• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstelling + enkele vragen.

Kristof505

Detailing trainee
9 aug 2021
23
35
Mijn naam is Kristof en ik heb sinds vorig jaar oktober mijn Kia Proceed GT gekocht in Dark Penta Metal. Helemaal weg van deze auto en nog steeds, na bijna een jaar, als ik de auto ergens parkeer (ver weg van andere auto's uit schrik op schade) kijk ik nog steeds achterom.

Aangezien ik zeer gesteld ben op mijn auto is sinds toen mijn hobby wat begonnen met het goed verzorgen van de auto. Zo ben ik terecht gekomen op de site van CC en dus ook dit forum. Ik heb al zeer veel tips en tricks gelezen en opgedaan dankzij jullie allemaal en ook door het af en toe mailen met CC. Ook al heel wat producten besteld bij CC waaronder de AVA P80 waar ik zeer tevreden over ben. Deze site heeft me al heel wat geld gekost ;).

Nu wil ik voor de eerste maal in mijn leven een auto gaan polijsten en dus vandaar dat ik even een profiel heb aangemaakt aangezien ik er enkele vraagjes bij heb. Na veel filmpjes gekeken te hebben, veel gelezen op dit forum en andere sites en een korte mailvraag naar CC ga ik met een klein hartje de stap nemen en een ‘DAP EVO Monello Raffini Evolution Pack’ bestellen en nog andere zaken die ik nog nodig heb voor mijn detailling.

Ik zou graag met jullie mijn stappenplan wat overlopen en kijken of er nog ergens wat verbetering/andere tips zijn.

Het wassen van de auto zit redelijk goed bij me denk ik dus dat deel ga ik hier overslaan.

Na het wassen van de auto wil ik de auto niet drogen en aan de slag gaan met de ‘Dolce Verde klei set’.

Mijn vragen hierbij zijn of de 500 ml ‘Perfetto’ genoeg gaat zijn voor een type auto zoals de mijne? Mag de ‘Perfetto’ drogen op de lak? Dien ik de auto terug te wassen voor het polijsten of is drogen met een droogdoek genoeg dan?​

Na het kleien wil ik mijn auto gaan polijsten. Ik vermoed dat ik enkel de ‘Raffini Mezzo Polish’ en de ‘Rafinni Finale Finishing Polish’ ga nodig hebben daar er geen diepere krassen opzitten. Enkel wat swirls en lichte gebruikssporen.

Mijn vraag hierbij is of ik na elke polijstlaag dien te ontvetten? Ik weet dat dit meestal gedaan wordt om de oliën weg te halen om te kijken of je behandeling genoeg heeft opgeleverd en na de laatste stap dat je dit best sowieso doet alvorens glaze erop aan te brengen.​

Na het polijsten van mijn auto wil ik graag een glaze aanbrengen. Ik dacht hierbij aan ‘PB Black Hole’ en deze aan te brengen met een zwarte pad (na mailen met CC). Ik ben van plan deze ook machinaal aan te brengen.

Na de glaze ben ik van plan om er een waxlaag op te zetten, ook machinaal. Hierbij dacht ik aan de ‘Collinite 845’ en deze aan te brengen met de rode pad.



Nu heb ik enkele algemene vragen hieromtrent:

  • Hoeveel doeken ‘Peluche Verde’ zou ik hiervoor nodig hebben? Ik heb al begrepen dat je in principe slechts 1 zijde ervan kan gebruiken in verband met het verschillende type vezels. Ik was van plan 2 trio paketten te bestellen waarna ik 8à9 doeken zou hebben.
  • Zou ik extra polijstpads kopen? Ik ga sowieso enkele handapplicators aankopen voor de kleinere onderdelen.
  • Hoe vaak dien ik de polijstpads tussendoor te reinigen? Of is dit niet nodig wanneer ik door doe met dezelfde stap polijsten?
  • Het kan zijn (kans is groot zelfs) dat ik dit project over enkele dagen ga moeten verspreiden. In de tussentijd ga ik mogelijks met de auto naar het werk of dergelijke moeten rijden alwaar ik hem niet ga kunnen binnen zetten. Hoe pak ik dit het beste aan?
Ik heb over verschillende zaken wel al veel kunnen terugvinden op dit forum maar door de vele info en meningen zie ik op het moment de bomen door het bos niet meer.



Alvast bedankt voor de eventuele hulp en/of reacties!

Mvg Kristof
 
Neem de klei spray van DoDo Juice, werkt fijn en specifiek daarvoor gemaakt.
Ontvetten doe je inderdaad om te kunnen beoordelen, zeker doen als je net begint ervaring op te doen.
Glaze en Collinite met zwart of rood, maakt qua pad niet veel uit. Kan beide.
Doeken is zo een prima aantal. Pads kan je uitwassen en droogdraaien, niet haasten dan is een set genoeg.
Schoonmaken doe je ook op gevoel, blijf kijken of de pad vuil wordt. Anders per paneel even wassen.
Nieuwe dag, dan eerst opnieuw de auto wassen ...
 
