• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V50 2.4i uit 2004

Erikkyw

Detailing trainee
18 apr 2023
28
25
Hallo allemaal!

Na een paar weken rond te lezen op dit forum dacht ik vanavond, laat ik ook eens een topic openen over mijn project!
Er is namelijk nogal wat werk te verzetten aan deze auto en het leek mij leuk om dit hier bij te houden!
Ik zou even beginnen met mij zelf voor te stellen, ik ben Erik 33 jaar en woon samen met mijn vriendin en zoontje van 13 maanden in het mooie Twente.
2 jaar terug heb ik mijn BMW 320i verkocht omdat ik op fietsafstand ging wonen van mijn werk, ik mis hem nog steeds haha
Mijn vriendin heeft iets daar voor een Hyundai i30 gekocht waardoor er 2 auto's voor de deur stonden terwijl we beide op fietsafstand werken.
Een paar maanden geleden begon de i30 klachten te vertonen die niet het geld waard waren om te repareren en uiteindelijk er voor gekozen de auto te verkopen.
Aangezien we de kleine naar de opvang moeten brengen met de auto moest er wel iets terug komen.
Na een poos zitten kijken naar weer een BMW 320i maar er geen kunnen vinden binnen het budget is het uiteindelijk een Volvo V50 2.4i uit 2004 geworden.

Hier een foto van de auto:

IMG-20230131-WA0020.jpg

Post op 21-04-2023

Na een paar weken rijden kwam ik achter het eerste probleem van de auto.. Na een regenbui was de voetenruimte van de passagierskant voor en achter nat.
Op forums aan het speuren geweest en er waren 2 opties wat het meeste voor kwam. De afvoer van de airco wil nog wel eens verstopt raken en het wil nog wel eens voorkomen dat de afvoer van het open dakje verstopt zit en het water dan de auto inloopt.
Begonnen met de afvoer van het opendakje testen door wat water in de rand te gieten en te kijken of het onder het voorwiel er weer uit kwam.
Dit was dus niet het geval dus er ging in de afwatering iets niet goed.. De bekleding van de A-stijl losgehaald en daar bleek al snel de oorzaak te zien.
De afvoerbuis die vanaf het dak naar de afvoer achter het wiel gaat via de A-stijl was losgeschoten.
Na deze iets verlengt te hebben met een stuk slang en weer aangesloten op de afvoer nogmaals getest of het water er nu wel bij het voorwiel uit kwam.
Dit was weer niet het geval dus grote kans dat de afvoer ook verstopt zat, deze doorgespoten met een compressor en jaa hoor het water liep eindelijk weg!

De lekkage was opgelost alleen het vocht in de auto nog niet.. Ik was er inmiddels al achter gekomen dat dit probleem zich waarschijnlijk al langer voordoet.
De rails van de bijrijders stoel was zo verroest dat deze niet meer naar voren of achter te bewegen was (opgelost met wat WD40) en alles onder de stoel zat onder de roest..
Ook was na beter kijken aan de bekleding/zonneschermen/hemel te zien dat de auto al een behoorlijke tijd erg vochtig was.
Bij ieder zonnestraaltje de ramen van de auto opengezet om zoveel mogelijk het vocht er uit te krijgen, dit schoot alleen niet op.
Vorige week er voor gekozen om de voorstoelen los te schroeven om het tapijt er uit te kunnen halen om te kijken hoe vochtig alles was.
Eenmaal het tapijt er uit bleek er een plas van wel 3CM water bij de voetenruimte van de achterbank te staan..


De bekleding ligt inmiddels in de schuur te drogen en als de zon schijnt gaat deze naar buiten om hem sneller te laten drogen.
Ik hoop het deze dit weekend droog is zodat ik bezig kan met de bekleding te reinigen.
Het plan is om eerst alles goed te stopzuigen en dan bij Bauhaus een tapijtreiniger te huren om zo het tapijt en de stoelen te kunnen reinigen.
Ik heb vandaag mijn bestelling met Valet Pro Classic Carpet Cleaner en Monello Matte Opaco Interior cleaner binnen gekregen wat ik wil gebruiken om alles te reinigen.
Ik heb totaal geen ervaring met interieur (en exterieur trouwens haha) reinigen van een auto dus Youtube en dit forum is mijn grootste vriend!

