• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten nieuwe auto

Kalloewase

Detailing addict
2 jul 2018
20
60
Over een aantal weken krijg ik mijn nieuwe auto en deze wil ik graag zo perfect mogelijk krijgen door eerst te kleien en dan (licht) te polijsten en daarna in de wax.

Nu heb ik de DAP EVO Monello Raffini set gekocht. Hier zit een oranje, gele en witte pad bij. Tevens de Raffini Finale Finishing polish. Dit is neem ik aan de juiste polish voor een nieuwe auto, maar kan ik niet beter zwarte Raffini pads gebruiken of zijn de witte ook gewoon geschikt?
 
Wit is prima om mee af te ronden, zwarte pad kan ook maar dat verschil is niet heel groot dan eindigen met witte pad. Zwarte pad wordt vaak gebruikt om wax/sealant machinaal aan te brengen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Kalloewase
Hierbij handig lijstje:

Polijsttabel Monello.jpg
 
Ik neem aan dat je bij de set ook de andere polijstmiddelen hebt?

Ik zou zeker de combi maken van Witte Pad + Finale. Zwart is dusdanig zacht dat er vrijwel geen druk wordt gezet op de korrels in je polijstmiddel.
(Dus ''slijp'' je amper, wat op een zachte en/of gevoelige lak kan werken, maar ik verwacht op een BMW-lak dat dit niet voldoende is)

Waarom er in de afbeelding hierboven meerdere malen dezelfde combi wordt aangeduid, dat snap ik niet.
Je kan in de basis het volgende aanhouden;

Grof: Veloce -> Geel
Middel: Mezzo -> Oranje
Fijn: Finale -> Wit.

Aangezien het een nieuwe auto betreft, kan je verwachten dat er swirls en hologrammen op zitten. Holo's zou je weg moeten kunnen krijgen met de Fijn-combi. Swirls zijn lichte defecten, maar deze in een harde lak zitten, zal je dus grover moeten polijsten om de lak weg te kunnen slijpen. ;) Betreft het een zachte(re) lak, dan zou je misschien al met een middel-combi resultaat kunnen behalen.

In theorie zou je de stappen Grof - Middel - Fijn moeten doorlopen voor het beste resultaat. Dit kan een hoop werk zijn op een hele auto. Bedenk dus dat deze polijstmiddelen een ''afbrekende korrel'' bevatten. Mocht je dus met de grove-combi aan de slag moeten, werk het polijstmiddel dan helemaal door (transparant) om hiervan gebruik te maken. Je zou dan de middel-combi kunnen overslaan, bijvoorbeeld. Dit zal je moeten uitvinden.
(Hoe langer je doorwerkt, hoe kleiner c.q. fijner de korrels worden en heb je dus een betere finish. Uiteraard zit hier een max op, want zodra je polijstmiddel flink transparant is geworden, is hij doorgewerkt en ''op'')
 
  • Leuk
Reactions: Kalloewase
Goede aanvulling Quantoxx, daar kan ik zelf ook wat mee. Komende maanden zelf ook starten met polijsten nl.
Nu vooral theoretische kennis, maar straks praktische ervaring erbij :)

Plaatje geeft alle mogelijke combinaties aan met effect (werkende slijpgraad).
Door Quantoxx aangegeven combi's is inderdaad meest gebruikt
Zitten geen dubbelingen in, polijstmiddel varieert (loopt op van Finale naar Veloce).
Groene pad gaat er op termijn uit begreep ik van Tim, dus die kun je vergeten.

@Quantoxx gebruik je die paarse wool (?) pad ook nog vaak? Of is dat incidenteel bij keiharde lakken?
 
In de opsomming onderaan staat meerdere keren 'Finale - Wit' en ''Mezzo - Oranje'' bijvoorbeeld. De afbeeldingen kloppen dan weer wel.

Ik gebruik over het algemeen foampads. Het hele primen en schoonmaken van wol/mf vind in nogal een gedoe. Moet er wel bij zeggen dat ik grotendeels de Rupes 21 gebruik en dus al meer correctie + finish heb dan bij een DAP. (8mm vs. 21mm)
 
Wol hoef je niet te primen en MF naar het zeggen ook niet. Bij wol kan ik het zelf beamen en doe ik het ook niet meer. MF deed ik tot nu toe altijd primen.

De gele en blauwe wolpads zijn echt mijn lievelings geworden op de XCE. Die loopt onwijs rustig met die pads en ze doen hun werk uitstekend. De gele is daarbij behoorlijk veelzijdig door een zwaarder of lichter middel er mee te gebruiken. Maar dat terzijde, ging even over het "primen".
 
