk