• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volledige behandeling zwarte auto lichte krasjes en swirls

Polotsi

Detailing addict
28 mei 2013
27
50
De zwarte Mazda 6 van mijn vader bevat veel lichte krasjes en swirls.
Ik heb op dit forum onder handleidingen een volledig stappenplan exterieur gevonden die mij zeker zal helpen, echter heb ik nog enkele vragen:

Ik wil beginnen de auto te gaan kleien om vervolgens te polijsten met bv Poorboys Professional Polish (handmatig) of de Monello Raffini Finale Finishing Polish. In deze laatste zit een cleaner.
Hierna Sealer & Glaze er overheen.
Voor de wax heb ik nog Mequiars cleaner wax pasta staan, maar met de cleaner haal ik zo weer de sealer & glaze laag weg.

Alternatieven die ik heb voor een wax laag:
Meguiars -
Gold Class Carnauba Plus Premium Liquid Wax
Meguiars -
NXT Generation Tech Wax 2.0

Vragen:
Is het nodig een cleaner te gebruiken naast het polijsten? Indien wel, dan lijkt mij de
Monello Raffini Finale Finishing Polish wel handig want dit is polijst incl cleaner.
Bij enkele polijsten zie ik dat het niet persee hoeft nabehandeld te worden met sealer of glaze. Een wax laag lijkt mij zoiezo noodzakelijk. Wat is jullie ervaring?

Na het polijsten moet je inderdaad een beschermlaag aanbrengen, een wax dus (of een sealant oid).
Na het polijsten is niet per-se een cleaner nodig voor zover ik weet, maar het is natuurlijk wel een mooiere stap om de lak echt goed gereinigd te hebben voordat je de glaze aanbrengt. Nu zit er in de micro_polishing glaze een hele fijne polish, dus ik weet niet of een cleaner ervoor dan nog zin heeft.

Ik ben niet bekend met de Professional Polish, maar als ik de productbeschrijving lees, dan vraag ik me af of het gewenste resultaat gaat behalen. Ik heb het idee dat je misschien een stapje zwaarder zou moeten, richting SSR1, wellicht dat iemand anders op het forum daar wat meer over kan zeggen?

polijsten met finale of prof polish gaan NIET het resultaat geven wat in gedachten is verwacht ik.
Prof polish is een dieptereiniger(chemische polish) om van oxidatie af te komen, prof polish vooraf of achteraf heeft weinig zin als je gaat polijsten met korrel (is meer iets om na een grondige beurt alles even bij te houden zonder geheel te polijsten).

Altijd eerst Glaze en dan pas sealer, niet andersom.
Wax mag altijd als je toch genoeg tijd hebt en het leuk vindt ;-), de sealant doet al beschermen maar misschien dat je de uitstraling van de wax pretting vindt.
Maar eigenlijk is dit alles een beetje verspilde moeite als de eerste stappen al niet voldoen(raad een machine aan!).

Stappenplan is zeker handig, gebruik dit tezamen met informatie op het forum en je bent aarig op weg.
Succes met het project!

Polotsi, staan veel antwoorden op je vragen in(gekopieerd van Dibuz zijn stappenplan zoals dit hier op het forum staat):
Stap 3 Reinigen/Polijsten
Nadat je de vervuiling óp de lak hebt verwijderd met klei is het tijd om de vervuiling ín de lak aan te pakken
Lak is niet gesloten maar heeft porien waar vuil in kan gaan zitten, ook zal een glaze meer effect hebben en zal de wax beter hechten als de lak behandeld is met een paintcleaner of een polijstmiddel.

Een paintcleaner is een polijstmiddel zonder korrel, een chemische polish. Voorbeelden zijn de
Meguiar's Deep Crystal Step 1, Mother's step 1 Paint Cleaner en Poorboy's Professional Polish.
Met een polijstmiddel zal je niet alleen de lak reinigen maar ook lichte swirls en oxidatie beter kunnen verwijderen. Een polijstmiddel moet je wel steviger inwerken dan een paint cleaner.
Bijvoorbeeld
Monello Mezzo, deze kan je inwerken met een oranje handpad en eventueel nabehandelen met Mezzo en een witte handpad.
Nabewerken met Monello Finale is vaak niet nodig omdat Mezzo met de hand mooi genoeg kan finishen.