Er zijn al goede adviezen gegeven door @Redhouse en @Quantoxx

Bestel wel meteen een stuk of 3 pads (van wit en oranje), dan kan je lekker door werken.
1 Pad is echt te weinig, stel dat er 1 valt, ze verzadigen en je wilt niet steeds een pad schoon maken.

En wat ga je als bescherming aanbrengen? Verder ben ik ook wel erg nieuwsgierig naar de nieuwe auto.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ah, dat is misschien wel de beste tip inderdaad; Meerdere pads. ;)

Je zal na 1-2 hits ( = werkvlak van zo'n 50x50cm en polijstmiddel doorwerken) je pad moeten schoonmaken als je er maar één hebt. Is geen ramp, maar dat wordt je wel snel zat.

Maak je niet schoon of pak je geen schone, dan zal je pad dus verzadigen met polijstmiddel en vuil. Dit zorgt ervoor dat je pad sneller warm wordt, harder slijt en dan al snel dat de pad ''implodeert''. (Wordt te warm, midden van je pad zal gaan bolstaan en de pad is af te schrijven. Hoe dan ook, het foam vind dit niet leuk en jij ook niet want je staat voor niks te werken)
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
Bedankt voor alle uitgebreide adviezen, ik leer hier heel veel van! :blush:

@Quantoxx ik dacht dat even met de witte-fijn combi er wel was, maar dat gaat dus niet voldoende zijn mochten er swirls in de lak zitten. Of BMW zachte of harde lak heeft heb ik geen idee van maar zo te horen zal dit naar hard neigen.

@GeBas Ik heb een pad borstel besteld, maar misschien inderdaad handig om gewoon een voorraadje pads te hebben

Ik heb Soft99 Fusso Dark Wax 12 months gekocht voor de beschermlaag. Ik was met Gyeon Bathe+ dus dit geeft nog eens een extra laag. Ook heb ik nog wat Collonite 845 staan dus misschien top ik hem daar wel mee af.

PS: het wordt een Sapphirschwartz BMW iX1 M-sport (kan niet wachten :D )
 
Misschien na het polijsten nog even 1 of 2 rondjes van nemen met bijv. Gyeon Prep alvorens je met de Fusso aan de slag gaat.

Ik gebruik zelf ook de zo'n pad borstel. Maar extra pads zijn (vind ik) noodzakelijk.
 
  • Leuk
Reactions: bros
In de opsomming onderaan staat meerdere keren 'Finale - Wit' en ''Mezzo - Oranje'' bijvoorbeeld. De afbeeldingen kloppen dan weer wel.
onderaan staan 3 verschillende voorbeelden van een mogelijke 3-staps aanpak onder elkaar, steeds van links naar rechts
voorbeeld 1: stap 1 = oranje + Veloce (6), stap 2 = groen + Mezzo (4), stap 3 = wit + Finale (2)
voorbeeld 2: stap 1 = geel + Veloce (7), stap 2 = oranje + Mezzo (5), stap 3 = wit + Finale (2)
voorbeeld 3: stap 1 = paars + Veloce (8), stap 2 = oranje + Mezzo (5), stap 3 = wit + Finale (2)
(daarin zijn sommige stappen inderdaad hetzelfde voor de verschillende voorbeelden) ;)
 
hits ( = werkvlak van zo'n 50x50cm en polijstmiddel doorwerken)

Machine op de lak, polijstmiddel doorwerken, machine eraf. Een ''Hit''. Een baan die je maakt, dan maak je ''run'' of ''pass''. (Je passeert een defect/kras/whatever éénmaal.

Althans, dit is mijn visie erop. :p

Als iemand dus aangeeft een paneel of werkvlak ''twee hits'' te hebben gegeven, dan is er dus tweemaal een polijstmiddel op doorgewerkt. Zo heb je idee van hoeveel werk het was.

''Ik moest een Audi doen met flink harde lak. Er waren drie hits nodig met mijn DAP en een grove-combi om te corrigeren. Daarna heb ik één hit met een middel-combi gedaan en vervolgens gefinished met één hit fijne-combi.''
 
Ik ben nu bezig met een grijze Seat Leon auto is 2,5 jaar oud en de lak is in goede conditie echter was kleien wel echt nodig. :)

Nu zie ik dat er wat marring is ontstaan na het kleien. Is dit weg te krijgen met de witte pad en finale finishing polish of is er wat zwaarders nodig bij marring?
 
Veelal is dit weg te krijgen middels een fijne-combi. Tenzij je dusdanig lomp hebt gekleid, dat je bijna op het staal zit. ;)
Haha nee nee, 250ml clay lube verbruikt en nauwelijks druk uitgeoefend :laughing:

Zal even een testspot doen maar ik heb er dan wel vertrouwen in dat wit + finale genoeg is.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas