• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vraagje m.b.t stappenplan vanwege nieuwe producten

Daniel092

Detailing addict
19 sep 2011
78
55
Beste mede detailers,

Ik heb een vraagje over mijn stappenplan m.b.t nieuwe producten.

Ik doe nu al zo ongeveer 4 jaar mijn auto polijsten met alles erop en eraan, maar nu hoor ik veel positieve reacties over de gyeon lijn.

Allereerst zal ik mijn stappenplan ff uitleggen voordat ik verdere vragen ga stellen.

1. Wassen met Meguiars Gold Class Car Wash
2. Kleien met Dodo Juice Supernatural Medium Grade Clay i.c.m born slippy clay lube
3. Afplakken van kunstof delen
4. Polijsten met monello mezzo/ finale op witte en zwarte pad
5. Afnemen met gyeon prep
6. Glaze van pb black hole
7. sealent van smart sealent
8. waxen met collinite no.845

Nu is alleen mijn vraag ik ben erg geïnteresseerd in de gyeon can coat en de mohs maar moet ik deze dan vervangen ipv de smart sealent ?
En welke raden jullie mij het beste aan de can coat of de mohs. Ik heb een donkerblauwe Toyota corolla E12 en ik wil graag een soort van wet look uitstraling.

Iemand ideeën wat et beste voor mijn auto is? en zijn er eventueel nog suggesties voor het verbeteren van mijn stappenplan ?

ik hoor het graag van jullie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen ervaring met de producten van Gyeon, dus daar kan ik niks over zeggen.

Je stappenplan ziet er goed uit. Wat je eventueel nog toe zou kunnen voegen tussen het wassen en kleien in, is het gebruik van Iron X of Non Ferro o.i.d. Dit zorgt ervoor dat alle kleine metaaldeeltjes al van je lak zijn verwijderd en de klei dus minder hoeft te doen. Eventueel zou je ook nog een teerverwijderaar kunnen gebruiken na de Iron X en voor het kleien. De stappen zouden er dan zo uitzien:

1. Wassen
2. Ijzerverwijderaar
3. Teerverwijderaar
3. Kleien
etc

De Mohs of cancoat vervangt alles na het polijsten en de prep.

verschil tussen de Mohs en Cancoat is dat de Mohs ruim een jaar blijft zitten en de Cancoat een paar maanden.

dus dan wordt de wax en de glaze etc overbodig ? of is het zo dat als je het alsnog aanbrengt dat dit de glans verhoogt ?

Een coating moet direct over de lak als deze ontvet is met prep... over een glaze zal deze niet hechten.

Echte glans komt van polijsten als je dat goed doet zal een glaze weinig toevoegen.... Ook zal de auto door de coating meer gaan glimmen!

Ik denk dat cancoat wel wat langer houd dan een paar maanden hoor.... helemaal als je het goed bijhoud... Maar zeker niet zo lang als de MOHS houd!

dus dan wordt glaze en wax voortaan overbodig ? Hoelang ben je eigenlijk ongeveer bezig met een mohs behandeling ??

Mohs heb ik zelf nog niet aan gebracht... heb hem wel in mn winkelwagentje dus over een paar weken kan ik je meer vertellen.... Cancoat wel...

Het aanbrengen duurt niet langer dan een wax.... ik vind het zelfs makkelijker werken... het punt is alleen dat een coating de eerste uren niet in contact moet komen met water... dus het beste is de auto een nachtje droog te laten staan!

Met een coating als Prime of Mohs, ben je niet veel langer bezig als glaze en wax. Alleen word aangeraden om Mohs min 2 en max 3 lagen te geven. Met een uur rust tijd ertussen. Dat is dan wel iets wat iets meer tijd vergt. Voordeel is je hoeft je auto een +- een jaar niet te glazen en/of waxen.

Nou inmiddels heb ik het product binnen en ga ik volgend weekend aan de slag. Maaaar... nu ben ik er achter gekomen dat ik geen Iron X in huis heb en helaas is mijn non ferro ook op. Nu is mijn vraag is deze stap noodzakelijk of kan ik daar ook andere middelen voor gebruiken ?

Ik denk niet dat het noodzakelijk is. Je zal alleen wat langer bezig zijn met kleien. De klei zal nu alle deeltjes weg moeten halen die anders met de Non Ferro o.i.d. zouden zijn weggehaald.

Dus het is wel verstandig om het aan te schaffen ? Met hoeveel ml doe je ongeveer een auto ? En moet dit voor of na het wassen gebeuren?

wat ik me ook zonet afvroeg.. mijn auto is nog nooit met bathe gewassen. Nu ga ik vrijdag mijn auto helemaal klaar maken om te polijsten dus wassen etc.. is het verstandig om hem dan nu al met bathe te wassen als ik daarna ga polijsten en hem in de mohs ga zetten ? Of moet ik hem gewoon met mijn andere shampoo ( mequiars ) wassen ?

Het lijkt mij verstandig om aan te schaffen, omdat het ook als velgenreiniger gebruikt kan worden. Ik heb trouwens geen Non Ferro, maar de variant van Nanonex (betere sprayer en iets betere geur). Ik hou nooit precies bij hoeveel ik gebruik, dus dat zou ik niet kunnen zeggen.

De stappen zouden dan worden:

1. Wassen (maakt niet uit met welke shampoo)
2. Non Ferro o.i.d.
3. kleien

okee bedankt voor het snelle antwoord. in neem aan gewoon insprayen met iron x en dan weer afspuiten ? of dan weer met de washmit er overheen ?
Hoe zit het btw met iron X en rubbers ? gaat dat samen ?

Opsprayen, 2-3 minuutjes wachten en dan weer afspuiten inderdaad. Het staat ook op de verpakking aangegeven.

Ik weet niet of het effect heeft op de rubbers

Ik heb ook nog een vraag. Kan je in plaats van Gyeon Prep ook isopropyl alcohol 1:1 verdund gebruiken? Ik heb wat mensen op Youtube dat zien doen. Het scheelt nogal in de portemonnee.

Als je voor een MOHS gaat zal ik het niet op een flesje prep gaan laten hangen als ik jou was!

CC heeft ook een speciaal pakker tre koop... met MOHS/ Prep en een zooitje monello doeken! Ik weet niet hoe je in je doeken zit.... maar misschien kan je daar even voor kijken... is best voordelig zo!

In de Gyeon beschrijving staat ook HEEL duidelijk dat isopropyl (IPA) niet volledig ontvet en dat er dus bv Prep word aangeraden. Dus zou zoals hierboven al verteld word niet op bezuinigen.

Goed om te weten. Ik was voorlopig niet van plan om een coating aan te brengen (misschien in de herfst). En bedankt voor de tip van de voordeelkits! Scheelt toch weer wat.

Vandaag is het dan zo ver. Gister de auto helemaal gepolijst in 3 stappen en vandaag gyeon mohs en vieuw erop. Mij benieuwen naar het resultaat. Zijn er nog tips ??