  • Leuk
Reactions: Kristof505
Thnx RedCat!
Hoe maak je de pads tussendoor best schoon? Ook met de padreiniger die bij het pakket zit of kan een ander product ook voor tussendoor?
 
-Wees ruim met Clay lube.
-Pads kun je tussendoor uitwassen/uitspoelen met:
padcleaner
APC
Dreft
Question wat wil je met een glaze bereiken aangezien je toch gaat polijsten?
Imo kun je beter die 2 tientjes in je zak houden en dat deel van het budget anders besteden. Bovendien denk ik dat de oplosmiddelen van de 845 best eens de glaze aan kunnen tasten.

Tip:Koop ook wat kleinere pads voor de kleine delen van de auto en een ontvetter zoals Gyeon Prep
 
  • Leuk
Reactions: Kristof505
Bedankt voor de toevoeging @Ric325i !
De Gyeon prep staat ook al in de winkelmand.
Ik was van de veronderstelling dat de glaze net die extra glans zou toevoegen aan het totaalproject maar daar ben ik dan waarschijnlijk mis in.. Zoals je aangeeft kan ik dat geld dan inderdaad beter ergens anders in investeren.
Ook de handapplicators zitten reeds in de winkelmand. Van elke grote pad ook een kleintje om alles hetzelfde te kunnen doen.
 
Glaze heeft voor en tegenstanders…
Geen glaze:
5D1A3242-C28B-41FF-97E0-7DC30D9AD672.jpeg
 
Resultaat is inderdaad mooi genoeg! Ik ga mijn bestelling plaatsen en kan erna natuurlijk toch nog altijd bij bestellen ;)
Thnx voor de tip!
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Welkom!

Ik zou zelf, om dat ik ik fan ben van Menzerna, die kit aanschaffen. Zelfde prijs.

Na kleien spoel ik de auto altijd af en dan droog ik hem. Ik gebruik ook de DoDo juich Clay lube zoals @RedCat aangeeft.

Ontvetter dan is Gyeon Prep het juiste.

Glaze doe je mijn inziens enkel als je niet polijst om lichte lakdefecten te verhullen.
Je gaat polijsten dus dan heb je dat niet, dat geld kan je beter anders besteden. Ik zou de pads sowieso dubbel aanschaffen, je wilt tijdens je klus niet misgrijpen, stel dat er 1 stuk gaat.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb jij ook delen met “pianolak”?
Bumper en skirts bv?
Die delen niet te grof aanpakken bv met een finishing polish maar pas op met een medium polijstcombinatie.
 
@GeBas , bedankt voor de tips! Is inderdaad logischer om de auto af te spoelen na het kleien. Ikzelf ben zeer tevreden van alle producten van Monello dus voorlopig ga ik voor deze set gaan.
De glaze ga ik inderdaad laten zoals Ric325i ook al aangaf, dat geld spendeer ik wel aan iets anders, keuze genoeg! Goede tip van de pads, thnx!

@Ric325i , klopt van de delen met "pianolak". Difuser achteraan, accentdelen voorbumper en sidekirts. Hierover had ik ook al contact opgenomen met CC, deze gaven me ook al het advies om een testspot te maken ergens waar je het niet ziet. Ikzelf was van plan om te beginnen met de medium maar inderdaad misschien eerst eens proberen met enkel de finishing Polish. thnx!
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
Die pianolak is vaak erg gevoelig en kan ook redelijk snel weer vol zitten met defecten/swirls zeker op de plaatsen waar het op jouw auto zit. Vaak is een finishing combo ook al genoeg om dit te corrigeren ,je kan er in de toekomst eens over denken om elk geval die delen te coaten dat kan erg schelen vind ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Kristof505
Welkom op het forum. Foto’s van de Kia zijn ook welkom! Leuk om te lezen dat wij hetzelfde parkeergedrag hebben. Ik zal altijd mijn auto ergens achterin een hoek parkeren, zover weg mogelijk van die vrouwen (en mannen) die totaal niet om hun eigen of andermans bezit geven.
 
  • Leuk
Reactions: Kristof505
Welkom op het forum! Al lekker bezig! Veel post plezier.

@Kick Buttowski ik denk dat wij allemaal wel zo zijn. Ik durf de auto gewoon echt niet bij de lokale jumbo o.i.d te parkeren. Uitsluitend helemaal achteraan in de hoek, en dan met 1 kan van de auto op een hoek of bij perkje of stoeprand. Dan uiteraard ook zo dat ik de auto strak langs die hoek van de parkeerplaats parkeer zodat mocht er iemand toch langs parkeren dat de deur dan haast niet tegen mijn auto kan komen.