Hier een paar foto's van de staat van het huidige tapijt

20230418_144334.jpg20230418_144337.jpg

20230418_144342.jpg20230418_144356.jpg

Als de binnenkant weer helemaal schoon is en in elkaar zit heb ik nog een aantal plannen voor de auto;
- ✔ DONE, Nieuwe cruise controle knop (knop is erg versleten)
- ✔ DONE, Media bediening knop (nu niet aanwezig)
- 17" velgen met zomerbanden (staat nu op winterbanden met wieldop)
- Buitenzijde van de auto grondig schoonmaken
- Nieuwe voorbumper er op (deze heeft schade)
- Nieuw linke voorpaneel er op ( 2 grote deuken er in)
- Nieuwe hemel er in (is helemaal gaan verzaken)
- Binnenkant deuren opnieuw bekleden (laat los)
- Ramen blinderen
 

Bijlagen

  • IMG-20230131-WA0019.jpg
    IMG-20230131-WA0019.jpg
    130,8 KB · Weergaven: 54
  • IMG-20230131-WA0018.jpg
    IMG-20230131-WA0018.jpg
    154,5 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Goed bezig en altijd lekker als het probleem gevonden is en je dit hebt kunnen oplossen, even lastig om alles eruit te halen maar dit is eigenlijk wel de enige manier om dit op te lossen. Alles goed droog maken in de auto en het tapijt en stoelen inderdaad met een reiniger en extractor weer netjes en fris te krijgen.

Mooie Volvo en benieuwd naar je voorderingen en aankomende updates.
 
  • Leuk
Reactions: Erikkyw
Hey, heel herkenbaar. Ik heb ook een V50 gehad met hetzelfde probleem. Ik heb toen ook het hele interieur uitgebouwd en laten drogen. De isolatie van de bodem is erg dik en neemt daardoor ook erg veel vocht op. Deze heeft al met al 3 dagen nodig gehad om goed te drogen.
Ik heb wel altijd erna een iets muffe geur in de auto gehad, maar het was niet extreem aanwezig. Wellicht had ik toen nog meer behandelingen moeten doen, maar heb de auto uiteindelijk verkocht.

Ik heb om herhaling van het probleem te voorkomen toen de afvoeren van het dak volledig vervangen door slangen welke geen koppelingen meer hadden. Dus bovenaan het dak een nieuwe slang via de A stijl het schutbord in.

Erg vervelend, maar zeer herkenbaar.

Verder een mooie degelijke auto heb je met het onverwoestbare 2.4 5 cilinder blok. Wij hebben er lang plezier van gehad!
 
  • Leuk
Reactions: Erikkyw
@kawazxr zeker waar! Gelukkig ook geen hele ingewikkelde of dure oplossing!

@Jemi ja blijkbaar is het iets wat wel veel voorkomt idd..
Sinds de fix (bijna 6 weken geleden) nog geen nieuwe lekkage gehad dus had geeft hoop!
Maar als ik zie wat er nu uit de lucht komt weet ik mogen zeker of het echt opgelost is haha

Ja het tapijt zelf is inmiddels al wel droog maar de isolatie er onder nog niet helemaal, die is erg dik een heeft wat meer tijd nodig idd..
Ik merk dat de auto nu al een stuk frisser ruikt met de bekleding er uit dus ik heb goede hoop dat het na de behandeling weer fris ruikt!

Verder rijd het 2.4 liter blok heerlijk en hoop ik nog veel plezier er aan te kunnen beleven!
 
Vandaag een dag vrij dus nadat ik de kleine naar de opvang gebracht had gelijk langs de Bauhaus om de tapijtreiniger op te halen die ik gereserveerd had.
Het plan voor vandaag was;
- Voorstoelen uit de auto halen om goed schoon te maken
- Achterbank verwijderen om schoon te maken
- Tapijt wat lag te drogen in de schuur reinigen
- Roest wegslijpen, nieuwe primer en lak er op
- Tapijt terug plaatsen in de auto
- Alle plastic delen schoonmaken en in een dressing zetten.
- Stoelen terug plaatsen
- Achterbank terug plaatsen

Voorstoelen en achterbank verwijderen
Begonnen met de accu los te koppelen i.v.m. de kabels van de airbags die losgekoppeld moesten worden
Toen begonnen aan de achterbank aangezien er geadviseerd wordt de auto even 15 min te laten staan na het loskoppelen van de accu.
Achterbank had ik er al eens uitgehad om Isofix in te bouwen dus dit was zo klaar.
De 15 minuten waren nog niet om dus maar even een kopje koffie gedronken en daarna begonnen aan de voorstoelen.
De voorstoelen had ik ook al los gehad om het tapijt er uit te halen dus dit was ook zo klaar, alleen toen ik de passagiersstoel uit de auto tilde zag ik dus dat hij nog vast zat met de gordel die met een grote Torx schroef vast zit.
Helaas had ik deze variant niet in de gereedschap collectie, nog op andere manieren geprobeerd maar niet gelukt dus mijn eerste plan van de bekleding in de schuur schoonmaking ging niet op.. Dan maar op deze manier (nee de deur zit niet dicht haha), wat ook prima ging.

IMG-20230426-WA0004.jpeg

Roest wegwerken
Door de lekkage was er best wat (oppervlakkige) roest ontstaan, zowel op de rails van de stoelen als de bevestiging plekken van de auto.
Deze eerst met een ijzerborstel en een boormachine opgeschuurd tot ik op kaal metaal zat.
Daarna de stoel afgeplakt en een primer er op gespoten en toen deze droog was zwarte lak.

Na het stofzuigen Na het schuren met de ijzerborstel Na de lak
20230426_093754.jpg20230426_094413.jpg20230426_103742.jpg

Voor de tijd Nog 1 van voor de tijd Na het spuiten
20230426_094453.jpg20230426_094459.jpg20230426_103755.jpg

Het is niet als nieuw geworden maar de roest is in iedergeval aangepakt en het oogt een stuk netter!

Tapijt schoonmaken
Toen ik eenmaal beide stoelen buiten de auto had en de achterbank in de schuur had liggen begonnen met het schoonmaken van het tapijt.
Begonnen met Valet Pro Classic Carpet cleaner die in +- 1 op 80 gemixt heb in een spuitfles.
Hiermee het tapijt goed ingespoten en daarna met de Pennello Doppie Nylon Brush het tapijt geboend en daarna met de tapijtreiniger er overheen.
Eerst een keer met het spuiten met schoonwater en zuigen en daarna nog een keer om alleen het water er uit te zuigen.

Even een voor en na foto
20230426_102142.jpg20230426_102949.jpg

Voor het schoonmaken Na het schoonmaken
20230426_103058.jpg20230426_105221.jpg

Ik moet zeggen dat ik het best goed schoon gekregen heb, niet alles er helemaal 100% uit gekregen maar ik was er tevreden mee!

Tapijt terugplaatsen

Het tapijt bij de bijrijder zat er zo in, het tapijt van de achterbank was wel wat meer werk. Ik heb het middenconsole er niet uitgehaald dus moest het tapijt er tussen drukken. Na een poosje zitten klooien dit uiteindelijk wel gelukt!

20230426_111438.jpg

Na het terugplaatsen van het tapijt even alle kunststof delen die normaal verstopt zitten achter de stoelen goed schoongemaakt.
Dit was ook wel nodig haha

20230426_110702.jpg

Stoelen en achterbank schoonmaken

Daarna was het de beurt aan de stoelen en achterbank! Mijn bekleden is een deel stof maar ook een deel een soort van kunststof achtig iets.
Het stof weer gedaan met de Carpet cleaner en de kunststofdelen met Monello Matte Opaco schoon gemaakt.
Dit was de eerste keer dat ik de cleaner van Monello gebruikte maar wat werkt dat middel goed!
Ik spoot een beetje op een kwast en daarmee ging in de stoel in cirkels masseren en daarna met een MF doek afvegen. Het product schuimt mooi zodat je weet wat je gehad hebt en het werd echt super goed schoon!

Voor de tijd Na het schoonmaken (was nog vochtig daarom lijkt het nog wat vies)
20230426_142216.jpg20230426_143004.jpg

Ik begon een beetje in tijdnood te raken dus helaas minder foto's gaan maken.

Stoelen en achterbank terugplaatsen
Nadat alles schoonwas kon ik weer alles terug plaatsen in de auto. De voorstoelen terugplaatsen is alleen wel een beetje onhandig.
Helaas ook moeten bekopen met een flinke kras op het zwarte plastic van het middenconsole..
Bij de bestuurdersstoel MF doeken over de kunststofdelen gelegd om dit te voorkomen en dat ging prima.
Achterbank zat er ook zo weer in. Eigenlijk heel erg tevreden met het resultaat voor de eerste keer het interieur reinigen!
Ik had helaas geen tijd meer om de overige kunststof delen goed schoon te maken en met een dressing te behandelen.
Kijken of ik hier binnenkort nog even tijd voor kan maken!

Heb maar 2 foto's van het eindresultaat
20230426_150540.jpg20230426_150545.jpg

Nog wat foto's van het water wat in de opvangbak van de tapijtreiniger zat.
Dit was alleen van het reinigen van de achterbank!

20230426_143802.jpg20230426_143813.jpg
 
Flinke klus geweest zeg, maar het resultaat mag er zijn. Weer een schone frisse auto voor terug.
 
Dat heb je goed aangepakt en alles weer spik en span, de uren goed besteed met een mooi resultaat.
 
@Jemi en @kawazxr Jaa dat was idd een beste klus..
Totaal ruim 6 uur bezig geweest maar het was wel echt nodig haha.
Altijd schrikken hoeveel viezigheid er uit komt terwijl sommige delen best schoon lijken.

Volgende klus is alle plastic delen schoonmaken en met een dressing behandelen en daarna de hemel opnieuw bekleden..
Deze is helemaal gaan hangen en wit uitgeslagen door de vocht
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
Volgende klusje van de lijst.

Ik heb inmiddels via MP een set 17" velgen gescoord.
Altijd fijn om te zien dat er ook nog super aardiger verkopers zijn via MP!
De velgen lagen op ruim een uur rijden afstand dus ik was in overleg met hem wanneer ik tijd had ze op te halen.
Toen hij hoorde waar ik woonde gaf die aan ze wel langs te willen brengen want hij moest toch nog in de buurt zijn!
Zo gezegd zo gedaan, een paar dagen later stond die voor de deur om de velgen af te geven!

Tijd om schoon te maken had die niet meer dus hoop dat vandaag te gaan doen.
Het ligt een beetje aan de kleine (dinsdag papa dag) en hoelaat mijn Carclean bestelling binnen komt (Non-Ferro, Wheel Brush en 2 Secchio con Guardia detailing Buckets.

Plan van aanpak;

□ Banden poetsen met Born to be mild shampoo en een harde borstel.
□ Velgen poetsen met Born to be Mild shampoo en de Wheel Brush van Mothers.
□ Velgen behandelen met non-ferro van Monello

Foto's van voor de tijd, hoop vandaag ook de na foto's te kunnen posten!

20230502_093512.jpg20230502_093509.jpg
 
De kleine lag goed te slapen dus ik ben begonnen met de velgen schoonmaken.
Maar gelijk beginnen met een voor en na foto!

Voor en na
20230502_093512.jpg20230502_155903.jpg

Eerste de banden met een harde borstel en born to be mild schoon gemaakt en daarna de velg zelf met de Mothers Wheel Brush aangepakt.
Opzich wel fijne borstel maar hij had niet veel groter moeten zijn in combinatie met deze velgen. Kon nu net bij iedere hoekje.

20230502_154658.jpg

Daarna de velgen ingespoten met Non-Ferro van Morello
Er zat blijkbaar veel troep op want het werd mooi paars. (wat stinkt dat spul trouwens haha)

20230502_155115.jpg20230502_155321.jpg20230502_155324.jpg
Daarna de velgen en banden afgedroogd met een microvezel doek en klaar.

Ik kwam tijdens het poetsen er wel achter dat de velgen niet meer de mooiste zijn maar dat had ik ook wel verwacht voor deze prijs (€165 met 4 goede vredestein banden).
Maar ik ben er blij mee want alles beter als de wieldoppen en winterbanden die er nu onder zitten!

