• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voor het eerst dappen

rick76

Detailing addict
15 mrt 2010
30
55
Ede
Ik weet het er zijn al veel vragen gesteld maar ik kan de vraag van mij er niet tussen vinden. Ik heb net de DAP900 Raffini Starterskit - Lite Edition besteld. Als ik nu ga dappen dan doe je dit per deel. Betekend dit ook dat je het paneen afwerkt met Mezzo en Finale. Of ga je eerst door met Mezzo tot je de hele auto gehad hebt en dan overstappen naar Finale. Wanneer je per deel alles afwerkt wat doe je met de al gebruikte pads. Moet je deze inpakken in plastic of uitspoelen.

Tot welke temperatuur kan je buiten aan de slag?

Mijn stappen plan:(passat variant uit 2009 zwart)
- dag van te voren steenslag aantippen
- volgende dag met The Blob Eliminator bijwerken
- Wassen met mothers
- Kleien, pb met citrus bling
- Auto afspoelen
- hierna dappen, eerste spot met mezzo op wit, kijken naar het resultaat. goed resultaat afmaken met Finale, Slecht resultaat nog een keer met wit anders met oranje.
- Blackhole aanbrengen
- Natty's paste wax
- trimrestore

Mocht er iets niet kloppen dan hoor ik dit graag.
 
Hoe jou stappenplan eruit moet / kan zien hangt ten eerste af of je dit overdekt kan doen. Uit je vraag over de temperatuur schat ik in dat dit niet kan en dat je bent aangewezen op de buitenlucht. Mocht dit wel kunnen dan ziet onderstaand verhaaltje er anders uit.


Ik zou eerst de gehele auto (qua lak) wassen en het dan per paneel aanpakken (dus clayen, polijsten met mezzo, polijsten met finale, blackhole, natty's)
De ene reden hiervoor is dat het inmiddels als behoorlijk koud is buiten en je na het wassen en clayen je je vingers ook al behoorlijk zult voelen. Je botten het ook niet echt prettig vinden dat je een hee dag op je knieen ligt en/of bukt. Andere reden is dat een variant een behoorlijke lap blik heeft en wil je dat goed doen dan ga je dat alleen nooit in een dag redden, ook als is het 20 graden.

De pads moet je voor je van mezzo overstapt naar finale (andersom is niet zo'n ramp) wel eerst schoonmaken (uitspoelen onder de kraan, evt met wat APC of afwasmiddel, daarna voorzichtig droogdraaien op de dap).
Het verwerken van de polijstmiddelen (zeker de mezzo) zal met deze temperaturen niet zo gemakkelijk gaan als bij 20 graden.

Wat betreft het wegwerken van steenslag... dat zou ik persoonlijk overslaan en uitstellen tot de zomer.
Motivatie daarvoor is dat je de delen die je aanstipt wel juist moet kunnen laten drogen, en met het huidige weer is dat geen zekerheid.
Overigens zou ik voor ik iets ging aanstippen eerst de omgeving wassen, clayen en ontvetten met een IPA.
 
Hmmmmm IPA weer iets nieuws voor mij.

Maar je gebruikt toch de Oranje en de witte pads voor Mezzo en de zwarte voor Finale. Maar stel je voor dat ik met de eerste hit, Mezzo met witte pad, juiste resultaat heb dan ga ik verder met finale op zwarte. Moet ik in de tussentijd de witte pad schoonmaken of kan ik deze neerleggen en bij het volgende deel weer pakken. Droogt de pad ondertussen niet.

Ik heb een mogelijkheid om overdekt te kunnen werken maar meestal deed ik alles met de hand onder mijn carpoort.
 
IPA is t vergelijken met cosmetische alcohol, eventueel aangelengd met water. Wellicht heb je Monello spruzzo, dat is eigenlijk net zoiets. Waar het om gaat is dat je de steenslag "wond" eerst goed ontvet en daarna ook even laat uitademen.

Die pad zal overigens niet zomaar uitdrogen. Wel zou ik deze in ieder geval aan het einde van de dag schoonmaken.
Overdekt staan is iets anders dan droog binnen staan. Al zou je onder een carport staan dan heb je nog steeds last van regen (inslag) en dauw. Nogmaals, mocht je niet binnen kunnen staan dan zou ik met de steenslag bijwerken echt wachten tot van de zomer. Een goede wax over je staanslag plekken zal ook enige bescherming bieden.
 
Je kan gewoon wisselen van pad en ze wat vochtig houden met s&w , doe ik ook erop als ik nog moet beginnen met polijstpasta.

Neem gewoon 2 kleuren pads : bvb wit nr 2 voor mezzo en bvb zwart voor finale.

Om tijd te besparen zou ik nu de black hole skippen , de auto zal er zonder ook wel heeeeeeeeeeeeeel net uitzien hoor en dit ook houden voor de zomer als je gaat bijstippen en toch opnieuw moet beginnen.Heeft nu enkel maar voordelen : wax houd langer stand.

Je plan ziet er idd best goed uit hoor , alleen zit het weer niet mee of je moest echt tijd zat hebben en binnen kunnen werken , dat werkt veel prettiger.

Schoonmaken pads : als je merkt dat de pads wat "vollopen" maak je ze best schoon en werken ze weer terug prima . (daarom dat er reeds velen een padwasher hebben , om tijd te besparen ) Indien je wat handig bent met een emmer , grittgard en een paar hulpstukken kan je een goedkope variant maken die ook wel redelijk werkt en tijd uitspaart. In principe kan je de pads droogzwieren met je dap , maar toch voorzichtig zijn dat je ze niet kapotzwiert.Ik heb ondervonden dat er soms pads zijn die durven loskomen van de velcro en het schuim (niet van de zool van de dap dus) en als je maar 1 pad per kleur hebt sta je daar.....

Zeker je pads niet plooien tijdens het reinigen(enkel knijpen,wrijven maar nooit vouwen). Je kan ook je pad op de dap zetten en dan helemaal in een zachte(droog-) doek duwen , wordt ie ook droger van.
Ik heb alle pads dubbel , maar heb deze niet allemaal in 1 keer gekocht hoor, loopt immers op die rekening.

Tip voor (koud) kleien : neem een emmertje met warm water en leg je(2 blokjes) klei erin : zo kneed ie beter en kan je telkens afwisselen.( ook goed warm voor je handen )

Ipa : misschien een oproepje doen om er in jouw buurt aan te geraken ?

Nog een tip : als je eerst een gewone(goedkopere) mf-doek neemt na polijsten met mezzo , heb je toch nog finale te doen en na finale zou ik een echt goeie doek nemen om af te wrijven. Reden : als je de mezzo wegveegt met een goedkopere doek en die doek zou nog eventueel kleine "krasjes" maken , deze haal je zo weg met de finale.(zo heb je meer doeken over om af te werken er kan er immers altijd 1tje op de grond vallen)

Als er al een deel helemaal klaar is : zorg dat je er niet opnieuw op komt met de dap/polish anders is je beschermlaag er terug af (je kan dus soms beter 2 panelen doen(bvb gardebou en portier) en afwerken en daarna verdergaan door bvb dat vorig paneel (= deur) open te zetten.

Misschien wel wat overbodige uitleg , maar beter wat teveel dan te weinig denk ik maar :-b

Succes !
 
top dat jullie zo snel reageren. Ik heb in iedergeval voor elkaar gekregen dat ik de Dap mocht bestellen. Hihihih was er al twee jaar om aan het zeuren.