• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vorbereiding op nieuwe waxlaag

Polotsi

Detailing addict
28 mei 2013
27
50
Beste mensen,

Een maandje geleden heb ik een Kia Picanto volledig behandeld: Wassen, kleien, polijsten (machinaal), en wax laag.
Nu wil ik over een maand ongeveer de Collinite - Super DoubleCoat Wax No. 476S aanbrengen.
Kan ik dan het beste de auto voorbehandelen met een cleaner als bv de Mothers Wax - California Gold Pure Polish om de lak weer volledig schoon te krijgen?

Tevens heb ik begrepen dat de Collinite 476s wax zeer lang blijft zitten. Als ik na een aantal maanden weer een andere wax laag aan wil brengen (natty's paste wax bv), is het dan ook noodzakelijk voor een goede hechting de auto voor te behandelen met een cleaner?

Het is inderdaad beter voor de standtijd om eerst een cleaner polish te gebruiken.
Als ik wat minder tijd heb durf ik echter ook gewoon de auto te wassen en er een nieuwe waxlaag op te zetten hoor ;-).

Hey Polotsi,

Zoals StijnV aangeeft kan je een nieuwe waxlaag, ander of hetzelfde product, er ook gewoon overheen opbrengen. Lekker wassen + drogen en dan kan je zonder al te veel risico gewoon eroverheen waxen.

Ik begrijp wel je punt waarbij je het idee kan hebben om eerst auto weer back-to-basic te maken en dan pas weer een andere waxlaag op te brengen.
Als ik de auto dus weer helemaal ''kaal'' wil hebben zou ik inderdaad een cleaner pakken.

Greetz

Ik heb ook nog een Cleaner wax in me collectie. Neem aan dat ik ook eerst deze cleaner wax kan gebruiken en vervolgens kan aftoppen met de Collinite 476s?
Zo reinig je de lak en zit er meteen een wax laag op. Omdat de stand tijd niet heel lang is van deze wax, dan een extra laag met de 476s ;)

Uuuuum, ik heb altijd een dubbele gedachte bij all-in-one producten. De Cleaner wax is dus een Cleaner + Glaze + Wax...
Ik vraag me af hoe dit product zich houd versus producten die 1 doel hebben.

Ik denk dat layeren met die 2 producten wel kan. Maar zoals hierboven gezegd, vraag ik mij af of de cleanende werking van het All-in-One product wel krachtig genoeg is.

Ik heb hier geen ervaring mee, dus misschien dat iemand anders mij kan aanvullen en/of verbeteren.

Greetz

Bij een all in one product heb je altijd te maken met een concessie tussen alle producten. Voor ieder doel een specifiek product is altijd de beste oplossing maar om tijd te sparen kan een all in one product wel een goeie oplossing zijn.

Polotsi;n430391 zei:
Het zal niet een zelfde werking hebben als een pure cleaner.
Zal het dan ook wel de oude waxlaag verwijderen voor dat je het All-in-One product opzet en opvolgt met de 476S...?

Dat was mijn gedachte...

En als het dus niet lekker werkt, dan heb je een aangetaste oude waxlaag, een All-in-One waxlaag en een 476S waxlaag.

Volgens mij hechten ze alle drie dan volkomen k-u-t?

Een tussendoor beurtje (opnieuw wax aanbrengen) bestaat bij mij altijd uit; wassen met een overdosis shampoo, kleien, pre-wax cleaner met korrel en daarna de wax.
Ik heb diverse mensen gezien die problemen kregen nadat zij een nieuwe wax laag hadden aangebracht over een bestaande.
Een Carnauba houdende wax heeft de eigenschap om water en ook vuil te absorberen.
Leuk stukje daarover kan je alhier vinden => http://forum.dodojuice.com/viewtopic.php?f=1&t=2096
Dat is dan wel in bijzondere omstandigheden en bij een auto die regelmatig wordt gewassen is dat in veel mindere mate aanwezig.
Desalniettemin breng je toch een nieuwe laag wax aan over een wax die al deels vervuild en aangetast is.
Ik ga persoonlijk daarom altijd voor een nieuwe wax laag op een schone ondergrond.

Als pre-wax cleaner met korrel kan toch ook gemakkelijk bijv. Monello Finale worden gebruikt? Vind ik een fijn en makkelijk te verwerken product.

Ik gebruik liever bij een "tussendoortje" een pre-wax cleaner met korrel (bijv. Lime Prime).
Een finishing polish zou ook kunnen, maar dan moet je eigenlijk wel het lakwerk (met bijv. M34) reinigen voordat je de wax aanbrengt.
Zelf gebruik ik alleen een finishing polish bij een full detail.

Maar frans na het kleien moet je hem toch altijd polijsten neem ik aan? Om heb jij daar een goede tip voor wel clay je daarvoor gebruikt;-)

Als je zachte klei gebruikt zal niet weinig tot geen marring krijgen. Daarnaast krijg je eventuele marring waarschijnlijk ook wel weg met een cleaner. Met Prof Polish in ieder geval, maar ik weet niet precies hoe dat met andere cleaners zit.

dennisRS Vandaar ook de pre-wax cleaner met polijstkorrel.
Ik ben van mening; dat wanneer je gaat kleien, je tenminste materiaal voorhanden moet hebben waarmee je indien nodig ontstane marring weer kunt verwijderen.