• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tijd om wat tips te vragen met nul ervaring.

Ik zou de Pro Polish met een witte pad doen, maar zou ook kunnen met zwart/rood. ;)

Je kan Finale / Pro Polish gewoon proberen met de zwarte/rode pad. Proberen = Leren. ;)

De Gele zijde is, lijkt mij, vergelijkbaar met een gele polijstpad en dus vrij hard.
 
Inderdaad proberen is leren. Ik kom net een schema tegen. Zwart heeft een slijpinggraad van 0 en wit heeft 1. Finale heeft ook 1. Dus met combi zwart is de cuttingfactor 1 en met combi wit 2.
Bedankt alweer.
 
Goedeavond poetsers,

Vandaag een super deal gehad. Ik heb een dap 900 v3 overgenomen van iemand compleet met tas en toebehoren. Deze is werkelijk nog nooit gebruikt en dat kon je ook zien. Is verkocht met allerlei andere poetsspullen (gyeon , monello , pb, autoglym, mothers, scholl, nieuwe doeken, nieuwe pads enz)
Ben ik er werkelijk blij mee aangezien deze in de planning stond om te kopen.

Vandaag ook maar weer een auto van een vriend gewassen.

Interieur
Deze was goed vies. Stofzuigen en blazen met blaster sidekick. Apc van wowos dorpels en deuren. Gedresst met natural look. Heerlijk geur.
Velgen
Met non ferro en spray en rinse. Borstels van monello en ez? (Zeg ik dat goed).
Pre wash
Lancia 2.0 met artico
Wassen
2emmers meguiars met gritt 2 washmitts DJ Btbm shampoo
Kleien
Eerst non ferro op de auto. Dan kleien met monello dolce verde en DJ slippy.
Teervlekken wouden maar niet weg dus gyeon tar gebruikt en nog wouden de meeste niet weg. Hmmmm.
Licht polijsten
Ik kon mijn net nieuwe dap900 meteen testen. Dus gewoon gehouden bij witte pad van angelwax en monello finale. Ik heb alleen de motorkap gedaan en vond het hoe dan ook een verbetering dat zal die vriend helemaal top vinden.
Morgen
De rest met dap900 ik heb er zin in.
Black hole? Niet nodig denk ik na finale of zeg ik wat stoms.
Waxen met denk ik collinite 845 of mischien pb nattys blue of DJ purple haze of raceglaze 42.. haha keuze genoeg nu.
Banden dressen met gyeon tire.
Uitlaat met molty van DJ.
Oh ja koffer moet nog schoobgemaakt worden. Vast nog wat vergeten..
 
Je bent al lekker bezig geweest. :p

''Kleien - Eerst non ferro op de auto. Dan kleien met monello dolce verde en DJ slippy.''
... Je hebt, neem ik aan, de Non-Ferro gebruikt en toen afgespoten? Alvorens het kleien. :p

''Black hole? Niet nodig denk ik na finale of zeg ik wat stoms.''
... Als de lak in goede staat is na het polijsten, dan doet een glaze weinig tot niets. Als de fijne-combi van Finale + fijne pad dus genoeg heeft gedaan...
Je kan dus simpelweg een stukje proberen om te kijken wat het voor je doet. Probeer je een stuk je met glaze en daarnaast een stukje met alleen wax.
 
Ik heb non ferro gebruikt na het wassen en voor het kleien. Inderdaad afgespoten en begonnen met kleien.
Vandaag heb ik dus de rest gedaan. Black hole heb ik toch aangebracht aangezien ik een lichte verandering zag.
Eigenaar van de auto herkende zijn auto niet.. hij was letterlijk een minuut stil ookal sprak ik met hem. Het was ook een smerige auto vooral binnen. Dan is het verschil nog groter.
 
Moet wel zeggen het gaat snel hoe vrienden kennissen mij bereiken om hun auto grondig aan te pakken. De aankomende weekendEN volgeboekt.
 
Ja wat zijn poetsprijzen. Uiteraard ben ik niet sinterklaas maar ik doe het omdat het toch echt een leuke hobby is. Als ik zie hoeveel uur ik eraan bezig ben dan ga je al gauw richting de 300euro dat tegen een kleine uurloon. En zolang ik het leuk vind ben ik met eenderde ook tevreden. Kan ik een sparen voor als de spullen op zijn. Een hobby moet in mijn ogen niet perse geld binnenhalen. Tenzij je van je hobby werk gaat maken.
 
Fair enough. ;) Doelde dus meer op het feit dat je je eigen onkosten terug wilt hebben + iets over wilt houden om weer te investeren. Als je bijv. een andere machine erbij wilt, ben je al snel een paar honderd verder. Je materiaal slijt, doeken gooi je weg na een coating, etc.
 
Goedeavond poetsers,

Ik heb gezocht maar kom er niet helemaal uit. Misschien niet goed mn best gedaan maar blijf toch met vragen.
De monello pads begrijp ik: Geel is hard, Oranje is medium en Wit is fijn.
Scholl pads: Blauw hard?, Paars medium?, Oranje fijn?
En dan nog zie ik spiderpads?
Ik heb nu een blauwe spiderpad en ik lees dat deze als 1step gebruikt worst met de scholl 20+ pasta die ik trouwens ook heb.
Kan iemand mij helpen met een overzicht of duidelijke uitleg van de scholl pads?
Alvast bedankt.
 