Of je een paint cleaner of polijstmiddel gaat gebruiken hangt af van de staat van de lak. Als je geen swirls hebt of je wilt alleen de vervuiling uit de lak halen dan kies je een paint cleaner.
Wil je ook swirls aan gaan pakken dan kies je een polijstmiddel.

Blinque;n401092 zei:
polijsten met finale of prof polish gaan NIET het resultaat geven wat in gedachten is verwacht ik.
Prof polish is een dieptereiniger(chemische polish) om van oxidatie af te komen, prof polish vooraf of achteraf heeft weinig zin als je gaat polijsten met korrel (is meer iets om na een grondige beurt alles even bij te houden zonder geheel te polijsten).

Altijd eerst Glaze en dan pas sealer, niet andersom.
Wax mag altijd als je toch genoeg tijd hebt en het leuk vindt ;-), de sealant doet al beschermen maar misschien dat je de uitstraling van de wax pretting vindt.
Maar eigenlijk is dit alles een beetje verspilde moeite als de eerste stappen al niet voldoen(raad een machine aan!).

Stappenplan is zeker handig, gebruik dit tezamen met informatie op het forum en je bent aarig op weg.
Succes met het project!

Ik heb natuurlijk nog geen ervaring, maar ik denk met de hand de Monello Mezzo polish dat er toch wel wat resultaat is. Hij is gewoon standaard altijd met spons en turtle was gewassen. Auto is 2 jaar oud en 30.000 km gereden, nog in zeer goede staat.
Het is de bedoeling dat de swirls weg gaan, en dat er weer een diep zwarte kleur met glans naar boven komt.

Een goed voorbeeld is bv deze auto, al is de staat van de lak hierbij zelfs nog iets minder. Zie wel dat dit met een DAP machine is gedaan. Misschien die dan maar aanschaffen met de Super Summer Sale ;)

Alledrie de waxen die je noemt bevatten volgens mij cleaners. Let daar dus even op, als je een glaze gebruikt ga dan voor een pure wax zonder cleaners :cool

geloof dat Meguiars over het algemeen wel iets extra's bij hun wax stoppen.. voor mij een reden om er niets van te kopen.

Je hele auto met de hand behandelen met mezzo om (was)krassen te verwijderen roept bij mij het nodige respect op en zeker op een zwarte lak. Resultaat ga je wel halen na 2 dagen dikke armen kweken :ja en de nodige spierpijn....Makkelijker zou een dap zijn...

Als lsp adviseer ik de beginnende detailer eigenlijk altijd Collinite 845, wax die makkelijk te verwerken is, goede lange standtijd en hij is goedkoop. Eventueel een laagje blackhole er onder en klaar..

Haha ja denk ook dat ie halverwege even op staat te kijken van.. oei dat is even wat anders dan turtle wax uitsmeren en wegvegen :ja Maar respect als het resultaat er mag zijn na dagen zwoegen. Poorboy heeft trouwens ook een sealant met canauba erin verwerkt.

Vandaag wat spullen gehaald. Gaan toch met een dap500 aan de gang, al moet die nog komen.
Als wax de natty's blue gekocht. Verkoper vertelde mij dat een glaze/sealent niet echt nodig is tussen polijsten en wax. Ga er dus vanuit dat het ook zonder deze stap goed gaat komen!

Snel beginnen wanneer de Dap500 binnen is!

Een goede wax na polijsten is goed. Glaze smeer ik alleen omdat het dan makkelijker waxen is, een echte voedende of toegevoegde waarde (buiten het verkoop gedeelte) heeft het in mijn ogen niet.