• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vraagjes na eerste keer interieur detailen

ydderf

Detailing rookie
12 feb 2024
23
15
Afgelopen weekend heb ik het interieur van mijn Auris aangepakt.
Hiervoor heb ik de volgende stappen doorlopen:
  • Stofzuigen
  • Kunststof en leer gereinigd met Monello Matte Opaco.
  • Afnemen met natte microvezeldoek. (elke keer uitspoelen in emmer met schoon water).
  • Drogen met schone microvezeldoek.
  • Insmeren met Poorboys Natural Look
  • Afnemen met schone microvezeldoek.
De microvezeldoeken die ik gebruikt heb, zijn Monelle Per Tutti All Purpose Towel.
Qua kunstofdelen ben ik erg tevreden met de look. Het is net een tintje donkerder geworden en heel licht glimmend. Ik kreeg weer het nieuw gevoel :)
Het leer (stuur en driekwart van stoel/bank is leer) is voor mij net iets te glimmend geworden (maar op zich nog wel acceptabel).
Alleen het kunststof en leer voelt vrij glad aan. Beetje het gevoel alsof er iemand met teflon of silicone spray gespoten heeft.
Voor het dashboard is dit wel acceptabel, maar voor het stuur en stoelen is dit net te glad. Dus ik denk dat ik deze weer opnieuw ga reinigen en een ander product toepassen.

Dus heb nog een paar vraagjes na deze ervaring:
  1. Klopt het dat de PB natural look iets glad aan voelt, of heb ik misschien wat verkeerd gedaan? Ik heb geprobeerd om zo weinig mogelijk product te gebruiken.
  2. Voor het leer wil ik de Gliptone Liquid Leather Conditioner gaan toepassen. Is het dan noodzakelijk om ook hun leather cleaner toe te passen, of is de Matte Opaco net zo goed toepasbaar?
  3. Ik heb ook nog een klein flesje Nanolex Textile and Leather Sealant liggen. Zou ik die ook kunnen toepassen ipv de bovenstaande Gliptone conditioner?
  4. Over een tijdje zal de auto wel weer stoffig en vies zijn van binnen. Alleen heb ik geen zin/tijd om elke keer een uitgebreide ronde te maken.
    Hoe kan ik het interieur dan het beste afnemen? Zelf zat ik te denken aan een microvezeldoek met Monello Perfetto Detailer spray Monello Quick Detailer (edit naar aanleiding van opmerking van @Quantoxx ) of Meguiars APC.
    Er zitten bijna nooit kinderen in de auto en hij wordt ook niet als restaurant voor de mac-drive gebruikt, dus heel erg vuil zal het normaal gesproken niet zijn.
En dan horen er volgens mij altijd nog wat foto's bij ;). Helaas te fanatiek begonnen, dus geen before foto's.

IMG_0680.JPG
IMG_0681.JPG
IMG_0682.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Jurjenz
1) Iets meer 'gladheid' is mogelijk op kunststof.
Begrijp ik dat je het ook op het leder hebt gebruikt?

2) Als je de dressing op het leder hebt gebruikt, zal een conditioner weinig toevoegen, aangezien er al product op zit.

3) Zelfde verhaal als punt 2. Als je het leder eerst goed reinigt, dan zal een product vervolgens beter kunnen hechten/voeden.

4) Monello - Quick Detailer? Dat klinkt als een product wat toevoegingen bevat, zoals wax o.i.d. Welk product bedoel je?
Een APC zal reinigen en dus ook dressings en dergelijke aantasten.

De voorkeur gaat dus uit naar een detailspray zonder toevoeging, zoals bijv. Spray&Wipe.
 
1) Klopt, ik heb het ook op leder gebruikt.
2 en 3). Het was inderdaad mijn idee om eerst te reinigen. Aangezien ik de Monello Matte Opaco al heb, zou ik het liefste die gebruiken.
Maar indien de Leather conditioner heel veel beter resultaat geeft, zal ik die op mijn verlanglijstje zetten.

4). Ik bedoelde eigenlijk de Monello Perfetto Detailer spray. (die heb ik al in huis). Maar ik zie dat mijn beschrijving met Quick detailer niet echt accuraat is...
Zover ik op de site zie, heb ik niet het idee dat hier veel toevoegingen in zit?
 
M.b.t het stuur, hebben jullie mijn vermoeden wel bevestigd: PB Naturallook was geen goede keuze. De Glipone Leather Conditioner staat ondertussen al op mijn verlanglijstje.
Voor de tussentijdse interieurreiniging ga ik nog ff kijken naar de PB Spray&Wipe of de Gyeon Interior Detailer.
Voordeel van de Spray en Wipe is voor mij dat die wat breder inzetbaar is. De interior detailer is denk ik wat meer reinigend qua bacteriën doden.
 
Zoals je nu al weet...geen dressing op je stuur. Wil je toch iets gebruiken dan best een leder conditioner. Poorboy's Spray and Wipe is gewoon fantastisch en zeer veelzijdig. Ik koop altijd per gallon. Ik gebruik Spray and Wipe graag in het interieur als het geen diepe reiniging nodig heeft. Bij een diepe reiniging gebruik ik toch wel liever een dedicated interior cleaner zoals Nanolex interior cleaner, Kenotek interior cleaner, Autoglym Interior Shampoo, Monello Matte Opaco of zelfs Koch Chemie Polstar... alhoewel veel mensen ook een APC gebruiken. Nadien een dressing zoals 303 Aerospace Protectant, Koch Chemie Top Star, Gyeon Preserve(niet op deuren voor regendruppels)... Poorboy's Natural Look vind ik ook goed, maar de geur is voor sommige mensen een no-go.

Is wat zoeken naar de producten die voor u goed werken, maar Spray and Wipe is denk ik voor iedereen goed.
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Voor de diepe reiniging heb ik al de Monelle Matte Opaco, dus denk dat er een bus PB Spray and Wipe deze kant op gaat komen.
M.b.t. de PB Natural look, die laat inderdaad iets een geurtje achter. Met aanbrengen rook het wel prima maar je een paar dagen later de auto stapt ruik je wel een iets minder fijn geurtje. Maar dat trekt ook al langzaam weg.
 
Ik heb van Johan eens de tip gekregen voor 303 Aerospace protectant voor het plastic interieur. Deze laat namelijk ook een matte finish achter wat geen reflecties geeft in de voorruit. Deze gebruik ik dan ook naar volle tevredenheid in het interieur. Momenteel een leder dashboard wat met Gliptone behandeld wordt
 
Ja, de 303 Aerospace Protectant is wel heel goed voor kunststof in interieur. Mooie finish en ook mooi egaal aan te brengen, ook op kunststof dat niet glad aanvoelt en matt is. Mijn auto heeft zo een dashboard en ik heb ondervonden dat sommige producten moeilijk egaal aan te brengen zijn op een matt dashboard. Poorboy's Natural Look heeft er bv problemen mee. Je ziet verschil tussen de passagier kant en de bestuurders kant omdat ik eerst de ene helft doe en dan de andere helft. Met 2 mensen zou je dit kunnen verhelpen door direct over te nemen, dan heeft de natural look geen kans om in de poriën van het kunststof in te trekken voordat beide helften gedaan zijn.

Dus als ik een interieur moet doen met een matt dashboard...303 Aerospace Protectant of Topstar.
 
  • Leuk
Reactions: mfmeijer