Ik zou even Googlen of de zoekfunctie gebruiken. ;)

Ik meen te herinneren dat als je beide merken intypt en zoekt op afbeeldingen, dat je al meteen schema's ziet.
 
Klopt ik zie het. Mijn fout niet goed genoeg gezocht. Maar om eerlijk te zijn vrij ingewikkeld. Ik zie s20 en de blauwe spiderpad niet staan. Of ik doe weer mn best niet.
-Wit spider
-Wit
-Paars spider
-Paars
-Blauw spider
-Blauw
-Oranje spider?
-Oranje
-Zwart

En dan nog al die pastas. Nou weet ik dat s3 bij paars hoort of misschien blauw nog en s17 bij blauw en s30 bij oranje. En de rest dan. Sorry hoor maar een leek hierzo.
 
Deze staat op de site van Scholl
chart_padcircle_original (1).jpg
 
Niemand zal je verbieden om S40 op een witte spider pad te zetten, maar veelgebruikt is het niet. Maar zonder gekheid:

Zolang je de padsterkte weet op te lijnen en de polijstmiddelen weet op te lijnen, kun je de combinaties naar wens maken.

Voor scholl is een veelgebruikte drieluik: paars, oranje, zwart. Al is oranje ook een prima pad om mee te finishen. De zwarte vind ik zelf niet zo heel fijn vanwege de hobbels, maar dat is persoonlijk. Veelgebruijte polijstmiddelen daarbij zijn S3, S17, S30.

De is S20 die je aanhaalt is een medium middel die ook veel als één staps gebruikt wordt. Hoe harder je pad, hoe harder de bite, hoe lager de finish. Hoe zachter de pad, hoe zachter de bite, hoe fijner de finish. Zo kun je met één middel, meerdere kanten op en de lak zal uitwijzen wat nodig is.

Een testspot geeft aan hoeveel je op moet schalen en daarbij heb je altijd de keuze: doe ik hetzelfde nog een keer (dus 2 of meer hits met dezelfde combi), doe je alleen de pad een stapje zwaarder, doe je alleen de pasta een stapje zwaarder of doe je beide een stapje zwaarder. Al naar gelang hoeveel correctie je ziet.
 
.....doe je alleen de pad een stapje zwaarder, doe je alleen de pasta een stapje zwaarder of .....

Hier nog een beginner (nog) zonder DAP maar zit er een verschil in "harder pakken" tussen alleen de pad of alleen de pasta een stapje zwaarder pakken of zijn beide stapjes vergelijkbaar en is het maar net wat je hebt staan (sorry dit is niet mijn topic, maar gezien dit antwoord in dit topic en de vraag van de TS kan TS er zelf misschien ook wat mee).
 
@ArnoP - De combinaties van een bepaalde pad + bepaald polijstmiddel zijn veelal de ''basis''. Denk bij Monello/Scholl Concepts bijv aan;

Veloce/S3 + Gele pad. (Grofste combi - foampads)
Mezzo/S17 + Oranje pad. (Medium combi - foampads)
Finale/S30 + Witte pad. (Fijnste combi - foampads)

Deze combi's kan je prima aanhouden als je dus op zoek bent naar een grove / medium / fijne combi.
Wanneer je bijv. Veloce (Grof) op een Oranje Pad (Medium) gaat gebruiken, maak je eigenlijk een half stapje en komt je ongeveer uit tussen een grove combi en medium combi. Deze halve stapjes zijn 95% van de tijd eigenlijk enorm klein op lakken die hard zijn, maar kunnen meer impact hebben als de lak erg gevoelig en/of zacht is. Dit komt echter erg weinig voor.

Zoek dus uit welke pads + polijstmiddelen je KAN combineren om een bepaalde combi te krijgen. In het geval van Anmobiel;

Ik heb een witte pad van angelwax weren te bemachtigen. Deze ook hetzelfde als de monello witte pad?
Ik ken die pad niet, maar de beschrijving verteld mij dat het vergelijkbaar moet zijn met de Witte Monello-pad. (Finishing pad, laagste cuttingfactor)

De genoemde pad wordt gebruikt bij fijne-combi's. Dus in theorie zou je deze pad kunnen combineren met Monello - Finale, maar ook fijne-polijstmiddelen van andere merken.


Zo zijn er ook nog combi's/polijstmiddelen/pads die buiten de basis vallen. Denk aan de genoemde S40; Bij Scholl Concepts is de norm bij polijstmiddelen dat ''hoe lager het getal, hoe grover''. S40 is in dit geval dus een stapje fijner dan S30/Finale en sommige lakken finishen hiermee nét wat beter, bijv. Je zou de S40 dan combineren met dezelfde pad als waarmee je S30 gebruikt óf misschien een nét iets zachtere pad. (Als die bestaat)
Denk ook aan S2; Deze is dus een stapje grover dan Veloce/S3 en zou je dan combineren met dezelfde pad als waarmee je Veloce/S3 gebruikt. Wil je nóg meer power, kan je de S2 op een hardere/grovere pad gebruiken of zelfs spiderpads.

Maar nogmaals, veelal kan je alles aanpakken met de ''basis''.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en ArnoP