• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo XC90

Wout_RS

Detailing rookie
29 jan 2013
222
0
Hoi, gisteren heeft een vriend een Volvo XC90 gekocht, nu heeft hij mij benaderd om z'n wagen perfect te laten zetten door me.
Nu ben ik wat zenuwachtig omdat het een eerste wagen is van iemand anders en het toch wel perfect wil doen.
Ik heb al een stappenplan uitgewerkt, wat vinden jullie ervan en wat zouden jullie anders doen toevoegen.

Ook heeft er al iemand ervaring met zwarte lak van Volvo is deze gemakkelijk te corrigeren? de lak bevat de gewoonlijke hologrammen, waskringen van een carwash.


Stappenplan:
-> Snowfoam
-> Velgen reinigen (Bilbery, gevolgd door Iron-X en Tar-X)
-> Wassen met PB Super Suds & Slick
-> Tar-X en Iron-X
-> Afspoelen en dan kleien
-> Polieren met de 3M producten op een Flex poliermachine
-> Inspectie
-> Hier zit ik wat in de knoei (Black Hole ofwel Autofinesse Tough Prep)
-> Sealen met Extra Gloss Protection
-> Wax Blue velvet Pro
-> Tijdens de trims en wielen dressen, velgen in de wax / Glas reinigen en sealen

-> Interieur eens licht afnemen met APC 1:10 en daarna dressen met Autofinesse Spritz
-> Leer behandelen met Gliptone duo


ZO dit is wat ik denk dat ik allemaal hoef te doen, alle tips zijn welkom!
 
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar als er nu al hologrammen inzitten dan is er in het verleden dus al eens met een rotary gepoetst en niet of verkeerd gefinished.
Je geeft nu aan dat je met een flex (rotary) de auto gaat behandelen en ik lees dus nergens iets over een D/A ?
Je gaat dus nu zelf ook weer het risico nemen op hologrammen na afloop.
Van te voren is er niets te zeggen over de manier van polijsten omdat je dat pas weet als je begint met je testspot. Het kan ook prima zijn dat je met de 3M niet uit de voeten komt omdat het te licht of te zwaar is (sticky paint) dus ook daar zou ik zeker een veiligheidsmarge inbouwen en zorgen dat je een alternatief hebt.

Als ik je lijstje zo lees wordt het een meerdaagse detail ?
 
Ik heb de afgelopen keer de auto gedaan met Toogh prep en toen de Power seal erover. Wil de komende keer na de tough prep een glaze (black hole (ik heb nog mothers step 2 staan die ik dan ga gebruiken)) ertussen doen en dan afsluiten met de power seal en toppen met Pinnacle of Natty's. Ik wil op die manier kijken of ik een iets meer wetlook kan krijgen. Vond nu de kleur wat te helder.

Tough prep is bij mijn weten ook geen glaze maar vergelijkbaar met een mothers step 1 (een reinigend en licht polijstmiddel). De black hole is alleen reinigend en swirl verzoezelend. Tenminste als ik het goed in mijn hoofd heb zitten.

Ik denk dat als je voor de auto glym gaat ik voor de blackhole zou kiezen (gevoelsmatig) - alleen vraag ik me dan af waarom gebruik je dan niet ook de Autoglym Super Resin Polish. Deze combi lijkt me logischer dan PB of AF.
 
Hey, met de flex roterend model heb ik al meermaals ervaring, dus van hologrammen ben ik bijna zeker van dat ik er geen heb,
daarom dat ik daarna nog eens alles inspecteer en erna mss nog eens met Blackhole over de wagen ga om eventuele hologrammen te verbergen.
DAP staat idd nog op m'n verlanglijstje voor de afwerking.

Ik twijfel nu wel tussen blackhole en tough prep na het polieren.

Tough Prep zou ik nemen om de sealant beter te laten binden, maar blackhole zou ik willen gebruiken om eventuele defectjes nog weg te werken.
Dus ik ben hier aan het twijfelen.

Normaal moet het wel in 1 dag lukken we zijn met twee die hieraan werken, en de persoon heeft ook maar 1 dag de tijd om z'n auto achter te laten.
Denkje dat ik geen tijd genoeg zal hebben?
 
Ik weet te zeggen dat de lak van een s80 kneiterhard is. Mocht je dit op je testspot bevestigen, Ga er dan niet klakkeloos van uit dat de lak overal hard is, misschien zijn er wel stukken overgespoten. :d
Ik wordt wel altijd blij na het polijsten van de s80, supermooie flakepop op de metallic lak.
En de rotary hoeft zeker geen probleem te zijn. Gewoon netjes en zorgvuldig werken, en controleer elk paneel!
Succes
 
Wout_RS;319487 zei:
nog eens met Blackhole over de wagen ga om eventuele hologrammen te verbergen.

Met blackhole hologrammen verbergen ? Dus over zeg een maand of 2/3 komen die hologrammen weer naar boven, en dan ?
Als het je eigen auto zou zijn zeg ik, gewoon doen maar in dit geval zou ik er als "klant" absoluut niet over te spreken zijn...
 
Allereerst zou je een testspot moeten maken om te bepalen hoe hard de lak is. Elke lak is anders, ook al is deze van dezelfde fabrikant.

Wouter_RS zei:
-> Interieur eens licht afnemen met APC 1:10 en daarna dressen met Autofinesse Spritz

Auto Finesse Spritz is niet echt een dressing maar een onderhoudsproduct.

Carclean.com zei:
Spritz is een anti-statische detailspray voor kunststof in het interieur.

Het beschermt tegen UV-straling en tast de natuurlijke uitstraling niet aan. Voor bijvoorbeeld dashboard, kunststof strips, accessoires en deurbekleding. Verwijdert stof, vingerafdrukken ,vuil en vettige film van alle soorten kunststoffen.
 
oei is spritz geen dressing, ik heb dit aangekocht omdat ik dacht dat het een dressing was om mijn AG vinyl en rubber care te vervangen.
Gelukkig heb ik hiervan nog wat staan.


Ik zal maken dat er geen hologrammen meer zijn natuurlijk, maar er blijven natuurlijk altijd imperfecties achter he. Ik ben ook geen prof he.
EN blackhole zal dan hiervoor dienen en als glaze
 
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de Volvo lak kei en kei hard is. Ik heb nl een Volvo. Ik kan me niet voorstellen dat je echt van plan bent een hologram te gaan verbergen in plaats van op te lossen. Het is netjes als je met een rotary kan finishen, maar de kans dat er een hologram op gaat duiken nadat alle olie van de lak is, is groot. Ik persoonlijk zou niet gaan finishen met een rotary maar met een excenter. Overigens zou ik iets minder plannen maken voor hoe je het aan gaat pakken en meer op de dag uitproberen wat er het beste werkt. Misschien is de auto deels overgespoten en is de lak helemaal niet zo hard. Je komt er alleen achter door te proberen.

Of je de black hole gaat gebruiken of Autofinesse. Ik ben niet zo´n fan van de black hole en heb geen ervaring met Autofinesse.

Succes!!
 
Wouter_RS zei:
oei is spritz geen dressing, ik heb dit aangekocht omdat ik dacht dat het een dressing was om mijn AG vinyl en rubber care te vervangen.

Auto Finesse Spritz laat best een mooie satijnen gloed na op het kunststof, maar echt een dressing wil ik het niet noemen. Dan zou ik gaan voor bijvoorbeeld Poorboys World Natural Look of C.Pro PERL.
 
Heb me enkele dagen geleden ook de Natural Look aangeschaft en kan het echt wel aanraden als je een dressing zoekt voor niet te duur :ja

Wat betreft de hardheid van de lak: Ik heb pakweg een jaar geleden een XC70 aangepakt en die lak was toch ook vrij hard!
 
Thnx voor het antwoord!

zal dit weekend eens spritz proberen op m'n interieur!

als het niet echt doet wat het zou moeten doen dan zal ik nog m'n overschotje van AG vinyl en rubber care gebruiken

Ik heb gisteren natuurlijk m'n bestelling al geplaatst waardoor ik die natural look niet heb kunnen bestellen he :s

mss zit hij er nog bij als cadeautje :D
 
Tof om mede AF mensen tegen te komen :D

btw als ik m'n werk goed doet, dan zal hij het resultaat en z'n baas tonen en die rijd ook met een XC90 enkel verschil is dat z'n baas een R-design is en blauw.
Want z'n baas had al eens gevraagd of hij niemand kende die z'n wagen eens onder handen wou nemen. E-
Ook zal hij in het vervolg om de 2maand komen met z'n wagen voor wat 'onderhoud'


Nog een vraagje. Nu het voor de eerste maal iemands anders wagen is heb ik toch wat schrik voor die hologrammen :(
zou ik de eerste stap met 3M fast cut met de hand doen op een Monello Hand Pad Wit?
en dan als tweede stap met de poliermachine op een blauwe 3M pad met Blackhole? kan dit hologrammen geven?
 
ja, omdat ik bang ben voor eventuele hologrammen?
of wat vind je ervan als ik met de poliermachine met een gele polishpad met fast cut om de swirls te verwijderen
en dan afwerken met Ultrafin op een blauwe pad om af te werken. Als ik dit op m'n gemak doe zou ik dan nog hologrammen kunnen hebben?
 
hoh, ik ben niet zo'n fan van een rotary. Ooit eens door de lak gegaan op de bumper van (gelukkkig eigen) auto, en sindsdien ben ik wel heel voorzichtig geworden.

De producten van 3M zijn me niet bekend, maar als je fijn genoeg gaat eindigen (zowel produkt als pad), mag dit volgens mij geen probleem zijn. En je toestel vooral genoeg laten bewegen over de lak, nooit stilstaan. En het toerental niet te hoog laten komen.

Ik heb recent geïnvesteerd in een DAP900, en je werkt toch een pak relaxer, wetende dat er niet zo heel veel meer kan foutgaan.
 
Dat kan ik geloven dat dit een stuk prettiger werk,

ik heb nog nooit een DAP in m'n handen gehad, zou dit graag eens uittesten alvorens te kopen.
Heb al een paar keer gekeken naar een Flex 3401 omdat ik de flex rotary tof vind om mee te werken maar als je de kostprijs ervan ziet :(
 
Initiatie gekregen van onze kameraden in Oudenaarde. Ik was direct overtuigd. De prijs viel eigenlijk nog mee.

Je woont zo ver niet van mij af, als je eens een DAP wil 'voelen'.