Voor het eerst met de 2 emmer strategie gewerkt en dat was zeker geen overbodige luxe, wat een viezigheid kwam er van de velgen af..
Wel even wennen aan steeds de borstel in de vieze bak te doen voor je weer nieuwe shampoo pakt.

20230502_162618.jpg
 
Vandaag voor het eerst de auto gepoetst!
Wat een werkje en wat was die extreem vies..

Stappenplan;

- Met de hogedruk spuit alles afgespoten. (Ik heb er zelf geen, dus 1 geleend van een vriend)
- 2 emmer systeem met Born to be Mild shampoo
- Met de Monello thick Mith bovenaan begonnen en naar beneden gewerkt tot halve wege de deuren.
- Met de Monello Mith de onderste delen van de auto gedaan.
- Met een pasje en een microvezeldoek alle kieren gedaan.
- Auto weer afgespoten met de hogedrukreiniger
- Auto afgedroogd met de Nuke Guys Gamma Dryer

Ben er wel achter dat een €30 hogedrukreiniger niet echt top werkt.
De Born to be Mild shampoo schuimt niet echt waardoor ik het soms lastig vond om te zien wat ik al gehad had.
Het 2 emmer systeem werkt echt top!
Vond de Thick Mith veel beter werken als ze normale Mith. Gelukkig wordt het grootste deel gedaan met de Thick Mith.
De handdoek neemt echt bizar veel water op.. Kon de hele auto doen met die ene handdoek!

Het is al een heel stuk beter maar ben nog niet tevreden alleen stonden er nog meer dingen op de planning vandaag.
Het meeste werk was alle kieren schoonmaken.
Ik heb een pasje gepakt en die in een microvezeldoek gewikkeld en daarmee alle kieren schoon gemaakt.
Wat kwam daar ongelofelijk veel viezigheid uit..
Dat was denk ik de eerste keer sinds 2004 dat dat gedaan werd.

Maar hij glimt in ieder geval weer ietsje!
20230507_105136.jpg

Ik kwam wel een aantal plekken tegen die echt met een mith echt niet schoon kreeg..
Misschien heeft 1 van jullie hier nog een tip voor.

20230507_105043.jpg
Het lijkt wel een soort hars wat op de auto zit.. er zijn meerdere plekken waar dit zit.

20230507_105053.jpg
Dit lijkt wel een vingerafdruk die er niet af te poetsen is.

20230507_105123.jpg
De randen langs het raam kon ik op blijven poesten maar ging niet weg.

20230507_105130.jpg
Dit was ook wel een dingetje.. mijn hele Mith zat vol met korreltjes toen ik hier langs ging..
Ik ben een kwartier bezig geweest om mijn mith weet schoon te krijgen

Al met al best tevreden voor een eerste keer maar er is nog genoeg te doen!
 
Lekker bezig geweest! Het kost wat tijd inderdaad maar dat zal je steeds beter af gaan. Net als de auto: die zal iedere beurt weer iets meer opknappen.

Die kunststof raamlijst is echt op en valt niet te redden. Is eenvoudig te vervangen (wip je er zo af) en moet niet teveel kosten gok ik.

Het soort van hars kun je proberen met een tar&glue verwijderaar. De vingerafdrukken is een kwestie van polijsten en kan prima met de hand.

Zo zie je dat je steeds meer kunt aanpakken maar onthoudt dat niets moet! Met de hand wassen geeft namelijk een vertekend beeld omdat je er met je neus bovenop staat. Neem eens twee passen afstand van de auto en geniet dan nog eens van het resultaat: ben je tevreden? Mooi toch!
 
@RoCo Jaa de raamlijst staat al op het lijstje om te vervangen samen met een paar andere dingetjes.

Jaa als je aan het poetsen bent zie je zoveel meer haha.
Ga er ook vanuit dat de hardnekkige vuil iedere wasbeurt weer een beetje meer verdwijnt.
Tar&Glue ga ik mij eens in verdiepen en het polijsten wil ik op termijn nog wel maar eerst het normale poetsen beter onder de knie krijgen!
 
  • Leuk
Reactions: RoCo