• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Enkele vragen over polijsten en aanvullende producten

Wauw... Wilde nét wat gaan typen over beginnen bij de basis en het niet moeilijker maken dan het is. :)

Ik kan mij vinden in jouw reactie, Jordan. Kan het ook gedeeltelijk eens zijn met de andere reacties, maar we hebben het niet over ver-gevorderd detailen of zelfs vele stappen daar voorbij. ;)

Een testspot zal genoeg zeggen en dan is het inderdaad fijn om meerdere gradaties te hebben van pad + polijstmiddel. Per ongeluk met een iets te grove combi polijsten is geen drama. Het is niet dat je dan de inmens veel lak verwijderd, maar wat niet nodig is, is niet nodig. ;)

Inderdaad, bij Duits denkt men al snel aan harde lak en dat is niet voor niks. Wanneer je op het forum gaat verdiepen in polijsten zal je 99/100 keer lezen dat deze lakken bikkelhard zijn. Je vormt dus een bepaald beeld voor jezelf aan de hand hiervan. ;)

Mijn advies; Je zal meerdere gradaties pad + polijstmiddel nodig hebben. Dit kan van 1 merk of van verschillende. De meest voorkomende zullen waarschijnlijk van Monello zijn. (De bekende Veloce + Gele pad | Mezzo + Oranje pad | Finale + Witte pad) Hiermee heb je een goede basis in huis om die eerste ervaringen mee op te doen. :)
Stel dat een testspot uitwijst dat je een harde lak hebt, dan zou je alle gradaties kunnen gebruiken + spiderpads. Ná polijsten met de spiderpad of grove-combi zal je toch moeten afbouwen met de fijnere combi's om tot die gewilde hoogglans te komen. :)
Weggegooid geld is het dus sowieso niet. Ook al zou je met de medium-combi al de boel kunnen corrigeren, de flesjes polijstmiddel zijn niet groot en de pads kun je altijd nog wel gebruiken.


Ey trouwens... Je woont bij mij om de hoek. Indien nodig kunnen we altijd effe koekeloeren hoe-of-wat.
 
Ach, als je nog niks hebt aan polijstspullen is er (volgens mij) niets mis mee om dan als eerste pasta de Scholl lijn te gaan gebruiken.
Ikzelf heb met Monello, Scholl, Rupes en Sonax gepolijst met een grote diversiteit aan pads van diverse merken.

Als ik nog geen ervaring had met polijsten en ik kom op een forum waar je vaak leest dat je voor duitse lakken heel goed Scholl kan pakken dan lijkt me daar niets mis mee, Monello is ook zeer goed en Rupes is ook fantastisch maar je moet toch ergens beginnen, ongeacht welk merk.
Zolang je maar niet verwacht dat je met alleen S3 of Rupes groen of wat dan ook in 1 keer klaar bent is het goed, afschalen gaat je gegarandeerd een beter resultaat geven.

Verder begrijp ik werkelijk niet waar er nu mensen zo ge-irriteerd over zijn.
Een nieuw lid stelt vragen ter bevestiging van wat hij in diverse topics te lezen krijgt.

Gewoon lekker ergens beginnen zou ik zeggen en houd er rekening mee dat geen enkel merk heilig is (ook geen Gyeon ondanks de vele goede producten alle fanboys hier :p) en iedere lak of ondergrond weer een verse kijk en plan van aanpak nodig heeft.

Veel plezier!
 
Wouw wat een tekst na 12 uurtjes vliegen o_O
Dat was niet helemaal de bedoeling :D

Enige waar ik tegen in ging is dat er met Monello niet het zelfde resultaat gehaald kan worden, want dat is niet waar.

Verder is er zeker niks mis als je voor Scholl kiest.

Wel denk ik dat @Quantoxx het te grof polijsten onderschat. Want ik heb wel eens iemand bij me gehad die door de lak was gefietst omdat hij te grof ging polijsten op een zachte lak. En dat ook omdat zijn werkwijze niet helemaal correct was, op hij van alle kanten werd geadviseerd om de meest geweldige combinaties te proberen.

Daarom vind ik het verkeerd dat mensen vooraf al zeggen dat de juiste combinatie S3 spider is. En ja het zit er dik in dat dit de combinatie word.. maar ik zal het altijd testen.

En dat kan gewoon ook lekker met S17 hoor ;)
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Ey trouwens... Je woont bij mij om de hoek. Indien nodig kunnen we altijd effe koekeloeren hoe-of-wat.
Tnx voor je reactie weer. Mocht dat nodig zijn dan is een ritje naar Leersum idd snel gemaakt. ;) Ik verwacht er vooralsnog wel uit te komen en bovendien heb je altijd wel nuttige tips in huis hier op het forum :)

Veel plezier!
Tnx @Altos ;)

Wouw wat een tekst na 12 uurtjes vliegen o_O
Dat was niet helemaal de bedoeling
Niks aan de hand lijkt me. Je moet elkaar ook kritisch kunnen benaderen. Ik kon me alleen niet vinden in het feit dat de strekking van het verhaal zou zijn dat Scholl perfect is, en overige polijstmiddelen allemaal niet. Dat kan ik helemaal niet weten namelijk :)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Zluytr - Fair enough. :)

Zoals ik al citeerde, een testspot zegt alles. Het vermoeden dat het harde lak is zal 99% on the money zijn, maar een testspotje is zó gedaan.

Ik heb mijn BMW ook meerdere keren "gewoon" met de Monello-lijn gedaan. Werkte prima, alleen duurde het langer voordat ik op het gewenste resultaat kwam. Voor mij gevoel té lang. ;) Het advies was toen een sandwich spiderpad erbij nemen. (Maar ik gebruikte nog gewoon Veloce en dat ging prima)

"Proberen = Leren", zegt mijn kleine meid vaak. :) Ik leer ook nog vaak van een 9-jarig meisje... :p
 
Laatst bewerkt:
@Jordan : nogmaals, ik had het erbij gezet dat het niet ten afbreuk zou moeten zijn op jou persoonlijk.
Ik vraag mij dus af waarom je dan zo persoonlijk terug ketst terwijl dit helemaal niet aan de orde was/is ?
Ik ging alleen een stukje verder dan @Zluytr qua invullig van het Scholl - Monello verhaal, nogmaals dit heeft niks met jou persoonlijk te maken en vat dit dan ook s.v.p. niet zo op..
Heb je alleen middel-X tot je beschikking dan is dat toch prima !
Dat jouw post nu gebruikt wordt als punt ter aanvulling van de kennis en ervaring van @Zluytr en ik zelf, daar is in mijn ogen niks mis mee.
Er wordt genoeg geschreven door menigeen personen en ik ben zelf van mening dat men voorzichtig behoort te zijn in het lukraak overnemen van dat wordt geschreven door hen. Daarmee bedoelde ik het stukje van "Duitser=heavy duty polijstmiddel + pad" .
Ik heb de bovenstaande reacties gelezen en vind het een beetje 'angstig' om te lezen dat men middel-X met pad-Y aanraad, terwijl ik zeker weet dan er andere combinaties mogelijk kunnen zijn die wellicht wat minder van je lak af zullen halen en het zelfde resultaat geven
Doe waar jij jje goed bij voelt qua middelen en de tevredenheid er van.
Laat s.v.p. je eindresultaat weten.
 
nogmaals, ik had het erbij gezet dat het niet ten afbreuk zou moeten zijn op jou persoonlijk.
Ik vraag mij dus af waarom je dan zo persoonlijk terug ketst terwijl dit helemaal niet aan de orde was/is ?
Het ging mij erom dat er wel heel snel conclusies werden getrokken over wat mijn visie zou zijn. Monello is slecht en daarom kies ik Scholl, dat was het verhaal en daar was ik het niet mee eens omdat ik dat nog helemaal niet kan weten. Anyway, dikke streep eronder lijkt me.

Ik zal tzt zeker mijn ervaringen delen echter duurt dat nog wel even hoor. Zodra het lente wordt ga ik hiermee aan de slag.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en mk-us
Voordat je gaat polijsten wil je altijd graag een zo schoon mogelijke lak hebben. Dus ik zou zeker ook even kleien. Als het niet te lang geleden gebeurd is, dan zal het ook niet lang in beslag nemen. Maar zeker op de lagere delen zal het wel wat vervuiling verwijderen die je wel eerst weg wil hebben voordat je gaat polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: Jordan
hey ouwe reus, jazeker, mijn handen jeuken al zo erg dat krabben geen zin meer heeft. ;) Moet alleen nog even geduld hebben. Ga eerst nog een kleibeurtje doen en dan zo zachtjes aan de spulletjes maar eens in huis halen.
 
Jup! Op je gemakkie alles in huis halen zodat je straks goed voorbereid bent. ;)

Ik zou het kleien laten tot je gaat polijsten. Mag nu ook natuurlijk, maar dan zou ik het voor de zekerheid straks vóór het polijsten ook weer doen. (April-mei, toch?)
 
  • Leuk
Reactions: Jordan
Ik zou ook altijd kleien voor polijsten, er hoeft maar iets van vuil in de pad te komen en je krast er snel je hele lak mee over en als je je auto netjes bijhoudt en regelmatig kleit dan ben is dat ook zo gedaan.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407 en Jordan
Ik wil graag hier even inpikken.
Polijste de bmw altijd met de monello lijn en was **** best tevreden mee...
Heb nu een Mercedes dus graag jullie bevindingen over welk polijstmiddel hier het beste op past ?
Ik denk wl eerst de monello op te gebruiken..
 
Nee en Ja:
Nee want als je tevreden bent over een middel dan zou ik dat zeer zeker weer gaan gebruiken.
Ja: als men meerdere auto's gaat doen ( lees (semi-) profi )), dan is het zeker raadzaam om meerdere soorten polijstmiddel in huis te hebben,
dit mede omdat niet elk polijstmiddel het beste pakt op elke laksoort en het soms makkelijker is om wat anders te pakken.
In het geval van @Wallace zou ik gewoon de Monello pakken om het allemaal niet moeilijker te maken dan dat het is
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@mk-us - Mee eens! :) Maar ik ga niet op voorhand al zeggen dat een ander middel beter is. :) Als je toch al Monello in huis hebt, dan lekker gebruiken, zoals je al aangaf.

Maar @Wallace, ik weet zeker dat je met Monello een mooi resultaat zal behalen, zelfs als de lak liever met wat anders gefinished wil worden zal hij glimmen als een tiet. :p

Een detailer met de nodige ervaring zal het verschil wel zien, maar de meeste zullen het prima vinden. ;)